Kobiece głosy w muzyce w „11 KOBIET …”
„Dalsza część drogi przebiegła niemal w ciszy i zadumie, nie licząc dobiegającej z głośników muzyki. Tym razem wybrałem składankę damskich głosów: Texas, Fleetwood Mac, Pretenders, Cranberries, Corrs, Katie Melua, Joss Stone, Norah Jones, Adele oraz Amy Winehouse.”
Pierwszy rozdział z cyklu „Bibiana Isabelle” z pierwszej części tomu „Czerwiec” strona 136.
Taką muzykę Marcin wybrał na powrotną drogę z Bellą ze SPA. Poprzednio do SPA, drogę umilały im piosenki Roda Stewarta. Do tego momentu powieści można by mieć wrażenie, że Marcin jest olbrzymim fanem Roda Stewarta, jego ulubiony gatunek muzyczny to klasyczny rock, oscylujący przede wszystkim ku hardrockowi, ale czasami zahaczający o pop-rock. A emocjonalnie najbliżej mu do Janis Joplin, którą kocha nieskończoną miłością. A tym razem muzyka delikatniejsza, bo kobiece głosy i bardzo różne gatunki. Owszem są i bardzo mocne ekspresyjne głosy jak choćby Adele i są typowo rockowe jak choćby Chrissie Hynde z zespołu Pretenders, ale nawet w skali głosu, kobiece różnią się od męskich. Nawet jeśli śpiewają rockowo, czy bardziej wyraziście, ekspresyjnie, z trzewi, to w ich śpiewie więcej jest uczuć i emocji. To słodsze, bardziej czułostkowe, baśniowe, romantyczne śpiewanie. Całkiem niezły podkład pod klimat, który wytworzył się między bohaterami przez trzy dni szaleńczego, również w sferze emocjonalnej weekendu.
Tych różnych głosów było 10. Jest jeszcze przynajmniej kilka, jeżeli nie kilkanaście, które bardzo lubię posłuchać. Ale albo nie pasowały do klimatu, albo nagrały niewiele dobrych piosenek, albo nie mieściły się w konwencji. Bo ten zestaw zawierał anglojęzyczne wykonawczynie. Nie ma wśród nich przede wszystkim polskich wokalistek, nie ma francuskich (choćby Dalidy, ale nie tylko), nie ma włoskich. Nie ma Joan Jett, Palomy Faith, Helene Fisher, Caro Emerald, Melissy Etheridge, dziewczyn z Nouvelle Vague, czy z Pink Martini, oraz takich gwiazd jak choćby Tina Turner, Celine Dion, Whitney Houston czy dziewczyn z ABBY. Chyba najbardziej żałuję, że na liście kobiecych głosów z cytatu z mojej powieści zabrakło Nouvelle Vague.
Dlaczego Amy Winehouse?
Amy Winehouse zmarła w wieku niespełna 28 lat. Wydała tylko dwie płyty. Odniosła duży sukces i zdobyła sporo nagród. Ale największą popularność zyskała dopiero po śmierci. Czy rzeczywiście była genialną wokalistką i muzyczką, czy na jej pozycję na rynku muzycznym nie wpłynęła przede wszystkim tragiczna śmierć w bardzo młodym wieku, w zasadzie przed potencjalnym szczytem kariery? Czy to nie casus Janis Joplin, młodej utalentowanej, innej dziewczyny, niż większość na rynku, bardzo wrażliwej, która nie daje sobie rady z samą sobą i konsekwencjami sławy? Młodej dziewczyny, która dzięki swojej wrażliwości stworzyła coś wyjątkowego w muzyce? Nigdy się nie dowiemy niestety, czy była to krótkotrwała eksplozja talentu i zaprezentowała nam wszystko co było w jej mocy, czy mogła nam pokazywać swoją duszę w coraz genialniejszych utworach przez wiele lat. Bezdyskusyjnym jest to, że stworzyła więcej niż kilkanaście świetnych piosenek, bardzo charakterystycznych, że śpiewała tak, że z nikim nie można jej pomylić. Że te jej piosenki wybijają się wśród papki przemysłu rozrywkowego. Że jej głos wywołuje emocje gdy się go usłyszy. Prawdziwe emocje, a nie chwilową pustą przyjemność. Swoją siłą, naturalnością, emocjonalizmem, dzikością, plastycznością, gwałtownym temperamentem, uczuciowością. W jej głosie jest prawda. Być może stosunkowo najmniej jej piosenek ze wszystkich wokalistek będących na liście Marcina trafiłoby na moją playlistę kobiecych głosów w muzyce. Ale kilka by się tam znalazło. Nie wyobrażam sobie takiej playlisty bez jej głosu. Choć nie tylko liczbą piosenek nie stanowiłaby na playliście ścisłej czołówki. Bo po prostu wszystkie dotychczas prezentowane piosenkarki bardziej lubię. Ale te kilka piosenek Amy Winehouse pasowało idealnie do kontekstu, w którym jej kobiecy głos w muzyce pojawił się w mojej powieści. To była muzyka na wspólną podróż Marcina z Bellą po cudownym i ekscytującym wyjeździe w SPA, gdy Bella prowadziła Marcina Maserati. Pozornie wydawać by się mogło, tak po upodobaniach Belli, że Marcin winien zaserwować najprostszy rodzaj muzyki, przeboje dla „ludu”, grane masowo, nawet być może disco polo. Marcin odkrywał przed Bellą to co było dla niej nieznane, albo wcześniej niezauważalne. On bardziej niż sama ona dostrzegł w Belli to co w niej było ukryte. A Amy Winehouse jest w stanie poruszyć emocje, właśnie takie prawdziwe, mocne, głębokie, skrywane, dobre. Chociaż słowa jej piosenek nie są łagodne. Oprócz o miłości śpiewa również o depresji, narkotykach, alkoholu, seksie. O ciemnej stronie świata. Używa wulgaryzmów. Być może nie wszystkie piosenki Amy Winehouse były w składance Marcina, być może nie wszystkie trafiłyby na moją listę z topowymi piosenkami w wykonaniu kobiecym, ale każda, dokładnie każda piosenka nagrana przez Amy Winehouse i możliwa do znalezienia w YouTube czy Spotify warta jest odsłuchania.
AMY WINEHOUSE
Amy Jade Winehouse (14 września 1983 – 23 lipca 2011). Żyła niespełna 28 lat. Angielska piosenkarka i autorką tekstów. Była znana z głębokiego, ekspresyjnego kontraltowego wokalu i eklektycznej mieszanki gatunków muzycznych, w tym soulu, rhythm and blues’a oraz jazzu. Na 50. ceremonii rozdania nagród Grammy w 2008 roku zdobyła pięć nagród, ustanawiając ówczesny rekord największej liczby zwycięstw artystki w ciągu jednej nocy i stając się pierwszą Brytyjką, która zdobyła pięć nagród Grammy, w tym trzy Nagrody Grammy „Wielkiej Czwórki” generała Fielda: Najlepszy nowy artysta, Płyta roku i Piosenka roku (za „Rehab”), a także najlepszy popowy album wokalny. Winehouse zmagała się z nadużywaniem substancji i uzależnieniem. Zmarła w wyniku zatrucia alkoholem. Po jej śmierci jej drugi i ostatni album Back to Black na krótko stał się najlepiej sprzedającym się albumem XXI wieku w Wielkiej Brytanii. VH1 umieściło Winehouse na 26. miejscu na swojej liście 100 największych kobiet w muzyce.
Urodziła się w Londynie w żydowskiej rodzinie pochodzenia białoruskiego. Jej babcia była piosenkarką jazzową, w rodzinie było jeszcze kilku muzyków jazzowych. Uczęszczała do szkoły teatralnej. Naukę porzuciła mając 16 lat.
Największą miłością Winehouse w kategorii wizażu były dziewczęce grupy z lat 60. Na ich wzór nosiła fryzurę w kształcie ula i makijaż zapożyczony od Kleopatry z The Ronettes. Używała odważnej czerwonej szminki, gęstych brwi i mocnego eyelinera. Jej wygląd był wielokrotnie oczerniany przez brytyjską prasę. W tym samym czasie, gdy NME Awards nominowało Winehouse w kategoriach „Najlepszy artysta solowy” i „Najlepsze muzyczne DVD” w 2008 roku, „nagrodził” ją również w kategorii „najgorzej ubraną artystką”. Winehouse zajęła również drugie miejsce na 48. dorocznej liście „Dziesięć najgorzej ubranych kobiet” ,za Victorią Beckham. Miała 14 tatuaży, w tym „Daddy’s Girl” na lewym ramieniu dla swojego ojca i pin-up girl o imieniu „Cynthia” na prawym ramieniu na pamiątkę jej żydowskiej babci.
Przez całe życie Winehouse przekazywała pieniądze, muzykę i czas wielu organizacjom charytatywnym, zwłaszcza tym zajmującym się dziećmi. Została kiedyś nazwana przez Pop World „najbardziej charytatywnym aktem”. Chociaż ta strona jej osobowości nigdy nie była dobrze znana ogółowi społeczeństwa, zarówno w społeczności artystycznej, jak i charytatywnej była znana ze swojej hojności. W 2008 roku Winehouse pojawiła się nago w numerze Easy Living Magazine, aby podnieść świadomość na temat raka piersi.
Adele zawdzięczała sukces Winehouse, która sprawiła, że jej wejście i innego brytyjskiego piosenkarza Duffy’ego do Stanów Zjednoczonych była „nieco płynniejsze”. Lady Gaga przyznała, że Winehouse utorowała jej drogę na szczyty list przebojów, wyjaśniając, że Winehouse ułatwiła niekonwencjonalnym kobietom odniesienie sukcesu w mainstreamie popu. Swoją muzyką i osobowością wywarła wpływ również na między innymi taki artystów i ich muzykę jak: Bruno Mars, Paloma Faith, Lana del Rey czy Sam Smith.
Winehouse spotykała się z szefem kuchni i muzykiem Alexem Clare w 2006 roku. Wyszła za mąż 18 maja 2007 roku w Miami Beach na Florydzie za Blake’a Fieldera-Civila asystenta produkcji video. On wprowadził Amy w świat cracku i heroiny. Od 21 lipca 2008 r. do 25 lutego 2009 r. Fielder-Civil przebywał w więzieniu. Winehouse spędziła wakacjae na Saint Lucia na początku stycznia 2009 roku z aspirującym aktorem Joshem Bowmanem. Wówczas powiedziała, że „znowu jest zakochana i nie potrzebuję narkotyków”, dodając, że „całe jej małżeństwo opierało się na braniu narkotyków” i że „na razie zapomniałam, że w ogóle jestem mężatką”. Rozwód został wydany 16 lipca 2009 r. Następnie była w związku z brytyjskim pisarzem i reżyserem filmowym, Reg Traviss, od początku 2010 roku aż do śmierci. Według doniesień medialnych i biografii napisanej przez ojca Winehouse, Traviss i Winehouse planowali się pobrać i mieć dzieci.
Od 2005 roku cierpiała na depresję dwubiegunową, chorobę alkoholową, uzależnienie od narkotyków i zaburzenia odżywiania, w tym na bulimię. Wielokrotnie poddawała się hospitalizacji i kuracjom odwykowym. Również wielokrotnie się okaleczała. Trzykrotnie weszła w kolizję z prawem w związku z napaściami na ludzi.
Zmarła po trzydniowym piciu alkoholu. W chwili śmierci poziom alkoholu wynosił 4,16 promila.
Winehouse była znana ze swojego głębokiego, ekspresyjnego wokalu kontraltowego i eklektycznej mieszanki gatunków muzycznych, w tym soulu (czasami określanego jako blue-eyed soul i neo soul ), rytmu i bluesa i jazzu . BBC nazwało ją „najwybitniejszym talentem wokalnym swojego pokolenia”. Według AllMusic, była jedną z czołowych brytyjskich piosenkarek w 2000 roku; „zarówno fani, jak i krytycy przyjęli jej surowy urok, zuchwałe poczucie humoru oraz wyraźnie uduchowiony i jazzowy wokal”.
Dyskografia Amy Winehouse
Jej dyskografia to tylko dwa lub trzy albumy:
- Frank (2003)
- Back to Black (2006)
- Lioness: Hidden Treasures (2011)
Ten trzeci został wydany pośmiertnie.
Frank – debiutancki album Amy Winehouse z w2003 roku. Tytuł nawiązuje do charakteru i tonu tekstów jej piosenek na albumie, a także do Franka Sinatry, który miał wpływ na jej twórczość. Album otrzymał generalnie pozytywne recenzje od większości krytyków muzycznych. Sprzedał się w ponad milionie egzemplarzy w Wielkiej Brytanii i uzyskał tam potrójną platynę. W sumie w Europie jego sprzedaż wyniosła ponad dwa miliony płyt. Platynowe płyty osiągnął także w Niemczech, Włoszech i Szwajcarii. W Wielkiej Brytanii osiągnął 3-cie miejsce na liście UK Albums oraz pierwsze na UK Jazz & Blues Albums. Najwyższą drugą pozycję uzyskał w Grecji. Pierwszą dziesiątkę osiągnął w Polsce, Austrii, Hiszpanii, Holandii, Włoszech, Francji, Niemczech i Irlandii. W USA dotarł do 33-ciego miejsca. Większość najwyższych pozycji osiągnął nie po jego wydaniu w 2003 roku, a po śmierci wokalistki w 2011 roku. Album znalazł się również w książce 1001 albumów, które musisz usłyszeć przed śmiercią. 2019 roku album zajął 57. miejsce na liście 100 najlepszych albumów XXI wieku magazynu The Guardian .
AllMusic nazwał Winehouse
doskonałą wokalistką posiadającą zarówno moc, jak i subtelność
The New York Times komplementował jej oryginalne teksty i nazwał muzykę
błyszczącą domieszką przewiewnego funku, dubu i jazzowego soulu
The Guardian opisał brzmienie Winehouse jako
gdzieś pomiędzy Niną Simone a Erykah Badu … jednocześnie niewinne i obskurne
The Times określił Frank’a
zdumiewająco pewny, debiut do posłuchania, zarówno komercyjny, jak i eklektyczny, przystępny i bezkompromisowy
Back to Black – drugi i ostatni album studyjny Amy Winehouse wydany w 2006 roku. Winehouse oparła album głównie na jej burzliwym związku z ówczesnym byłym chłopakiem i przyszłym mężem Blakiem Fielderem-Civilem, który tymczasowo ją opuścił. Ich krótkotrwała separacja zachęciła ją do stworzenia albumu, który zgłębia tematy winy, żalu, niewierności, złamanego serca i traumy w związku. Zainspirowana popem i soulem dziewczęcych grup z lat 60., Winehouse starała się łączyć dźwięki z tamtego okresu ze współczesnym R&B i muzyką neo-soulowa.
Back to Black został doceniony przez krytyków muzycznych, którzy chwalili teksty piosenek i emocjonalny styl śpiewania Winehouse. Album zrodził pięć singli: „Rehab”, „You Know I’m No Good”, „Back to Black”, „Tears Dry on Their Own” i „Love Is a Losing Game”. Uważa się, że miał kluczowy wpływ na powszechną popularność brytyjskiego soulu późnych lat 2000-cznych, torując muzyczny krajobraz artystom takim jak Adele , Duffy i Estelle.
Back to Black sprzedał się w 3,6 miliona egzemplarzy w samej Wielkiej Brytanii, stając się jak dotąd drugim najlepiej sprzedającym się albumem XXI wieku w Wielkiej Brytanii. Album sprzedał się w ponad 16 milionach egzemplarzy na całym świecie. W 2020 roku Back to Black zajął 33. miejsce na liście „500 największych albumów wszechczasów” magazynu Rolling Stone. Podczas rozdania nagród Grammy w 2008 roku Back to Black zdobył nagrodę dla najlepszego popowego albumu wokalnego, a także był nominowany do nagrody Album Roku. Podczas tej samej ceremonii Winehouse zdobyła cztery dodatkowe nagrody, jako druga najczęściej nagradzana kobieta podczas jednej ceremonii. Back to Black na brytyjskiej liście albumów osiągnął pierwsze miejsce. Był najlepiej sprzedającym się albumem 2007 roku w Wielkiej Brytanii, ze sprzedażą 1,85 miliona egzemplarzy. BPI przyznał albumowi 13-krotną platynę. Do października 2018 roku sprzedał się w 3,93 miliona egzemplarzy, co czyni go drugim najlepiej sprzedającym się albumem XXI wieku w Wielkiej Brytanii, a także 12. najlepiej sprzedającym się albumem wszechczasów w Wielkiej Brytanii. Back to Black zadebiutował na siódmym miejscu listy Billboard 200 w Stanach Zjednoczonych stając się najwyższym debiutem albumu brytyjskiej artystki solowej w tamtym czasie – rekordem, który został przełamany przez Joss Stone z Introducing Joss Stone. Po wielokrotnym zwycięstwie Winehouse na 50. dorocznej ceremonii rozdania nagród Grammy, album wskoczył drugie miejsce na liście Billboard 200. Otrzymał podwójną platynę i sprzedał się w prawie trzech milionach egzemplarzy w Stanach Zjednoczonych. Back to Black znajdował się na szczycie europejskiej listy Top 100 Albums przez 13 kolejnych tygodni, osiągając jednocześnie pierwsze miejsce w kilku krajach europejskich, takich jak Austria, Belgia, Niemcy, Grecja, Irlandia i Szwajcaria. Album otrzymał ośmiokrotną platynę od Międzynarodowej Federacji Przemysłu Fonograficznego pod koniec 2011 roku, co oznacza sprzedaż ośmiu milionów egzemplarzy w całej Europie. Do września 2018 roku album sprzedał się w ponad 16 milionach egzemplarzy na całym świecie. Po śmierci Winehouse w 2011 r. album ponownie wspiął się na pierwsze miejsce UK Albums Chart, na 7 miejsce Billboard 200 w USA. W Europie kontynentalnej, Back to Black powrócił na pierwsze miejsce w Austrii, Chorwacji, Niemczech, Holandii, Polsce i Szwajcarii, osiągając pierwsze miejsce po raz pierwszy we Włoszech. W Brazylii uzyskał tytuł diamentowej płyty, siedmiokrotną platynę w Austrii, Szwajcarii i Danii, sześciokrotną w Niemczech i Australii, pięciokrotną w Holandii, 4 platyny we Włoszech, po 3 w Belgii i Nowej Zelandii, po 2 we Francji, Hiszpanii, Polsce, Portugalii i Rosji oraz po jednej w Kanadzie, Norwegii, Szwecji, Grecji i Węgrzech. (należy wiedzieć, że w każdym kraju platynowa płyta to inna liczba sprzedanych płyt – np. USA 1.000 tys., UK – 100 tys., Niemcy 200 tys., Francja 100 tys. Włochy 60 tys., Hiszpania 40 tys., Polska 20 tys., Grecja 6 tys.). Back to Black został uznany za jeden z 10 najlepszych albumów 2006 i 2007 roku przez kilka publikacji na ich listach albumów na koniec roku, w tym Time (numer jeden), Entertainment Weekly (numer dwa), Billboard (numer trzy), The New York Times (numer trzy), The Austin Chronicle (numer cztery), Slant Magazine (numer cztery) i Blender (numer osiem). Lista 100 najlepszych albumów lat 2000- cznych magazynu Rolling Stone umieściła go na 20. miejscu.
AllMusic wychwalał muzyczne przejście Winehouse od jej debiutanckiej płyty:
Wszystkie najlepsze części jej muzycznego charakteru pojawiają się nienaruszone i tak naprawdę są lepsze dla przemiany wokalistki jazzowej w syrenę soul
The Guardian nazwał Back to Black
klasykiem soulu XXI wieku
Lioness: Hidden Treasures to pośmiertny album kompilacyjny Amy Winehouse wydany 2 grudnia 2011 roku. Zawiera niewydane piosenki, covery i dema. Lioness nie jest w żaden sposób planowaną kontynuacją albumu Winehouse Back to Black (2006). W rzeczywistości tylko dwie piosenki przeznaczone do planowanej kontynuacji zostały ukończone przed jej śmiercią. Album jest kompilacją nagrań sprzed wydania debiutanckiego albumu studyjnego Winehouse, Frank , w 2002 roku, aż do muzyki, nad którą pracowała w 2011 roku.
Pitchfork napisał w swojej recenzji:
W Lioness: Hidden Treasures jest niewiele rzeczy, które brzmią jak odrzucenie lub jakby nigdy nie powinny były zostać wydane; ale równie niewiele jest takich, które wydają się absolutnie niezbędne
Album osiągnął pierwsze miejsce na listach sprzedaży w Wielkiej Brytanii i piąte na amerykańskiej Billboard 200, ale pierwsze również w Australii, Austrii, Holandii, Grecji, Portugalii i Szwajcarii, drugie we Francji, Hiszpanii, Polsce i Nowej Zelandii, trzecie w Niemczech, Belgii-Flandrii, Rosji, w pierwszej szóstce Belgii-Walonii, Kanadzie, Chorwacji, Czechach, Danii, Irlandii, Włoszech, Norwegii i Szwecji. Uzyskał 3 platyny w Wielkiej Brytanii, po dwie w Europie i Irlandii oraz po jednej w Australii, Austrii, Belgii, Brazylii, Danii, Niemczech, Włoszech, Nowej Zelandii, Polsce, Portugalii, Hiszpanii i Szwajcarii.
Piosenki Amy Winehouse
Ponieważ Amy Winehouse wydała tylko dwa albumy studyjne, a po jej śmierci ukazał się jeszcze jeden, który można by określić kompilacyjnym, to tym razem przedstawię moją top listę jej piosenek.
Piosenki, których nie mogło zabraknąć w składance damskich głosów.
1. You Know I’m No Good – z albumu Back to Black, drugi singiel.
To boli, kiedy spotykam Cię w barze na dole
Siedzisz z podwiniętymi rękawami w koszulce z czaszką
Spytałeś: „Co dziś z nim robiłaś?"
I wąchasz mnie jak Tanqueray*
Bo jesteś moim kumplem, moim facetem
Daj mi napić się swojego piwa** i lecimy
Kiedy czekam na Ciebie na zewnątrz
Zabijasz facetów wzrokiem jak Roger Moore
Oszukiwałam samą siebie
Wiedziałam, że tak będzie
Mówiłam Ci, że będziesz miał ze mną kłopoty
Wiesz, że nie jestem grzeczną dziewczynką
Leżę na górze w łóżku z moim byłym
On jest w formie, jednak nie mogę zaznać rozkoszy
Myślę o Tobie, kiedy w bólu dochodzę
To wtedy tabletka przestaje działać
Wybiegam na spotkanie z Tobą, będą frytki i pita
Mówisz do mnie bez urazy: „Kiedy się pobierzemy
Więcej już się z nim nie spotkasz"
Płakałam za Tobą w kuchni na podłodze
Oszukiwałam samą siebie
Wiedziałam, że tak będzie
Mówiłam Ci, że będziesz miał ze mną kłopoty
Wiesz, że nie jestem grzeczną dziewczynką
Kolejne miłe spotkanie Jamajki i Hiszpanii
Znów jest tak jak kiedyś
Siedzę w wannie, Ty na krześle
Oblizujesz usta, kiedy moczę stopy
Wtedy zauważasz małe otarcie***
Z nerwów w żołądku mi się przewraca
Wzruszasz ramionami i to jest najgorsze
Kto komu wbił nóż w plecy pierwszy?
Oszukiwałam samą siebie
Wiedziałam, że tak będzie
Mówiłam Ci, że będziesz miał ze mną kłopoty
Wiesz, że nie jestem grzeczną dziewczynką
Oszukiwałam samą siebie
Wiedziałam, że tak będzie
Mówiłam Ci, że będziesz miał ze mną kłopoty
Dobrze wiesz, że nie jestem grzeczną dziewczynką
*Tanqueray to marka ginu
**Stella Artois to marka belgijskiego piwa
***carpet burn to otarcie powstałe na skutek uprawiania seksu na szorstkim dywanie
- Back to Black – z albumu Back to Black; trzeci singiel
Nie miał czasu żałować
Utrzymał swojego fiuta mokrym
Dokonując starego, bezpiecznego wyboru
Ja z uniesioną dumnie głową I osuszonymi łzami
Trwałam bez mojego faceta
Wróciłeś do tego, co znasz
Tak daleko od tego, co przeszliśmy razem
Ja idę drogą pełną przeszkód
Szanse ustawione na moją niekorzyść
Wrócę do czerni*
Pożegnaliśmy się jedynie słowami
Umarłam setki razy
Wróciłeś do niej
A ja wracam do...
Wracam do nas
Kocham Cię tak mocno
Ale to nie wystarcza
Ty kochasz wciągać (kokę), a ja puszczać dymka
Życie jest jak fajka**
A ja jestem centem toczącym się między ścianami
Pożegnaliśmy się jedynie słowami
Umarłam setki razy
Wróciłeś do niej
A ja wracam do...
Pożegnaliśmy się tylko słowami
Umarłam setki razy
Wróciłeś do niej
A ja wracam do...
Czerni, czerni, czerni, czerni, czerni, czerni, czerni,
Wracam do...
Wracam do...
Pożegnaliśmy się jedynie słowami
Umarłam setki razy
Wróciłeś do niej
A ja wracam do...
Pożegnaliśmy się jedynie słowami
Umarłam setki razy
Wróciłeś do niej
A ja wracam do czerni
*czerń oznacza depresję, problemy z alkoholem i narkotykami.
**nawiązanie do idiomu "pipe dream"
co po angielsku oznacza nierealne marzenia,
które nie mogą się spełnić
Trzy pierwsze linijki można tłumaczyć na wiele sposobów. Bo tłumacząc w miarę dokładnie nie można idealnie oddać sensu słów. Można przyjąć, że ten sens to:
Nie miał czasu żałować rozstania,
jego fiut nie zdążył wyschnąć
jak zakisił go w swojej poprzedniej dziewczynie
która zawsze go przyjmie z otwartymi ramionami.
- Amy Amy Amy – z albumu Frank; wersja edytowana z „Amy Amy Amy”/”Outro”/”Brother” (hidden track)/”Mr Magic (Through the Smoke)” (hidden track)
Przyciąga mnie
Aż ciężko się skoncentrować
Rozprosz mnie
Powstrzymaj od robienia pracy, której nienawidzę
I tylko po to, by pokazać mu, jak to jest
Mijam jego biurko na obcasach
Jedną nogą opartą na krześle
Z innej strony on ciągnie mnie za włosy
(Amy, Amy, Amy)
Chociaż byłam już tutaj wcześniej
(Amy, Amy, Amy)
Zbyt ciężko cię ignorować
Roztaczasz czar męskości
Myślę, że pasowałbyś do mnie
(Amy, Amy, Amy)
Gdzie jest moja moralna równowaga?
Potrzeba mi
Pół godziny na napisanie wiersza
On sprawia,
Że wyobrażam sobie najczarniejsze scenariusze
Moja słabość do przeciwnej płci
Za każdym razem, gdy on otwiera ramiona
To, jak jego koszula wisi mu na karku
Mój pociąg myśli wypada z trasy
(Amy, Amy, Amy)
Chociaż byłam już tutaj wcześniej
(Amy, Amy, Amy)
Zbyt ciężko cię ignorować
Roztaczasz czar męskości
Myślę, że pasowałbyś do mnie
(Amy, Amy, Amy)
Gdzie jest moja moralna równowaga?
Jego własny styl
pasował do jeansów Diesela
Nieruchoma
Nie mogę myśleć o niczym innym
Bielizna wygląda spod mojej bluzki
Dam ci znać, kiedy możesz przestać
Z obrazka rysowanego przez moją wyobraźnię
Wiem, że dobrze wyglądam na tobie
(Amy, Amy, Amy)
Chociaż byłam już tutaj wcześniej
(Amy, Amy, Amy)
Zbyt ciężko cię ignorować
Roztaczasz czar męskości
Myślę, że pasowałbyś do mnie
(Amy, Amy, Amy)
Gdzie jest moja moralna równowaga?
Twórcza energia nadużyta
Wszystkie moje piosenki niewykorzystane
ale wtedy odliczałam czarne włosy, niebieskie oczy
łza, fantazjuję.
(Amy, Amy, Amy)
Chociaż byłam już tutaj wcześniej
(Amy, Amy, Amy)
Zbyt ciężko cię ignorować
Roztaczasz czar męskości
Myślę, że pasowałbyś do mnie
(Amy, Amy, Amy)
Gdzie jest moja moralna równowaga?
(Amy, Amy, Amy)
Chociaż byłam już tutaj wcześniej
(Amy, Amy, Amy)
Zbyt ciężko cię ignorować
Roztaczasz czar męskości
Myślę, że pasowałbyś do mnie
(Amy, Amy, Amy)
Gdzie jest moja moralna równowaga?
- Wake Up Alone – z albumu Back to Black
Za dnia wszystko w porządku, wciąż jestem zajęta
Pochłonięta miłością, więc nie muszę zastanawiać się, gdzie on jest
Mam dość płaczu
Więc ostatnio
Kiedy przyłapię się na tym, robię obrót o 180 stopni
Wstaję, ogarniam dom, przynajmniej nie piję*
Ganiam w kółko, byle nie musieć myśleć o myśleniu
Ciche poczucie zadowolenia
Wszystkim znane
Znika gdzieś, gdy tylko zajdzie słońce
Jego twarz w moich snach potrafi przejrzeć mnie na wylot
On przerażeniem mnie zalewa
Ociekając duszą
Przy łóżku pływa w mych oczach
Rozlewam się na niego
Wlewa się księżyc
A ja budzę się sama
Na miejscu mego serca,
Byłabym raczej niespokojna
W momencie, gdy przestaję, sen mnie dopada i tracę oddech
Ten ból w mojej piersi
Gdy mój dzień się skończył
Okrywa mnie ciemność i nie mogę już biec
Krew moja ziębnie
Stoję przed nim
To wszystko, czym mogę dać mu pewność
Że gdy wróci do domu
Ścieknę na niego tej nocy
Zanurzeni we mnie, kąpiemy się w świetle księżyca
Jego twarz w moich snach potrafi przejrzeć mnie na wylot
On przerażeniem mnie zalewa
Ociekając duszą
Przy łóżku pływa w mych oczach
Rozlewam się na niego
Wlewa się księżyc
A ja budzę się sama
A ja budzę się sama
A ja budzę się sama
A ja budzę się sama
* Utwór opisuje zmagania Amy z alkoholizmem,
nieszczęśliwą miłością do Blake'a Fieldera-Civila
oraz depresją.
- Cupid – z albumu Back to Black; edycja deluxe, bonusowa płyta
Kupidynie, zawróć swój łuk i pozwól lecieć swojej powietrznej strzale
Prosto w serce mojego ukochanego, dla mnie i nikogo oprócz mnie
Kupidynie, proszę usłysz moje szlochanie i pozwól lecieć swojej powietrznej strzale
Prosto w serce mojego ukochanego dla mnie
Nie chcę Cię niepokoić ale jestem w niebezpieczeństwie
To niebezpieczeństwo to utrata całego mojego szczęścia
no cóż kocham mężczyznę który nie wie, że istnieję
chyba, że potrafisz to naprawić
Kupidynie, zawróć swój łuk i pozwól lecieć swojej powietrznej strzale
Prosto w serce mojego ukochanego, dla mnie i nikogo oprócz mnie
Kupidynie, proszę usłysz moje szlochanie i pozwól lecieć swojej powietrznej strzale
Prosto w serce mojego ukochanego, dla mnie
Teraz jeśli twoja strzała uczyni jego serce silnym dla mnie
Przysięgam, że będę go kochać całą wieczność
Wiem, że coś między nami jest
możemy ukraść jego serce
Kupidynie pomóż mi pomóż jeśli możesz
Kupidynie, zawróć swój łuk i pozwól lecieć swojej powietrznej strzale
Prosto w serce mojego ukochanego, dla mnie oo ratujjj
Kupidynie, proszę usłysz moje szlochanie i pozwól lecieć swojej powietrznej strzale
Prosto w serce mojego ukochanego, dla mnie
yeah, pomóż mi Kupidynie.
oh, Kupidynie.
mm mm, Kupidynie.
- Fuck Me Pumps – z albumu Frank; czwarty singiel (podwójny)
Kiedy wchodzisz do baru
Wylansowana jak gwiazda
Kołyszesz się na swoich seksownych szpilkach*
Faceci zwracają uwagę
Ale przez twoją ekipę z torebkami Gucci'ego
Trudno zgadnąć, kto na którą się patrzy
Bo wszystkie jesteście jednakowe
I wszyscy znają wasze imiona
I to wasze jedyne chwile sławy
Nigdy nie przegapiasz nocy
Bo twoim życiowym marzeniem
Jest zostanie żoną piłkarza
Nie lubisz graczy
Tak twierdzisz
Ale naprawdę nie miałabyś nic przeciwko milionerowi
Nie lubisz cwaniaków
Nic dla ciebie nie robią
Ale chciałabyś bogatego faceta, 1.90 m lub wyższego
Jesteś więcej niż fanką
Szukającą faceta
Ale kończy się na jednorazówkach
On mógłby być twym całym życiem
jakbyś dobrze zaliczyła tę jedną noc
Ale ta część nigdy się nie układa
Rano jesteś rozdrażniona
On myśli już o kolejnej
I nawet w nim nie zasmakowałaś
Więc nie czuj się urażona
jeśli nazwą cię szmatą
bo jak ścierkę, codziennie ktoś cię wyżyma
Nie lubisz graczy
Tak twierdzisz
Ale naprawdę nie miałabyś nic przeciwko milionerowi
Albo tych dużych cwaniaków
Którzy nic dla ciebie nie robią
Ale chciałabyś bogatego faceta, 1.90 m lub wyższego
Nie możesz siedzieć prosto
Bo masz za ciasne dżinsy
I jesteś szczęśliwa, że to wieczory panieńskie
Twoja wielka, pusta portmonetka
Z tygodnia na tydzień ma się coraz gorzej
Cóż, przynajmniej twoje cycki były droższe niż jej
Więc zaliczyłaś Miami
Bo dostałaś się tam za darmo
Ale jakoś przegapiłaś samolot
Wzięłaś za dużo extasy
Spotkałaś kogoś
I spędziłaś noc biorąc kokainę
Bez dziewczyn takich jak ty
Nie byłoby zabawy
Wchodzilibyśmy do klubu i nikogo nie zauważali
Bez dziewczyn takich jak ty
Nie ma nocnego życia
Ci wszyscy faceci wracają do domów, do swoich żon
Nie bądź na mnie zła
Bo zbliżasz się do trzydziestki
I twoje stare sztuczki już dłużej nie działają
Powinnaś wiedzieć z pracy
Że zawsze cię wyrzucają
Więc odkurz swoje seksowne szpilki
*Fuck me pumps - slangowe określenie seksownych szpilek,
w piosence Amy noszonych jako wabik na bogatych mężczyzn
przez dziewczyny marzące o bogatych,
opiekuńczych mężczyznach.
Szpilki, które po prostu krzyczą "Przeleć mnie"
- Rehab – z albumu Back to Black; pierwszy singiel
Próbowali mnie zmusić abym poszła na odwyk, ale powiedziałam nie, nie, nie
Tak, jestem w amoku, ale kiedy się otrząsnę, będziesz to wiedział, wiedział, wiedział
Nie mam czasu, i jeśli mój tatuś myśli, że ze czuję się dobrze
On próbuje mnie zmusić, abym poszła na odwyk, ale ja nie pójdę, pójdę, pójdę
Wolę raczej być w domu z Ray'em
Nie mam siedemdziesięciu dni
Bo nie ma nic
Nie ma nic, czego mógłbyś mnie uczyć
Czego nie mogę się uczyć od pana Hathaway
Nie nauczyłam się za wiele,
Ale wiem, że problem nie leży w kieliszku
Próbowali mnie zmusić abym poszła na odwyk, ale powiedziałam nie, nie, nie
Tak, jestem w amoku, ale kiedy się otrząsnę, będziesz to wiedział, wiedział, wiedział
Nie mam czasu, i jeśli mój tatuś myśli, że ze czuję się dobrze
On chce mnie zmusić, abym poszła na odwyk, ale ja nie pójdę, pójdę, pójdę
Mężczyzna powiedział, jak sądzisz, dlaczego tu jesteś
Powiedziałam, nie mam pojęcia
Zamierzam, zamierzam zapomnieć o moim kochanku
Więc, ciągle trzymam butelkę blisko
Powiedział, myślę, że ty po prostu masz depresję,
To ja, tak naiwniaczku, i cała reszta
Próbowali mnie zmusić abym poszła na odwyk, ale powiedziałam nie, nie, nie
Tak, jestem w amoku, ale kiedy się otrząsnę, będziesz to wiedział, wiedział, wiedział
Nigdy więcej nie chcę znowu pić
Ja po prostu, ohh, ja po prostu potrzebuję przyjaciela
Nie zamierzam spędzić dziesięciu tygodni
Żeby każdy myślał że staję na nogi
To nie tylko moja duma
To po prostu dopóki te łzy nie wyschną
Próbowali mnie zmusić abym poszła na odwyk, ale powiedziałam nie, nie, nie
Tak, jestem w amoku, ale kiedy się otrząsnę, będziesz to wiedział, wiedział, wiedział
Nie mam czasu, i jeśli mój tatuś myśli, że ze czuję się dobrze
On próbuje mnie zmusić, abym poszła na odwyk, ale ja nie pójdę, pójdę, pójdę
- Help Yourself – z albumu Frank; czwarty singiel (podwójny)
Kiedy spaceruję w twoich butach
rozumiem męskie zakłopotanie
które jest zbyt wielkie, ale mnie to nie obchodzi.
Czuję ciężar, który dźwigają twoje ramiona
Teraz naprawdę czuję empatię
Patrzę przez twoje krwiste oczy
I wiem, że Ty... Ty jesteś taki sfrustrowany
My wszyscy stajemy się tym, czego wcześniej nienawidziliśmy
Poza tym, nikt nie może być aż tak mądry
Nie mogę ci pomóc, jeśli nie dasz sobie pomóc
Nie mogę ci pomóc, jeśli nie dasz sobie pomóc
Tak wiele możesz dostać tylko od kogoś innego
(tak wiele możesz dostać tylko ode mnie)
Nie mogę ci pomóc, jeśli nie dasz sobie pomóc
Masz dyplom z filozofii
Więc myślisz, że jesteś mądrzejszy ode mnie
Ale nie jestem tylko jakąś tam histeryczką
Bo chodzi o to gdzie jesteś, nie gdzie byłeś
Więc czego ode mnie oczekujesz?
Że przytrzymam twoją głowę powyżej morza
(utrzymam cię wysoko, suchego)
I zaopiekuję się tobą, mimo, że jesteś większy
Czy ty tego nie wiesz?
Skruszyłeś moją maleńką postać
W każdym razie wciąż jesteśmy młodzi
A to nie jest wczoraj
Nie mogę ci pomóc, jeśli nie dasz sobie pomóc
Nie mogę ci pomóc, jeśli nie chcesz sobie pomóc
Tak dużo możesz dostać tylko od kogoś innego
Nie mogę ci pomóc, jeśli nie dasz sobie pomóc
Możesz mieć dwadzieścia pięć lat, ale w mojej głowie
Przez większość czasu widzę cię jako szesnastolatka
A ja jestem tylko dzieckiem, a ty jesteś dorosły
I to było jak nic, co kiedykolwiek znałam yeah
Ty jesteś jak nic, co kiedykolwiek znałam
- Me & Mr. Jones – z albumu Back to Black
Nikt nie stoi pomiędzy mną a moim facetem
To ja i Pan Jones (ja i Pan Jones)
Co to ma być za pierdolenie?
Przez ciebie opuściłam koncert Slick Rick'a
Myślałeś, że cię nie kocham, kiedy kochałam
Nie mogę w to uwierzyć, że tak mną grałeś
Nie, nie jesteś godzien bycia na liście gości
Plus jedna z wszystkich tych dziewczyn, które całujesz
Nie możesz się tak dłużej oszukiwać
Nie mogę w to uwierzyć, że tak sobą grałeś
Rulers to jedno, ale zbliża się Brixton
Nikt nie stoi pomiędzy mną a moim facetem
Bo to ja i Pan Jones (ja i Pan Jones)
Co za pierdoleniem jesteśmy?
Dziś, za chuja, nic dla mnie nie znaczysz
Mogę ci pozwolić mi to wynagrodzić
Kto gra w sobotę?
Co za pierdoleniem jesteś?
Ze strony Sammy'ego jesteś moim najlepszym, czarnym Żydem
Ale mogłabym przysiąc, że ze sobą skończyliśmy
Wciąż chcę się zastanawiać nad rzeczami, które robisz
Panie Przeznaczenie nr 9 i 14
Nikt nie stoi pomiędzy mną a moim facetem
Bo to ja i Pan Jones (ja i Pan Jones)
Piosenki, które być może znalazły się w składance damskich głosów.
- In My Bed – z albumu Frank; trzeci singiel (podwójny)
Chciałabym powiedzieć, że to łamie mi serce
Jak łamałeś mi je na początku
Nie chodzi o to, że się od siebie oddaliliśmy
a słowik już nie śpiewa
Chodzi o to, czego wiem, że nie potrafisz zrobić
odseparować seksu od emocji
Śpię sama, słońce wciąż wschodzi
a Ty nadal trzymasz się swojego kaprysu
Wszystko zwalnia
Rzeka bez powrotu
Rozpoznajesz każdy mój dźwięk
Nie ma niczego nowego do nauczenia
Nigdy mnie nie rozumiesz
Jak dwa statki mijające się w nocy
W nocy, w nocy!
Chcemy tego samego gdy leżymy
w innym przypadku, chcę czegoś innego
Innej drogi od tej, którą podążam
Och, to znowu ty - słuchaj, to nie jest ponowne połączenie
Więc przepraszam, jeśli odwrócę głowę
Twoja twarz jest znajoma
Ale to nie sprawia, że twoje miejsce jest bezpieczne
W moim łóżku, moim łóżku, moim łóżku!
Nigdy nie sądziłam, że moja pamięć
o tym co mieliśmy, może być uszkodzona
Ale nie mogłam pozwolić temu trwać
Potrzebowałam tego tak samo jak ty
A teraz nie jest trudno zrozumieć
Czemu rozmawiamy tylko po nocach
Jedyny moment, w którym trzymam twoją dłoń
jest po to, by uzyskać właściwy kąt
Wszystko zwalnia
Rzeka bez powrotu
Rozpoznajesz każdy mój dźwięk
Nie ma niczego nowego do nauczenia
Nigdy mnie nie rozumiesz
Jak dwa statki mijające się w nocy
W nocy, w nocy!
Chcemy tego samego gdy leżymy
w innym przypadku, chcę czegoś innego
Innej drogi od tej, którą podążam
Och, to znowu ty - słuchaj, to nie jest ponowne połączenie
Więc przepraszam, jeśli odwrócę głowę
Twoja twarz jest znajoma
Ale to nie sprawia, że twoje miejsce jest bezpieczne
W moim łóżku, moim łóżku, moim łóżku!
- Between the Cheats – z albumu Lioness: Hidden Treasures
Prędzej umrę niż cię zdradzę
trzymam kciuki
za moją miłość
Ponieważ Ty
Pocałowałeś szczęśliwą podkowę
utkwioną w mojej rękawicy
Czy ktokolwiek,
Kto będzie słuchał
naszych zwycięstw i głupich przegranych
Wie, że wszystko sprawia, że przegrywasz
Jakbyś pochodził z pomiędzy oszustów
Między oszustami
Między zdradami
Między oszustwami
Mój mąż jest najlepszym, przystojnym,
energicznym, przedsiębiorczym człowiekiem
I ciągle sprawia, że się rumienię
Więc idę z nim, moja dłoń strzepuje pyłek
Gram w królewskiego pokera
Kobiety go wchłaniają
Zatapiają się w jego zielonych oczach
Potem idź do domu i wymień swoje żetony na gotówkę
I tutaj może dwie,
Oh może dwie butelki whiskey
Walet Kier jest pulą w grze
Pomiędzy oszustwami
Pomiędzy trikami
Pomiędzy kantami
Bo wszyscy musimy zamknąć oczy
I wiem, że w biciu mojego serca
Jest ten sekret zwycięstwa dla obojga
Zaprzysiężony pomiędzy kłamstwami...
- Our Day Will Come – z albumu Lioness: Hidden Treasures; drugi singiel
Nasz dzień w końcu nadejdzie
I będziemy mieli to wszystko
Podzielimy się radością
Którą może nam przynieść stan zakochania
Nikt mi nie może wmówić
Że jestem za młoda, by o tym wiedzieć
Kocham Cię tak mocno
I Ty także mnie kochasz
Nasz dzień nadejdzie
Jeśli tylko chwilkę poczekamy
Nie trzeba nam łez
Myślę o miłości z uśmiechem na ustach
Nasze marzenia mają w sobie magię
Ponieważ już zawsze pozostaniemy
W sobie tak samo zakochani
Nasz dzień nadejdzie
(Nasz dzień nadejdzie, nasz dzień nadejdzie)
Nasze marzenia mają w sobie magię
Ponieważ już zawsze pozostaniemy
W sobie tak samo zakochani
Nasz dzień nadejdzie
(Nasz dzień nadejdzie, nasz dzień nadejdzie)
- Monkey Man – z albumu Back to Black; bonusowa ścieżka w japońskiej i deluxe edycji
Aj, aj, aj aj aj aj
Powiedz skarbie, przytulasz tą wielką małpę
Aj aj aj, aj aj aj
Powiedz skarbie, przytulasz tą wielką małpę
Nigdy cię nie widziałam, tylko słyszałam o tobie
przytulasz tą wielką małpę
Nigdy cię nie widziałam, tylko słyszałam o tobie
przytulasz tą wielką małpę
To twoje kłamstwo, to Twoje kłamstwo
przytulasz tą wielką małpę
To twoje kłamstwo, to Twoje kłamstwo
przytulasz tą wielką małpę
I teraz ja to wiem, teraz rozumiem
Ciągniesz do mnie tą wielką małpę
I teraz ja to wiem, teraz rozumiem
Ciągniesz do mnie tą wielką małpę
Aj, aj, aj aj aj aj
Powiedz skarbie, przytulasz tą wielką małpę
Aj aj aj, aj aj aj
Powiedz skarbie, przytulasz tą wielką małpę
Aj, aj, aj aj aj aj
Powiedz skarbie, przytulasz tą wielką małpę
Aj aj aj, aj aj aj
Powiedz skarbie, przytulasz tą wielką małpę
- Hey Little Rich Girl – z albumu Back to Black; bonusowa ścieżka w japońskiej i deluxe edycji; gościnnie wystąpili Zalon i Ade
Mama kupiła ci futro gdy miałaś piętnaście lat
Założyłaś je na dyskotekę, ale wszyscy byli w jeansach
Ale ty byłaś bogatą dziewczynką i tylko się bawiłaś.
Twoje znoszone sukienki przyciągające wszystkie spojrzenia.
Hej, mała, bogata dziewczynko, gdzie popełniłaś błąd?
Wyjechałaś do Londynu, gdy miałaś dziewiętnaście lat.
Musiałaś zrzucić ładne ubrania, żyć tylko marzeniami.
Mężczyzna w wielkim mieście zabrał wszystko co miałaś.
Teraz zabrał twoją wolność w nieznane.
Ale byłaś bogatą dziewczynką, której nie było do śmiechu.
Twoje znoszone sukienki, przyciągające wszystkie spojrzenia.
Hej, mała, bogata dziewczynko, gdzie popełniłaś błąd?
Hej, mała, bogata dziewczynko, nie było cię bardzo długo.
A teraz, mała, bogata dziewczynko, moje słowa są w tej piosence.
Hej, mała, bogata dziewczynko, moja miłość do ciebie odeszła.
I teraz, mała, bogata dziewczynko, wiem, gdzie popełniłaś błąd.
Na imprezie firmowej twojego taty były same filmy porno.
Przyprawiły go o ból serca, bo gwiazdą ekranu byłaś ty.
Wyjechałaś do Londynu, gdy miałaś dziewiętnaście lat.
Musiałaś zdjąć ładne ubrania, ale żyłaś marzeniami.
Byłaś bogatą dziewczynką, i tylko się bawiłaś.
Ale twoje znoszone sukienki, przyciągały spojrzenia wszystkich.
Hej, mała, bogata dziewczynko, gdzie popełniłaś błąd?
Hej, mała, bogata dziewczynko, gdzie popełniłaś błąd?
Hej, mała, bogata dziewczynko, gdzie popełniłaś błąd?
- Love Is a Losing Game – z albumu Back to Black; piąty singiel
Byłam dla ciebie płomieniem
Miłość to przegrana gra
Ogień wysoki na pięć pięter gdy przychodziłeś
Miłość to przegrana gra
Taka, w której żałuję, że grałam
Och, co myśmy narobili
A teraz finałowa partia
Miłość to przegrana gra
Zagrana w całości przez band
Miłość to przegrane rozdanie
To więcej, niż mogłabym znieść
Miłość to przegrane rozdanie
Samozwańcza, głęboka,
Dopóki nie rozłożono żetony
Wiem, jesteś hazardzistą
Miłość to przegrane rozdanie
Choć walczę zaślepiona
Miłość nie wybiera
Wspomnienia mącą mi w głowie
Miłość nie wybiera
Z marnymi szansami
Wyśmiewana przez bogów
A teraz finałowa partia,
Miłość to przegrana gra...
- Just Friends – z albumu Back to Black
I nie jestem zawstydzona, bo to ciebie zeżrą wyrzuty sumienia,
Jeśli to Ona pierwsza cię nie zabije,
Nigdy nie będę kochać cię jak ona,
Mimo to musimy znaleźć czas,
Aby robić to wszystko razem,
Aby było jeszcze gorzej,
Chcę cię dotknąć,
Ale to po prostu boli
Kiedy w końcu znajdziemy czas by być tylko przyjaciółmi, tylko przyjaciółmi
Kiedy w końcu znajdziemy czas by być tylko przyjaciółmi, tylko przyjaciółmi
Kiedy w końcu znajdziemy czas by być tylko przyjaciółmi, tylko przyjaciółmi
Kiedy w końcu znajdziemy czas by być tylko przyjaciółmi, tylko przyjaciółmi
Tylko przyjaciółmi...
„Nigdy nie będę kochać cię jak ona,”
można również przetłumaczyć
„Nigdy nie będę kochać cię jak ją,”
a wówczas zmienia się sens piosenki.
- Some Unholy War – z albumu Back to Black
Gdyby mój mężczyzna walczył
W jakieś bezbożnej wojnie
Stanęłabym za nim
Szczerze wstrząśnięta, stałabym za nim
Z siłą, o której nie wiedział
Jesteś tym, za którego walczę
On nie może przegrać, kiedy jestem z nim
Odmówię puszczenia go
Po jego stronie i pijani z dumy
Czekamy na uderzenie
Wkładamy to w pisanie
Ale dla kogo piszesz
Tylko my, na kuchennej podłodze
Nastała sprawiedliwość
Recytując to, mój żołądek wciąż się trzyma
Jakbyś czytał mój los
On wciąż stoi, pomimo tego co mówią jego blizny
Będę walczyć do gorzkiego finału
Tylko ja, moja godność i ten futerał na gitarę.
Tak, mój mężczyzna walczy w jakiejś bezbożnej wojnie
I ja będę stała za tobą
Ale dla kogo umierasz
B*-umarłabym też
Chciałabym tego
Gdyby mój mężczyzna walczył
W jakiejś bezbożnej wojnie
Gdyby mój mężczyzna walczył
*B może być w tym wypadku zdrobnieniem
od imienia Blake, męża Amy
- He Can Only Hold Her – z albumu Back to Black
On może tylko ją tak długo trzymać
Nikogo nie ma w domu ale światła się palą*
Ona jest tak pusta Jej dusza jest zabrana
On myśli „przed czym ona ucieka?”
Teraz jak on może mieć jej serce
Kiedy ono zostało skradzione?
Więc próbuje ją uspokoić
Ale to co jest w środku niej nigdy nie umiera
Nawet gdy ona jest zadowolona w jego cieple
Jest obolała nagłą potrzebą
Szukając pocałunków
Mężczyzny, za którym tęskni
Mężczyzny, którym on ma nadzieję być
Teraz jak on może mieć jej serce
Kiedy ono zostało skradzione?
Więc próbuje ją uspokoić
Bo to co jest w środku niej nigdy nie umiera
Więc próbuje ją uspokoić
Bo to co jest w środku niej nigdy nie umiera
Więc próbuje ją uspokoić
Bo to co jest w środku niej nigdy nie umiera
*jest to idiom opisujący osobę głupią, niemądrą
lub nie reagującą na coś, zajętą innymi sprawami
- You’re Wondering Now – z albumu Back to Black; edycja brytyjska, australijska i japońska bonusowa płyta
Czy wszyscy są szczęśliwi?
Puk, puk, puk, puk
Nie możesz wejść do środka
Puk, puk, puk
Nie możesz wejść do środka
Zastanawiasz się teraz co zrobisz, teraz wiesz, że to jest koniec
Zastanawiasz się jak zapłacisz za swoje złe zachowanie
Zasłony opadły, teraz jesteś sam
Nie wrócę, zawsze już będziesz czekał
Zastanawiasz się teraz co zrobić, teraz wiesz, że to jest koniec
Zasłony opadły, teraz jesteś na twoją własność Nie wrócę, zawsze będziesz czekał
Zastanawiasz się teraz co zrobisz, teraz wiesz, że to jest koniec
Zastanawiasz się jak zapłacisz za swoje złe zachowanie (3x)
- Take the Box – z albumu Frank; drugi singiel
Twoi sąsiedzi krzyczeli
Nie miałam kluczy na dół
Więc wcisnęłam wszystkie przyciski
Mając nadzieję, że pod którymś będziesz
A teraz boli mnie głowa
Mówisz, że zawsze stawiam na swoim
Gdy dotarłam, byłeś pod prysznicem
I nawet chciałam zostać, ale nie miałam nic do powiedzenia
Do dziś myślałam że jesteś ideałem
A potem usłyszałam co powiedziałeś
chłopie, to było wstrętne
Stanik od Moschino, który dałeś mi w zeszłe święta
(Włóż go do pudełka, włóż go do pudełka)
Szczerze mówiąc już tam jest, mam to gdzieś
(Włóż go do pudełka, włóż go do pudełka)
Po prostu weź
Weź pudełko
Weź pudełko
Wróciłam wieczorem do domu i nic nie było tak, jak powinno
Czuję się jakbym pisała do ciebie list, ale to do mnie nie podobne, znasz mnie
Jestem taka wkurwiona, nie chcę przypominać sobie o Tobie
Kiedy to wszystko przemyślałam, będąc w Twojej kuchni
Pożegnałam się z sypialnią
To pachniało Tobą Panie
"Fałszywe Pozory", jesteś bez sensu
Po prostu Cię nie znałam
Ale doprowadziłeś mnie do płaczu
Gdzie buziak na do widzenia?
Chyba cię kocham
Stanik od Moschino, który dałeś mi w zeszłe święta
(Włóż go do pudełka, włóż go do pudełka)
Szczerze mówiąc już tam jest, mam to gdzieś
(Włóż go do pudełka, włóż go do pudełka)
Po prostu weź
Weź pudełko
Weź pudełko
21. Moody’s Mood for Love – z albumu Frank; utwór edytowany z „Moody’s Mood for Love”/”Teo Licks”
No i znowu, znowu, znowu to samo
Kochaniutki jako jedyny z łatwością odbierasz mi kontrolę
Zabawne, ale za każdym razem jak jesteś w pobliżu
Nigdy nie potrafię się zachować
Uśmiechasz się i już jestem oczarowana
A ta muzyka
Szalona muzyka, która powoduje, że
Chce być blisko ciebie, sprawia, że staję się twoją niewolnicą
Chodź, porobimy to, na co masz ochotę
Co tylko zechcesz kochanie, pozwól tylko być blisko
Zwariowałam, czy naprawdę widzę niebo w twoich oczach?
Jasne jak gwiazdy lśniące nad tobą
Na tym bezchmurnym niebie, jak się o ciebie martwię
Wzroku nie mogę oderwać
Kochanie, chodź tutaj, nie bój się
Ach, skąd powód dla którego
Czuję się w nastroju do miłości ?
Więc powiedz mi dlaczego wyzbyłam się wszelkich trosk, kochanie?
To małe marzenie może się nie spełnić
No i znowu gadam od rzeczy
Nie chciałbyś aby nasze serca się połączyły?
To dodałoby mi siły i odwagi
Ach, kiedy jestem z tobą w ogóle się nie boję, w ogóle
A jeśli pojawią się chmury nad nami
Niech pada
Jestem pewna, że nasza miłość zniesie nawet huragan
Och, kochanie, pozwól mi kochać ciebie
Uwolnij od cierpienia
Bo o to chodzi w całej tej gadce o miłości, kochanie
Już się nie boję, w ogóle, nie tak jak wcześniej
Zrozum mnie, proszę cię kochanie
Weź się w garść, zrób to jak najszybciej
Me serce płonie, chodź i weź
Będę tym, kim chciałbyś, abym była
Och, kochanie, dzięki tobie czuję się tak dobrze
Pozwól, że wezmę cię za rękę
Daj się zaciągnąć, tam
Do, do nowej ziemi obiecanej
Może tam znajdziemy
Dobre miejsce dla naszej miłości
Ciężko mi bez ciebie
Nigdy się nie dowiem na czym polega kochanie
James'ie Moody, śmiało uderzaj
Nawet teraz, jeśli chcesz, jestem otwarta
- Body and Soul – ostatnia jej piosenka; z albumu Lioness: Hidden Treasures; pierwszy singiel; duet z Tony Bennettem
Moje serce jest smutne i samotne,
Do Ciebie wzdycham, tylko do Ciebie najdroższa.
Dlaczego tego nie zauważyłaś?
Jestem cały dla Ciebie, ciałem i duszą.
Spędzam swoje dni na tęsknocie
i zastanawiam się dlaczego to przeze mnie popełniłaś błąd.
Mówię Ci, jak to rozumiem,
jestem cały dla Ciebie, ciałem i duszą
Nie mogę w to uwierzyć, trudno to pojąć
Że odrzuciłaś romans
Tak więc..
Czy udajesz? To wygląda jak koniec.
Chyba że, mogę mieć jeszcze jedną szansę by udowodnić, że..
Ukochana…
Czynisz moje życie wrakiem
Wiesz, że jestem Twój, tylko mnie weź
Z ochotą oddaję się Tobie, ciałem i duszą.
Czy udajesz?
To wygląda jak koniec
Chyba że, mogę mieć jeszcze jedną szansę by udowodnić, że..
Ukochana…
Czynisz moje życie wrakiem
Wiesz, że jestem Twój, tylko mnie weź
Z ochotą oddaję się Tobie Ciałem i duszą
- Will You Still Love Me Tomorrow? (2011) – z albumu Lioness: Hidden Treasures
Tej nocy mam Cię na wyłączność
Dajesz mi swoją miłość- jesteś przy tym tak uroczy
Tej nocy widzę światełko miłości tlące się w Twoich oczach
Czy jutro wciąż mnie będziesz kochał..?
Czy to prawdziwy skarb,
Czy tylko chwila przyjemności?
Czy mogę wierzyć magii Twojego spojrzenia?
Czy jutro wciąż mnie będziesz kochał..?
Tej nocy, bez słów
Mówisz mi, że jestem tą jedyną
Ale czy moje serce będzie złamane,
gdy noc spotka gwiazdę poranka?
Chciałabym wiedzieć czy Twoja miłość
Jest czymś, czego mogę być pewna
Więc powiedz mi to teraz, bo nie zapytam po raz drugi
Czy jutro wciąż mnie będziesz kochał..?
Tak