Kobiece głosy w muzyce w „11 KOBIET …”
„Dalsza część drogi przebiegła niemal w ciszy i zadumie, nie licząc dobiegającej z głośników muzyki. Tym razem wybrałem składankę damskich głosów: Texas, Fleetwood Mac, Pretenders, Cranberries, Corrs, Katie Melua, Joss Stone, Norah Jones, Adele oraz Amy Winehouse.”
Pierwszy rozdział z cyklu „Bibiana Isabelle” z pierwszej części tomu „Czerwiec” strona 136.
Taką muzykę Marcin wybrał na powrotną drogę z Bellą ze SPA. Poprzednio do SPA, drogę umilały im piosenki Roda Stewarta. Do tego momentu powieści można by mieć wrażenie, że Marcin jest olbrzymim fanem Roda Stewarta, jego ulubiony gatunek muzyczny to klasyczny rock, oscylujący przede wszystkim ku hardrockowi, ale czasami zahaczający o pop-rock. A emocjonalnie najbliżej mu do Janis Joplin, którą kocha nieskończoną miłością. A tym razem muzyka delikatniejsza, bo kobiece głosy i bardzo różne gatunki. Owszem są i bardzo mocne ekspresyjne głosy jak choćby Adele i są typowo rockowe jak choćby Chrissie Hynde z zespołu Pretenders, ale nawet w skali głosu, kobiece różnią się od męskich. Nawet jeśli śpiewają rockowo, czy bardziej wyraziście, ekspresyjnie, z trzewi, to w ich śpiewie więcej jest uczuć i emocji. To słodsze, bardziej czułostkowe, baśniowe, romantyczne śpiewanie. Całkiem niezły podkład pod klimat, który wytworzył się między bohaterami przez trzy dni szaleńczego, również w sferze emocjonalnej weekendu.
Tych różnych głosów było 10. Jest jeszcze przynajmniej kilka, jeżeli nie kilkanaście, które bardzo lubię posłuchać. Ale albo nie pasowały do klimatu, albo nagrały niewiele dobrych piosenek, albo nie mieściły się w konwencji. Bo ten zestaw zawierał anglojęzyczne wykonawczynie. Nie ma wśród nich przede wszystkim polskich wokalistek, nie ma francuskich (choćby Dalidy, ale nie tylko), nie ma włoskich. Nie ma Joan Jett, Palomy Faith, Helene Fisher, Caro Emerald, Melissy Etheridge, dziewczyn z Nouvelle Vague, czy z Pink Martini, oraz takich gwiazd jak choćby Tina Turner, Celine Dion, Whitney Houston czy dziewczyn z ABBY. Chyba najbardziej żałuję, że na liście kobiecych głosów z cytatu z mojej powieści zabrakło Nouvelle Vague.
NORAH JONES
Geethali Norah Jones Shankar urodziła się 30 marca 1979. Amerykańska piosenkarka, autorka tekstów i pianistka. Zdobyła kilka nagród za swoją muzykę, a do 2012 roku sprzedała ponad 50 milionów płyt na całym świecie. Billboard nazwał ją czołową artystką jazzową dekady 2000 roku. Zdobyła dziewięć nagród Grammy i zajęła 60-te miejsce na liście artystów dekady 2000 magazynu Billboard. Jones jest córką indyjskiego sitarysty i kompozytora Raviego Shankara oraz producentki koncertowej Sue Jones, a także przyrodnią siostrą innych muzyków Anoushki Shankar i Shubhendry Shankar.
Jest także aktorką. Jones pojawiła się epizodycznie jako ona sama w filmie z 2002 roku, Dwa tygodnie na miłość – Two Weeks Notice, w którym zagrali Hugh Grant i Sandra Bullock. Film pokazuje ją krótko przy pianinie, śpiewającą na cele charytatywne. W 2007 roku Jones zadebiutowała jako główna bohaterka w filmie wyreżyserowanym przez Wong Kar-wai. Film My Blueberry Nights został zaprezentowany na Festiwalu Filmowym w Cannes w 2007 roku jako jeden z 22 filmów konkursowych. Napisała i wykonała piosenkę „The Story” do filmu.
Jones była w związku z basistą Lee Alexandrem od 2000 do 2007 roku. Ma dwoje dzieci ze swoim mężem, klawiszowcem Petem Remmem.
Dyskografia
1. Come Away with Me to debiutancki album studyjny Norah Jones, wydany w 2002 roku. Album osiągnął pierwsze miejsce na amerykańskiej liście Billboard 200, otrzymał nagrody Grammy za Album Roku i Najlepszy Popowy Album Wokalny. Później został certyfikowany jako diamentowa płyta w 2005 r. za sprzedaż ponad dziesięciu milionów egzemplarzy w Stanach Zjednoczonych. Sprzedał się w ponad 27 milionach egzemplarzy na całym świecie do 2016 r., co czyni go jednym z najlepiej sprzedających się albumów wszechczasów. Diamentowa płyta we Francji i Kanadzie, 12 platynowych płyt w USA, po 11 w Australii, Danii i Nowej Zelandii, 8 w Wielkiej Brytanii, 3 w Szwajcarii, po 2 w Japonii, Holandii, Belgii, Argentynie, Austrii, Polsce i Portugalii, po 1 w Brazylii, Hiszpanii, Szwecji i Włoszech oraz całe mnóstwo złotych płyt. Come Away with Me to album jazzowy z wpływami country, soul, bluesa i folku. Z Norah album nagrało pięciu gitarzystów, klawiszowiec, skrzypaczka, akordeonista i trzech perkusistów. Album nie tylko świetnie się sprzedawał, ale spotkał się również z bardzo pozytywnymi recenzjami krytyków muzycznych.
Wspaniałe i intymne, 14 piosenek na jej debiutanckiej płycie jest pełne romantycznej dojrzałości i inteligentnego, powolnego seksapilu, który przeczy faktowi, że w wieku
22 lat Jones jest niewiele starsza od Britney Spears
2. Feels Like Home to drugi album studyjny Norah Jones, wydany w 2004 roku. Jest programową kontynuacją poprzedniego debiutanckiego doskonałego jej albumu, Come Away with Me. Na 47. dorocznej ceremonii rozdania nagród Grammy album był nominowany do nagrody Best Pop Vocal Album. „Sunrise”, główny singiel z albumu, zdobył nagrodę Grammy w kategorii Best Female Pop Vocal Performance. „Creepin’ In” wykonany z udziałem Dolly Parton był także nominowany, do nagrody Grammy w kategorii Best Country Collaboration with Vocals. Oceny krytyków muzycznych były od bardzo dobrych do bardzo słabych. Trochę inne zdanie miała szeroka masa wielbicieli jej muzyki. Na całym świecie sprzedano ponad 12 milionów egzemplarzy płyty, w USA ponad 4,5 miliona, w Wielkiej Brytanii ponad milion sto tysięcy. Dwu i półkrotnie mniej niż poprzedniego ale to niebotyczne liczby. W sumie 30 platynowych płyt na najważniejszych rynkach muzycznych. Na większości dwu, trzy lub czterokrotna. Pozycja nr jeden w USA, UK, Austrii, Kanadzie , Francji, Niemczech, Holandii, Nowej Zelandii i Szwajcarii i „tylko” druga w Australii. Nie umiem ocenić czy ten, czy poprzedni album bardziej mi się podoba. Oba są świetne. To jest zmienne w czasie. Raz mam wrażenie, że ten, raz że poprzedni.
3. Not Too Late to trzeci album studyjny Norah Jones wydany w 2007. Został wyprodukowany przez Lee Alexandra, autora tekstów i basistę, który pojawił się na poprzednich albumach Jones, Come Away with Me i Feels Like Home. Album zadebiutował jako numer jeden na liście Billboard 200 , co czyni go trzecim z rzędu albumem numer jeden Jones. Jones napisała większość piosenek na albumie, kiedy była w trasie koncertowej w 2004 i 2005 roku. Po zakończeniu trasy Jones zaczęła nagrywać album z Alexandrem, który według Jones „poprawił teksty piosenek i doprowadził je do lepszej formy”. Album stał się najczęściej zamawianym w przedsprzedaży albumem wszechczasów na Amazon.com i był drugim albumem Jones (Feels like Home), który znalazł się na liście dziesięciu najlepszych zamówień w przedsprzedaży wszechczasów Amazon. Dziewięć platynowych płyt, Światowa sprzedaż 5 milionów egzemplarzy. W USA prawie 1,6 mln. Mniejsze wartości niż poprzednich dwóch płyt, ale relatywnie nadal wspaniałe. W notowaniach w 22 krajach pozycja numer 1, a wśród jakkolwiek liczących się rynków nie gorsza niż piąta. Bardzo dobry kawałek muzyki.
4. The Fall to czwarty album studyjny Norah Jones, wydany w 2009 roku. Album zadebiutował na trzecim miejscu listy Billboard 200, sprzedając się w 180 000 egzemplarzy w pierwszym tygodniu. Przez trzy lata album sprzedał się w ponad trzech milionach egzemplarzy na całym świecie. Przed wydaniem albumu na stronie internetowej Jones podano, że obrała nowy kierunek, z nowymi współpracownikami i producentem, który zatrudnił dwóch nowych kompozytorów i muzyków: trzech perkusistów, klawiszowca, czterech gitarzystów oraz dwóch basistów. Z piętnastu piosenek: 10 to wyłączne kompozycje Jones; reszty była współautorką, w tym w dwóch z Jesse Harrisem, z którym współpracowała na poprzednich dwóch płytach. Tylko dwie były współautorstwa nowych muzyków. Płyta otrzymała nawet nieco lepsze recenzje krytyków niż poprzednie.
Emocjonalne piętno… wykracza poza tęskne tony, które są znakiem rozpoznawczym Jones na rzecz scenariuszy Seks w wielkim mieście pękających ze złamanego serca, żalu i emocji dewastacji.
Album został okrzyknięty albumem rockowym Norah Jones. W rzeczywistości jest to coś jeszcze bardziej zaskakującego: gorącokrwisty soulowy album królowej wieczoru.
Kaszmirowy głos Jonesa brzmi bardziej uprzejmie niż kiedykolwiek, tworząc nadrzędne wrażenie miłej dziewczyny dotrzymującej brudnego towarzystwa.
Inteligentna, gustowna i dobrze wykonana muzyką. Ale to nie jest rock and roll, ani trochę, i niech cię diabli Jones za próbę udawania że tak jest.
To przykłady recenzji krytyków. W pięciu krajach płyta osiągnęła pierwsze miejsce, w 17-stu pierwszą piątkę, a w sumie dwudziestu jeden pierwszą „10”. Już czwarty bardzo dobry kawałek muzyki.
5. Little Broken Hearts piąty studyjny album Norah Jones z 2012 roku. W 2009 roku Jones i Brian Burton (producent płyty i muzyk) jammowali w studiu, aby rozpocząć pracę nad projektem, o którym nikt nie wiedział. Spędzili następne dwa lata pracując osobno nad innymi projektami. W połowie 2011 roku spotkali się ponownie w studiu Burtona, aby dokończyć Little Broken Hearts. W tym czasie Jones przyniosła garść surowych, naładowanych emocjonalnie nowych utworów, które napisała po ciężkim zerwaniu ze swoim chłopakiem, pisarzem beletrystyki. W wywiadzie dla Rolling Stone powiedziała: „Zawsze słyszałem stare historie o tym, jak piszesz lepsze piosenki, kiedy przechodzisz przez jakieś gówno. To jest do bani, ale to prawda!” Album obejmuje zarówno eksperymentalne kameralne serenady, jak i surowe, ozdobione elektroniką wyznania. Jak Burton wspomniał w wywiadzie dla Rolling Stone, ten album bardzo różni się od wszystkiego, co Jones kiedykolwiek zrobiła.
Okładka albumu została zainspirowana plakatem do filmu Mudhoney z 1965 roku. Jones nagrywała album w studiu Danger Mouse (Burtona – to jego pseudonim) i zobaczyła plakat na ścianie. Powiedziała: „Brian ma tę wspaniałą kolekcję plakatów Russa Meyera w swoim studio. A ten konkretny… wisiał tuż nad kanapą, na której codziennie siedziałam. Zawsze na niego patrzyłam i myślałam: „to jest takie fajne, chcę wyglądać jak ona!” Pamiętam, jak wpatrywałem się w plakat przez cały czas, kiedy nagrywaliśmy płytę. To świetna oprawa wizualna”. Świetny album.
6. Day Breaks szósty album studyjny Norah Jones z 2016 roku. Album zawiera dziewięć oryginalnych piosenek i trzy covery. Jones powróciła do brzmienia opartego na pianinie, które można było usłyszeć na płytach z początku jej kariery. Zadebiutował na drugim miejscu listy Billboard 200 w USA, stając się jej szóstym albumem, który znalazł się w pierwszej dziesiątce. Day Breaks otrzymało pozytywne recenzje od krytyków muzycznych. Wielu chwaliło produkcję albumu i wokal Jones, a wielu porównało go pozytywnie z jej debiutanckim albumem Come Away with Me. Piosenki zostały skomponowane w oparciu o wpływy muzyki jazzowej i zostały nagrane na żywo bez żadnego dogrywania. Recenzent z AllMusic napisał, że:
Oryginały Jones są tak eleganckie, jak uświęcone tradycją standardy, a wszystkie jej covery są świeże. Te pierwsze mówią o jej rzemiośle, drugie o jej talentach jako stylistki, a te dwa łączą się, by zmienić Day Breaks w satysfakcjonujące świadectwo jej stale rozwijającej się muzyki.
Na mnie z wszystkich dotychczasowych jej płyt wywarła najmniejsze wrażenie. Chyba mam bardziej pospolity gust niż krytycy.
7. Pick Me Up Off the Floor siódmy album studyjny Norah Jones z 2020 roku. Odchodząc od lounge music Jones z przeszłości, Pick Me Up Off the Floor to przede wszystkim płyta jazzowo-popowa i jazzowo-folkowa, z elementami orkiestrowego popu, bluesa, gospel, soulu, country, funku, i hip hopu. Ja wolałem Jones w wersji właśnie „salonowej”. Ta płyta najmniej do mnie przemawia, najmniej trafia w moje upodobania. Ale większość krytyków muzycznych bardzo wysoko ją oceniła. Między innymi w ten sposób:
Rozciągając granice od burzowego bluesa przez orkiestrowy jazzowy pop po gibki Motown, album jest połączony niewysłowioną zdolnością Jones do przekazywania wielkich emocji z prostotą.
8. I Dream of Christmas ósmy album studyjny Norah Jones. Wydany w 2021 roku. Świąteczny. Kilka nowych kompozycji wokalistki związanych ze świętami i kilka standardów świątecznych w jej interpretacji. Dla mnie jest to jedna z najciekawszych i najpiękniejszych płyt świątecznych jakie wysłuchałem.
I Dream of Christmas wydaje się kojącą maścią na to, co wydaje się kolejnym niespokojnym okresem świątecznym. Płyta jest wspaniałą ścieżką dźwiękową do nadchodzących uroczystości i powinna znaleźć się na liście odtwarzania każdego przyjęcia bożonarodzeniowego
Poprzestanę na albumach studyjnych solowych Norah Jones. Ale ona ma w swoim dorobku również albumy koncertowe, kompilacyjne i nagrane we współpracy z różnymi grupami i muzykami. Niestety przez to zapewne zabraknie w moim artykule kilku jej świetnych piosenek.
PIOSENKI
Top topów
1. Come Away with Me – z płyty Come Away with Me. Przepiękna piosenka. Bajecznie zaśpiewana. Piosenka napisana, wyprodukowana i wykonana przez Norah Jones. Ballada została wydana w 2002 roku jako trzeci singiel z jej debiutanckiego albumu. Dwukrotna platyna w USA. Dla mnie to jej numer 1.
Odejdź ze mną
A ja napiszę Ci piosenkę
Odejdź ze mną na autobus
Odejdź ze mną tam, gdzie nie będą mogli skusić nas
Swoimi kłamstwami
Chcę z Tobą spacerować
W pochmurny dzień
Po polach gdzie żółta trawa rośnie
Na wysokość kolan
Więc może spróbujesz przyjść
Odejdź ze mną i będziemy się całować
Na szczycie góry
Odejdź ze mną
A nigdy nie przestanę Cię kochać
Chcę budzić się z deszczem
Kapiącym na blaszany dach
Będąc bezpieczna w Twoich ramionach
Więc jedno o co Cię proszę
Odejdź ze mną nocą
Odejdź ze mną
2. Sunrise – z płyty Feels Like Home. Piosenka i główny singiel albumu wydany w styczniu 2004 roku. Folkowa jazzująca ballada osiągnęła czwarte miejsce w Kanadzie i 30-ste w Wielkiej Brytanii. Pomimo tego, że nie znalazł się na liście Billboard Hot 100 w USA, singiel uzyskał status złotej płyty za sprzedaż 500 000 kopii. Piosenka zdobyła nagrodę Grammy Awards w 2005 roku za najlepszy kobiecy popowy występ wokalny. Wspólna kompozycja Norah Jones i Lee Alexander’a. amerykańskiego basisty, autora tekstów i producenta muzycznego, współpracującego nad albumami Norah Jones Come Away with Me, Feels Like Home i Not Too Late. Alexander napisał lub był współautorem 17 piosenek z pierwszych trzech albumów Jones. Jest także członkiem grupy The Little Willies, do której należy także Norah Jones.
wygląda jak poranek w Twoich oczach
Lecz zegary od godzin wskazują 9:15
Wschód słońca, wschód słońca
Nie skusiłby nas nawet gdyby próbował
Bo popołudnie nadeszło już i minęło
I mówię "hoo"...
Tobie
Zaskoczenie, zaskoczenie
Nie mogłam znaleźć w Twoich oczach
Lecz jestem pewna, że było wypisane na mojej twarzy
Zaskoczenie, zaskoczenie
Coś, czego nigdy nie umiem ukryć
Kiedy zdaję sobie sprawę, że przeszliśmy przez kolejny dzień
I mówię "hoo"...
Tobie
Teraz dobra noc
zarzuca znów swoją szatę na mnie
Och, i jeśli mam rację
To jedyny sposób
By mnie przywrócić
Hoo...
Tobie
Hoo...
3. Don’t Know Why – z płyty Come Away with Me. Piosenka napisana i skomponowana przez Jessego Harrisa, która pierwotnie pojawiła się na jego albumie Jesse Harris & the Ferdinandos z 1999 roku. Pierwszy singiel z 2002 roku z debiutanckiego albumu Norah Jones. Osiągnął 30-ste miejsce na liście Billboard Hot 100 w USA i odniósł przełomowy sukces. W 2003 roku singiel zdobył trzy nagrody Grammy w kategoriach Płyta Roku, Piosenka Roku i Najlepszy Żeński Popowy Występ Wokalny. Do tej pory pozostaje największym przebojem Jones w Stanach Zjednoczonych i jedynym, który znalazł się w pierwszej czterdziestce listy Billboard Hot 100. Don’t Know Why był również skromnym hitem za granicą, osiągając piąte miejsce w Australii, numer 24 w Nowej Zelandii i numer 59 w Wielkiej Brytanii. Dwie platyny w USA, platyna w Australii i Włoszech. A przecież to nie łatwy i prymitywny pop.
Czemu nie przyszłam, nie wiem
Zostawiłam Cię na placu zabaw
Nie wiem, dlaczego nie przyszłam
Dlaczego nie przyszłam, nie wiem
Gdy zobaczyłam, jak kończy się dzień
Zapragnęłam tak odlecieć w dal
Zamiast na kolanach w piasku
Łapać w ręce krople łez
Moje serce nasączono winem
Ale Ty będziesz w moich myślach
Zawsze
Gdzieś za bezkresnym morzem
Chciałabym umrzeć w ekstazie
A tylko walizką kości
Odjeżdżającą będę samotnie
Moje serce nasączono winem
Ale Ty będziesz w moich myślach
Zawsze
Coś musiało sprawić, że pobiegłeś
Nie wiem, dlaczego nie przyszłam
Jak bębenek pusta
Wciąż nie wiem, czemu
Nie stawiłam się
4. Sinkin’ Soon – z płyty Not Too Late. Trzeci singiel z albumu Piosenka napisana przez Norah Jones i Lee Alexandra. Alexander napisał większość piosenki, a Jones skomponował przejście. Według Jones nie mogli zagrać całej piosenki przed jej nagraniem, więc poszli na obiad i wypili piwo.
„Myślę, że potrzebowaliśmy trochę tego pijackiego żeglarskiego klimatu, ponieważ wróciliśmy i nagraliśmy to za pierwszym podejściem”.
Uwagę zwraca puzon. Genialny klimat piosenki. Mocno humorystyczny. Świetny teledysk. Mój jej ulubiony.
I miód w herbacie,
Jesteśmy cukrowymi kostkami, jedną bryłą albo dwoma,
W czarnej kawie,
Złota skorupa na jabłkowym placku,
Że blaski w słońcu w południe,
Jesteśmy kołem wysokiego poziomu sera w niebie,
Ale jesteśmy by w końcu przestać istnieć
W łodzi, która jest zbudowana z kijów i siana,
Dryfowaliśmy od brzegu,
Z kapitanem, który jest zbyt dumny, by powiedzieć,
Że on upuścił wiosło,
Teraz mała dziura skoczyła wyciek,
W tym tanim pontonie,
Teraz kadłub zaczął rosnąć słaby,
I jesteśmy by szybko zatonąć
w końcu istniejemy
szybko zamieramy
w końcu istniejemy
szybko zamieramy
Każdy trzyma twój oddech' przyczyna,
w końcu wkrótce szybko spadniemy
w końcu istniejemy
szybko zamieramy
w końcu istniejemy szybko zamieramy
Każdy trzyma twój oddech' przyczyna,
Na dół i w dół idziemy.
Jak krakers ostrygi na gulaszu,
Miód w herbacie
Cukrowe kostki, jedna bryła albo dwie?
Żaden dziękuje żadnego dla mnie.
Jesteśmy złotą skorupą na jabłkowym placku,
Że blaski w słońcu w południe,
Jak koło wysokiego poziomu sera w niebie
A więc ... w końcu wkrótce i tak szybko spadniemy
5. Happy Pills – z płyty Little Broken Hearts. Główny singiel z albumu. Napisany przez Jones, wyprodukowany przez Briana Burtona, który jest współautorem jego scenariusza. Opowiada historię Jones wyzwalającej się ze związku i stwierdzając, że lepiej jej samej. Muzycznie jest to szorstka bluesowa piosenka z zabawnym popowym brzmieniem. Otrzymał w większości pozytywne recenzje, a wielu krytyków chwaliło jego styl i chemię między Jones a Burtonem. Piosenka zaskoczyła Jones i Burtona od momentu, gdy ją napisali. Jones nazwała ją „zbyt zabawną”, mówiąc, że „nie mogli przestać jej śpiewać” i chociaż nie wiedzieli, czy zmieści się na płycie, po wysłuchaniu stwierdzili „musi tam być”.
Starając się sprawić, by już nigdy nie zobaczyć twej twarzy
Próbując to wyrzucić
Chcę mieć pewność że już nigdy więcej nie będziesz marnował mojego czasu.
Jakie to uczucie?
Oh, jakie to jest uczucie
być tobą właśnie teraz?
Sam to sprawiłeś
więc poskładaj się do kupy i stąd spadaj.
Proszę, po prostu pozwól mi teraz odejść
Proszę, pozwól mi odejść
Czy mógłbyś pozwolić mi odejść?
Proszę, po prostu pozwól mi odejść.
Zamierzam się Ciebie pozbyć
Zamierzam się Ciebie pozbyć
Zamierzam się Ciebie pozbyć z mojej głowy.
Zamierzam się Ciebie pozbyć
Zamierzam się Ciebie pozbyć
Zamierzam się Ciebie pozbyć z mojej głowy.
Wynoś się.
Nigdy nie mówiłam, że moglibyśmy być przyjaciółmi
Próbuję trzymać się z dala od Ciebie
Ponieważ jesteś złymi, złymi wiadomościami.
Wraz z twoim odejściem, odżywam
Ono sprawia, że czuję się jak po wzięciu pigułek szczęścia
i jakby czas się zatrzymał.
Jakie to uczucie?
Oh, jakie to uczucie nie być dopuszczonym?
Złamałeś wszystkie zasady
Nie będę już więcej robić z siebie głupka dla Ciebie, mój drogi.
Proszę, po prostu pozwól mi teraz odejść
Proszę, pozwól mi odejść
Czy mógłbyś pozwolić mi odejść?
Proszę, po prostu pozwól mi odejść.
Zamierzam się Ciebie pozbyć
Zamierzam się Ciebie pozbyć
Zamierzam się Ciebie pozbyć z mojej głowy.
Wynoś się.
Zamierzam się Ciebie pozbyć
Zamierzam się Ciebie pozbyć
Zamierzam się Ciebie pozbyć z mojej głowy.
Wynoś się.
6. Chasing Pirates – z płyty The Fall. Kompozycja wokalistki. Pierwszy singiel z albumu. Piosenka znalazła się w pierwszej dziesiątce w Japonii, Holandii i Belgii. W Stanach Zjednoczonych osiągnęła 13-ste miejsce na liście Hot Adult Contemporary Tracks i 7-me miejsce na liście Jazz Songs. Była nominowana do nagrody Grammy za najlepszy kobiecy popowy występ wokalny, stając się trzecią nominacją Jones, po Don’t Know Why i Sunrise. Bardzo lubię oglądać teledysk z tę piosenką. Doskonale jest wkomponowany w słowa piosenki. Oglądając go nie sposób stwierdzić, że Norah Jones, choć ma nietypową urodę, jest bardzo ciekawie atrakcyjną i ładną dziewczyną. Wygląda zmysłowo jako piratka. Idealne rysy twarzy. A oczy – bajeczny kolor. Aż się ma pragnienie by się w nich zanurzyć i nie wynurzać.
że kładziesz się spać,
ale dla mnie noc się nie skończyła.
Dlatego nie położyłam się i czytam, ale twoje słowa
w mojej głowie tak mnie zmieszały, że wyłączyłam światło.
I nie wiem jak to spowolnić.
Mam natłok myśli o gonieniu piratów.
W nich człowiek się kołysze a najgłupsze rzeczy krążą
w nieładzie w moim mózgu.
Próbuję nie śnić, ale ich możliwe spiski opływają
i chcą mnie utopić w synchronizacji.
I nie wiem jak to spowolnić.
Oh mam natłok myśli o gonieniu piratów.
Mam natłok myśli o gonieniu piratów.
7. The Long Way Home – z płyty Feels Like Home. Kompozycja duetu małżeńskiego Kathleen Brennan, Tom Waits. Pierwotnie napisana do filmu Big Bad Love z 2001 roku. Nagrana na albumie Toma Waitsa Orphans: Brawlers, Bawlers & Bastards w 2006 roku czyli dwa lata po coverze Jones. Piosenka country, folk i blues. W porównaniu z wersją Waitsa, notabene rewelacyjną, w wersji Jones ewidentnie słychać siłę piękna kobiecego głosu. Tom Waits to amerykański muzyk, kompozytor, autor tekstów i aktor. Waits wywarł wpływ na wielu muzyków i zyskał międzynarodowy kult. W 2015 roku zajął 55. miejsce na liście „100 największych autorów piosenek wszechczasów” magazynu Rolling Stone. W 2011 roku został wprowadzony do Rock and Roll Hall of Fame. Kathleen Patricia Brennan to amerykańska muzyczka, autorka tekstów, producentka muzyczna i artystka.
Zagubiona i samotna,
choć powiedziałam, że pójdę przed nami
i pokażę powrotną drogę do domu.
Czy to nie światło zapala się tu, na wprost?
Nie mogę czekać zbyt długo.
Wybacz mi, śliczne kochanie, ale ja zawsze wybieram długą drogę do domu...
Pieniądze to tylko coś, co wyrzucasz
z tyłu pociągu.
Weź garść piorunów,
kapelusz pełen deszczu
i wiesz, że powiedziałam,
że nigdy tego nie zrobię.
Kocham cię słodkie kochanie, ale ja zawsze wybieram długą drogę do domu...
Kładę jedzenie na stole
a dach ponad naszymi głowami
ale jutro zamienię to wszystko
na autostradę.
Patrząc jak odchodzisz chyba powinnam ci powiedzieć,
że miłość to jedyna rzecz, jaką kiedykolwiek znałam.
A jedyna rzecz, której możesz być pewien, moje słodkie kochanie, to to,
że zawsze wybieram długą drogę do domu...
Kochanie, ty wiesz, że cię kocham,
bardziej niż cały szeroki świat.
Jestem twoją kobietą,
wiesz, że ty dla mnie perłą.
Więc chodźmy przez balowe światła,
w końcu możemy być sami.
Chodź ze mą, wybierzmy razem długą drogę do domu...
Chodź ze mą, wybierzmy razem długą drogę do domu...
Chodź ze mą, wybierzmy razem długą drogę do domu...
8. What Am I to You? – z płyty Feels Like Home. Drugi singiel z płyty. Kompozycja wokalistki. Piosenka jest napisana z perspektywy kogoś, kto zastanawia się, czy jego miłość do partnera jest w pełni odwzajemniona. Została po raz pierwszy wydana jako bonusowy utwór w japońskiej wersji Come Away with Me w 2003 roku. Była stosunkowo okrojona; przez cały czas słychać szczotki perkusyjne, a także gitarę, bas, wokal Jones i pianino elektryczne. Piosenka została przerobiona przed jej włączeniem do Feels Like Home. Ta wersja utworu jest odtwarzana w wolniejszym tempie z bardziej pełnym zespołem; perkusja, a zwłaszcza gitara elektryczna, są bardziej widoczne, w tym solo na gitarze zamiast solo na pianinie elektrycznym w poprzednim wydaniu. Singiel osiągnął 1-wsze miejsce na liście Billboard Adult Alternative Airplay.
Powiedz mi prawdę kochanie
Dla mnie ty jesteś morzem
Ogromnym jak tylko możesz być
I w głębokim odcieniu błękitu
Kiedy czujesz się źle
Do kogo innego pójdziesz
Zobacz, płaczę kiedy ty czujesz ból
Oddałabym ci ostatnią koszulę
Bo tak bardzo cię kocham
Jeśli moje niebo się zawali
Czy byś w ogóle zadzwonił
Otworzyłam moje serce
Nigdy nie chcę być osobno
Teraz twoja kolej
Kiedy patrzę w twoje oczy
Czuję motylki
Kocham cię kiedy jesteś smutny
Powiedz mi prawdę kochanie
czym jestem dla ciebie
Wiec jeśli moje niebo się zawali
Czy byś w ogóle zadzwonił
Otworzyłam moje serce
Nigdy nie chcę być osobno
Daję ci piłkę
Kiedy patrzę w twoje oczy
czuję motylki
Czy mógłbyś znaleźć we mnie miłość
Czy mógłbyś wyryć mnie w drzewie
Nie napełniaj mojego serca kłamstwami
Będę cię kochać kiedy będziesz smutny
Powiedz mi prawdę kochanie
Czym jestem dla ciebie
czym jestem dla ciebie
czym jestem dla ciebie
9. Young Blood – z płyty The Fall. Norah Jones współautorką piosenki. Drugi singiel z płyty. W piosence, co u Norah Jones bywa rzadkością, jej współautor Mike Martin śpiewa chórki. Przyjemnie taneczny utwór, co również jest rzadkością.
Jeśli skradniesz imię mojej prawdziwej miłości
Zawalone metro w tym mieście wież,
Przyklej swoje zdjęcie w miejscu jego w ramce.
Będziemy wyobrażać sobie, że jesteśmy śpiącymi rewolwerami,
Przymuszony ślub w dziwnym SoHo.
Nasze komnaty mieszczą w sobie srebrzyste obroże,
Strzelamy do wilkołaków obojętnie gdzie idziemy,
Strzelamy do wilkołaków obojętnie gdzie idziemy.
Rozmowy telefoniczne o północy z tyłu Mustanga
Wymięte, białe strony wyrwane z grzbietu (książki)
Całowałeś moją szyję zagiętym, pękniętym kłem,
Zawsze miałeś nadzieję, że pewnego dnia byłbyś mój.
Rzuciło naszych ojców na stosy pogrzebowe
Nie jestem pewna, czy graliśmy w grę
Puściły nam nerwy na polu pełnym kłamców,
Nikt nie zauważył, że podpaliliśmy pięć hrabstw,
Nikt nie zauważył, że podpaliliśmy pięć hrabstw.
Młoda krew,
Młoda kość,
Dawne duchy
Idą do domu...
Obrączka ze złota z diamentem,
Napisałeś listy, których nigdy nie wysłałeś.
Złożyłam obietnice, których zawsze się będę wypierać,
Teraz nigdy się nie dowiemy, co każde z nas miało na myśli.
Zegarek tyka jak serce bijące szaleńczo
Straciłeś szansę by nakręcić klucz.
Koguty to tylko gdaczące mechanizmy zegarowe
Nasze lęki są tylko tym, czym im rozkażemy być,
Nasze lęki są tylko tym, czym im rozkażemy być
Utop ostatnią z naszych zapałek
Spal resztę z pozostałych.
Byłeś najsilniejszy kiedy pragnęłam odetchnąć,
Przez gęstwinę dymu w końcu się udusimy.
Młoda krew,
Młoda kość,
Dawne duchy
Idą do domu...
10. Carry On – z płyty Day Breaks. Pierwszy singiel z płyty. Jedna z dwóch samodzielnych kompozycji Jones na płycie. Piękna ballada jazzowa. Jones akompaniuje sobie na fortepianie.
Kto opowiedział to najlepiej, czy byłeś to ty?
Po prostu o tym zapomnijmy, zostawmy to za sobą
I idźmy do przodu
Jeśli znalazłbyś czas na rozmowę,
To porozmawiaj ze mną, nigdy nie odciągnęłabym
Cię od twojego przeznaczenia
Więc idźmy do przodu
Z ciszą jestem związana
To co zgubiłeś, nigdy nie odnalazłam
Straciłam spokój, a jednak on mnie wciąż otacza
Więc idźmy do przodu
Z ciszą jestem związana
To co zgubiłeś, nigdy nie odnalazłam
Straciłam spokój, a jednak on mnie wciąż otacza
Więc idźmy do przodu
I teraz jak już wszystko zostało powiedziane i zrobione,
Kto opowiedział to najlepiej, czy byłeś to ty?
Po prostu o tym zapomnijmy, zostawmy to za sobą
I idźmy do przodu
Po prostu o tym zapomnijmy, zostawmy to za sobą
I idźmy do przodu
11. 4 Broken Hearts – z płyty Little Broken Hearts. Świetna piosenka, ale niesamowicie trudna do scharakteryzowania. Bardzo nowoczesne brzmienie instrumentów. Jones śpiew, elektryczne pianino, pianino, elektryczna gitara. Cudowny śpiew Norah rewelacyjnie podkreślony świetną aranżacją i doskonałymi wejściami poszczególnych instrumentów przede wszystkim wiolonczeli i wszystkich klawiszy.
Ale on stara się to zrobić
z kamieniem który jest za twardy by pękł-
dziewczyną która jest zbyt zagubiona
by ją uratować
Więc próbowałeś mnie zastąpić
Ale nie powiodło ci się
I ja próbowałam ci się odwdzięczyć
Ale zyskałam tylko blizny
Ona będzie próbowała Cię uleczyć
A ja będę budować nowe mury
Ale tym razem będę musiała się upewnić
I dodam dla ciebie okno, którym wrócisz.
Staraliśmy się być wierni
Ale nie powiodło nam się
Teraz zostaną nam tylko 4 złamane serca
Próbowałam wymazać cię z pamięci
Leczo nie udało mi się
Bo Ty wciąż możesz złamać moje serce
12. Christmas Calling (Jolly Jones) z płyty I Dream of Christmas. Autorska piosenka Norah Jones. O tej piosence pisałem na moim blogu w poście Moje ulubione świąteczne piosenki. Bo to jedna z moich ulubionych świątecznych piosenek, którą w okresie świątecznym drugi rok z rzędu kilkukrotnie słucham. Dopiero drugi raz, bo to piosenka z 2021 roku. Więcej o niej we wzmiankowanym poście. Tu w wersji Live At The Empire State Building.
Chcę tańczyć, śmiać się i kołysać
Chcę szczęśliwych świąt.
Na święta
Mogę zadzwonić do ciebie
Zaśpiewać piosenkę, czuję się jak w domu
Zamiast czuć się samotną
W te święta
I śnieg spada, nie widzisz?
Czy to Boże Narodzenie woła do mnie?
Gdybym mogła być z tobą tej nocy
Przy ogniu świecącym jasno
Otworzyłabym się na całe twoje światło
W te święta
Ta jemioła wisi nade mną
Rozglądam się dookoła z radości
Więc Mikołaju, daj mi to, czego potrzebuję
Na święta
A przyjaciele, którzy są jak rodzina
Sekretni aniołowie trzymający mnie?
A śnieg pada, nie widzisz?
Czy to Boże Narodzenie woła do mnie?
Czy to Boże Narodzenie woła do mnie?
Czy to Boże Narodzenie woła do mnie?
Chcę być Jolly Jones
Zamiast czuć się samotną.
Śpiewam piosenkę,
dzięki której jest jak w domu w te święta
Prima sort
One Flight Down – z płyty Come Away with Me. Piosenka napisana przez Jessiego Harrisa. Jego muzyka została opisana jako „mieszanka folku, rocka, jazzu i światowych rytmów”. W 2003 roku otrzymał nagrodę Grammy w kategorii Song of the Year za utwór Don’t Know Why w wykonaniu Norah Jones. Album Jones, Come Away With Me, zawiera pięć kompozycji Harrisa. Harris gra na gitarze przez cały album i pojawia się jako gitarzysta na prawie wszystkich jej albumach.
Z cicha dobiega piosenka,
A jej dźwięk właśnie do ciebie dotarł
Teraz już wiesz, że się mylisz
Ponieważ unosi się jak dym
I była tam, brzmiała cały czas
Teraz wiesz
Teraz wiesz
Stroiki i piszczałki falowały
Prowadząc do pojedynczej nuty
W tym miejscu,
Gdzie otwierają się twoje ramiona
Tu w końcu zobaczysz swoją dawną twarz
Teraz wiesz
Teraz wiesz
Rytm dociera przerywany
Powtarza się znów i znów
Schodami z dołu
Z cicha dobiega piosenka
I była tam cały czas
Teraz już wiesz
Teraz wiesz..
I’ll Be Your Baby Tonight – z płyty Come Away with Me, ale tylko jako ścieżka bonusowa w wersjach deluxe. Piosenka Boba Dylana z 1967 roku, wydana po raz pierwszy na jego ósmym albumie John Wesley Harding. Dylan po raz pierwszy wykonał tę piosenkę na koncercie na festiwalu Isle of Wight z kanadyjskim zespołem rockowym The Band w 1969 roku. Od tego czasu włączył ją do ponad 400 występów na żywo. Najbardziej znany jej cover to Roberta Palmera z zespołem UB40 z 1990 roku. Każda z trzech tych wersji jest diametralnie różna. Dylana to folkowa ballada, Palmera hit popowo-reagge, a Norah jazzujący swing.
Nie musisz się już niepokoić,
Już nie...,
Ponieważ będę Twoja, Kochanie,
Tej nocy...
Zgaś światło, zasłoń zasłony.
Nie musisz się już niczego obawiać,
Ponieważ będę Twoja,
Kochanie, tej nocy.
Cóż, tamte papugi zamierzają
Popłynąć daleko...
My nie będziemy tego pamiętać.
Tamten duży, gruby księżyc
Zamierza świecić niczym łyżka,
Ale my nie będziemy wchodzić mu w drogę.
Nie chcesz tego żałować.
Zrzuć buty i nie bój się...
Postaw tę butelkę gdzieś tutaj,
Ponieważ będę Twoja, Kochanie,
Tej nocy...
Those Sweet Words – z płyty Feels Like Home. Drugi singiel z płyty. Kompozycja współautorstwa Lee Alexander’a.
Wiem, zobaczyłam cię, gdy śpiewałeś
Moje uszy nie przestaną nasłuchiwać
Wystarczająco długo, żeby usłyszeć
Te słodkie słowa
Które powiedziałeś
Pod koniec dnia
Ta godzina nadeszła
Zanim noc się skończy
Po prostu muszę usłyszeć
Te słodkie słowa
Wypowiadane jak melodia
Cała twoja miłość
Jest wypuszczonym balonem
Wznoszącym się przez całe popołudnie
Dopóki nie zostanie trafiony główką szpilki
Wejdź do środka
Czy ty też miałeś ciężką noc?
Bo mi ciężki księżyc nie pozwalał zasnąć
I wszystko co wiem, to to, że cieszę się, że cię widzę
Spójrz na moją miłość
Jest wypuszczonym balonem
Wznoszącym się przez całe popołudnie
A potem się pojawiasz
Co powiedziałeś?
Wiem, zobaczyłam cię, gdy śpiewałeś
Moje uszy nie przestaną nasłuchiwać
Wystarczająco długo, żeby usłyszeć
Te słodkie słowa
I twoją prostą melodię
Po prostu muszę usłyszeć
Twoje słodkie słowa
Wypowiadane jak melodia
Po prostu chcę usłyszeć
Te słodkie słowa
Thinking About You – z płyty Not Too Late. Pierwszy singiel z albumu. Jones napisała Thinking About You w 1999 roku, siedem lat przed wydaniem, z Ilhanem Ersahinem, jej ówczesnym kolegą z zespołu Wax Poetic. Piosenka jest „zachodnią hybrydą jazzu w najprawdziwszym tego słowa znaczeniu, z melodiami organów i Wurlitzera w stylu country, ale sekcja jazzowych rogów zapewnia świetne kontrmelodie”- tak brzmiała jedna z jej recenzji.
I liście delikatnie opadały.
Moje zimne dłonie potrzebowały ciepłego, ciepłego dotyku.
I myślałam o Tobie.
Tutaj szukam śladów odjeżdżających kół.
Trzymasz moją rękę, ale czy naprawdę mnie potrzebujesz?
Przypuszczam, że nadszedł czas, abym pozwoliła Ci odejść.
I będę myśleć o Tobie,
Będę myśleć o Tobie.
Kiedy płyniesz przez wody oceanu,
I docierasz bezpiecznie na drugi brzeg.
Mógłbyś uśmiechnąć się troszeczkę dla mnie?
Ponieważ będę myśleć o Tobie,
Będę myśleć o Tobie,
Będę myśleć o Tobie,
Będę myśleć o Tobie
Until the End – z płyty Not Too Late. Pierwszy singiel z albumu. Jeszcze jedna bardzo dobra kompozycja spółki Jones – Alexander. Jeden wers z banalną, acz genialną myślą „Powinnam zostać we własnych butach”.
Ale nie jesteś temu winny
Skarbie widzę dlaczego taki jesteś
Raz jabłkowa królowa,
I następnym włóczęga,
I gwiazda filmowa z dawnych lat.
Jesteś poszukiwaczem muszli,
Jednym z najwybredniejszych,
Ale zawsze znajdujesz te, które zatrzymujesz.
I w albo poza łóżkiem,
Utrzymujesz swój umysł szeroko otwarty
bo nie śnisz tylko we śnie
Jak dziecko... ty pamiętasz,
Ale ja zapominam... wszystkie moje sny.
Wydawało mi się,
Że pewnego dnia uspokoję się trochę,
I będę bardziej jak ty.
Wtedy zdałam sobie sprawę,
Jak głupiutka ta myśl była,
Powinnam zostać we własnych butach.
I ponad tym,
Mogę zobaczyć twój płacz,
Nie próbuj nawet... udawać.
Ponieważ on zranił cię,
Tak wiele razy,
Skarbie nie wracaj znowu.
Jak dziecko, zapominasz,
Ale ja pamiętam wszystko... i każde ukłucie.
I przez te wszystkie zagrywki,
My oboje nie zmieniliśmy się,
Ponieważ zawsze byliśmy,
Od grubego do chudego,
Do końca.
Do końca.
Wish I Could – z płyty Not Too Late. Jak większość piosenek autorstwa Jones i Alexander. Świetna gitara akustyczna i cudowna wiolonczela.
Teraz chodzę tam tylko na pokaz.
Wiesz, nie mogę znieść tego, że chodzę tam bez Ciebie,
Chciałabym móc,
Chciałabym móc.
Ale Annie stoi w drzwiach,
Z wyrazem twarzy, którego po prostu nie mogę zignorować,
Ona mówi mi, że jej serce jest obolałe,
I wciąga mnie,
Ona mnie wciąga.
Ona mówi: " miłość w czasie wojny nie jest sprawiedliwa",
"On był moim mężczyzną, ale ich to nie obchodziło",
"Wysłali go daleko stąd",
"Bez pożegnania",
"Bez pożegnania".
Nie mówię jej, że kiedyś też Cię kochałam,
Albo o wszystkich rzeczach, które kiedyś robiliśmy,
Całuję jej włosy i myślę o Tobie,
Idąc w dół,
Drogą, którą znalazłeś.
Spotkaliśmy się w miejscu, do którego chodziłam,
Teraz tylko idę przez nie powoli,
Wiesz, nie mogę tego znieść, że chodzę tam bez Ciebie,
Chciałabym móc,
Chciałabym móc,
Chciałabym móc,
Chciałabym móc.
Wake Me Up – z płyty Not Too Late. Jedna z siedmiu kompozycji duetu Jones + Alexander. Bardzo przyjemna nie tylko dla zwolenników jazzu i bluesa, ale każdego rodzaju dobrej ballady, dobrze zaaranżowanej, świetnie zaśpiewanej z towarzyszeniem riffów gitarowych. Jeżeli ktokolwiek nie miał nieodpartej konieczności spać „dopóki niebo nie będzie czyste” to niczego nie przeżył, być może jest pozornie szczęśliwy, ale nie poznał pełni życia.
Obudź mnie, kiedy to się skończy,
Kiedy on będzie już daleko ze wszystkim co wziął
Obudź mnie.
Obudź mnie, kiedy nieba będą czyste,
Kiedy woda będzie spokojna.
Bo nie będę oglądać odpływających statków, więc
Proszę, powiedz, że to zrobisz.
Gdyby to był każdy inny dzień,
Nie miałabym z tym problemu
Ale dzisiaj nie jestem zbyt silna,
Więc połóż mnie ze smutna piosenką.
I kiedy się zatrzyma, będziesz wiedział, że
nie było mnie zbyt długo.
Ale nie wyrywaj mnie ze snu,
Nie związuj mnie, bo przerwę więzy.
Znajdź mnie gdzieś między moimi snami,
z twarzą oświetloną słońcem.
Nadal będę to później czuła,
Ale póki co, wolałabym być pogrążona we śnie.
Stuck – z płyty The Fall. Jedna z dwóch kompozycji na płycie, w której współautorem obok Jones jest nowy kompozytor. W tej Will Sheff frontman amerykańskiego niezależnego zespołu folkrockowego i rocka alternatywnego Okkervil River. Jeden z najbardziej rockowych kawałków Jones. Trzeci singiel z płyty, ale wydany tylko w UK.
Przez pokój od ulicy
I w końcu do mnie
Pytasz mnie co piję
Mój przyjaciel Johnny
Szarpie mnie za rękaw
Pyta czy chcę wyjść
Ale to co naprawdę myślę jest
Dlaczego nie może być łatwo
Łatwo
Dlaczego nie zostawisz
Zostaw mnie
Zostaw mnie
Widzę jak się kołyszesz
Nie słyszę co mówisz
Siedzę tu, utknęłam
Przyklejona do siedzenia
Zastanawiam się nad pretekstem żeby wyjść
Kiedy w końcu przestaniesz mówić
Zrobię sobie długi, powolny
Spacer ulicą Washington
Półśpiąca na nogach
Półprzytomna jeśli śpię
Pójdę do domu sama
Tonący kamień
Wyłączony telefon
Będę iść dalej i będę wolna
Mroźny wiatr
Upadła fabryka
Ale wciąż widzę ciebie chwiejącego się
I nie słyszę co mówisz
Zgubiłam wątek
Odrobinę przyłapana
Trochę zawikłana
Uderzyłam w ścianę
Mały upadek
Czuję kołyszącą się, rozbitą kulę
I dlaczego tak musi być
Dlaczego mi nie powiesz
Dlaczego mi nie powiesz
Jestem pewna że mi powiesz
Dlaczego mi nie powiesz
Przypuszczam że mi powiesz
Powiedz mi
It’s Gonna Be – z płyty The Fall. Wyłączna kompozycja Norah Jones. Trzeci singiel z płyty w USA, a ogólnie czwarty. Znalazł się na liście Billboard Triple A Chart i osiągnął szczyt na 11-stym miejscu. Rockowo bluesowy utwór.
I teraz każdy jest krytykiem, to sprawia, że spływa mi tusz do rzęs,
Jeśli będziemy rozmawiać tylko o niebiosach, czyniąc to razem, to będzie szalone,
Jeśli nie przyjmujemy nowego położenia dla naszego przeznaczenia, to jesteśmy leniwi.
Ale tak będzie, tak będzie,
Proszę, spraw żeby tak było, tak będzie.
Teraz jeśli księżniczka staje się człowiekiem, ćpun w rozmowie pokarze, że jesteś zniszczony,
Ponieważ jest cienka granica między szpilką a przyzwoitym poczuciem humoru,
Wyceluj we wszystkich, którzy nas naprawdę zranili, oni powinni być aresztowani za morderstwo,
I jeśli wszystkie kamery zostaną włączone od chwili kiedy wychudzona, naga blondynka będzie w hamburgerach,
Tak będzie, tak będzie,
Tak będzie, tak będzie.
Ale tak będzie, tak będzie,
Proszę, spraw żeby tak było, tak będzie...
Even Though – z płyty The Fall. Kompozycja Norah Jones i znanego z poprzednich płyt Jesse Harrisa. Sposób śpiewania Jones doskonale znany z poprzednich płyt. Odmienna aranżacja. Trochę popowa z rockowymi nutami i nowofalowymi dźwiękami. Jak na Norah Jones żywe i radosne tempo utworu. A przecież zgodnie z tekstem wokalistka czuje się samotna.
Było takie powolne,
Sposób w jaki mnie obejmował...
Pomimo tego,
Czuję się samotnie (x2)
Nie rozumiem słów, które powiedział,
Sprawił, że zrobiłam źle
Ale teraz nie ma nic innego w mojej głowie,
I teraz jest silniejsze życzenie, żeby pozwolił mi powoli odpłynąć, samotnie,
Chciałabym żeby mnie zostawił,
Ponieważ wiem, że problem będzie za mną podążał,
Kiedy będę musiała odejść,
Muszę odejść,
On sprawia, że myślę, że nie znam siebie,
Jestem taka niepewna,
Kiedy przypominam sobie wszystkie rzeczy, które mi pokazał,
I chcę więcej, czuję się samotnie,
Oh oh oh czuję się samotnie.
Tell Yer Mama– z płyty The Fall. Kompozycja Norah Jones i znanego z poprzednich płyt Jesse Harrisa oraz Richarda Juliana. Bardzo rytmiczna piosenka.
kiedy noc się staje się dłuższa,
I nie umrę dla ciebie,
Ponieważ zrobiłeś mi krzywdę.
Więc powiedz twojej mamie,
Że ją pozdrawiam
I to, że cię wychowała,
Cholernie zbyt powolnym,
Jesteś cholernie zbyt powolny,
Cholernie zbyt powolny.
Ponieważ czekałam,
Na twój czas,
I pomijałam swój.
Więc powiedz twojemu ojcu,
Że mówiłam bardzo długo,
I podziękuj za wychowanie ciebie,
tak cholernie źle,
Jesteś tak cholernie zły,
Jesteś tak cholernie zły, tak cholernie zły.
Miriam – z płyty Little Broken Hearts. Drugi singiel z albumu. Pięknie zaśpiewana serenada. Jones oprócz śpiewu, gra na akustycznej gitarze i pianinie. A oprócz standardowego zestawu instrumentów gitary elektrycznej, basowej i perkusji także instrumenty smyczkowe.
„To takie piękne imię”
Zamierzam to powiedzieć, gdy
Sprawię, że zapłaczesz
Miriam
Wiesz, że postąpiłaś wobec mnie źle
Zamierzam się uśmiechnąć, gdy
Powiesz „żegnaj”
Teraz nie jestem typem zazdrośnicy
Nigdy nie byłam zabójczą postacią
Ale wiesz, że ja wiem co zrobiłaś
więc nie wzniecaj walki
Miriam Kiedy Ty się dobrze bawiłaś
W moim dużym pięknym domu
Czy pomyślałaś dwa razy?
Miriam Czy to była dla Ciebie gra?
Czy to była dla niego gra?
Nie mów mi kłamstw
Wiem, że on powiedział, że to nie twoja wina
Ale ja nie wierze, że to prawda
Ukarałam go za bycie zbyt słabym
Teraz oszczędziłam najlepsze dla ciebie
I staram się nie zranić cię
Bo może nie jesteś taka zła
Ale to wiele mnie kosztuje tak zwariować
Oh Miriam
„To takie piękne imię”
I utrzymam to stwierdzenie
Dopóki nie umrzesz
Miriam
„To takie piękne imię”
Zamierzam to powiedzieć, gdy
Sprawię, że zapłaczesz
Miriam
Wiesz, że postąpiłaś wobec mnie źle
Zamierzam się uśmiechnąć, gdy
Powiesz „żegnaj”
Good Morning– z płyty Little Broken Hearts. Drugi singiel z albumu. Świetna piosenka na dzień dobry w leniwy wolny dzień. Przy kawie. Na tarasie. Z widokiem na morze. Cudowne intro. I pierwsze dźwięki tekstu zaśpiewane przez Norah. Ja czuję jakby personalnie to Good Morning było skierowane do mnie. W tym właśnie momencie przestaje być istotna dalsza część piosenki.
Wciąż rozważam
Moje odejście
Myślałam, że o tym wiesz
I może wielkie czyny
Lub silne uczucia
Powstrzymają mnie przed odejściem
Zaciskam dłoń, dłoń
Zaciskam dłoń, dłoń
Dzień dobry
Dlaczego to zrobiłeś?
Nie mogłam spać
Wiedziałam, że odszedłeś
Nasza miłość jest wszystkim czego pragnęłam
Ale nie mogłeś mi jej dać
Więc ruszam dalej
Zaciskam dłoń, dłoń
Zaciskam dłoń, dłoń
She’s 22 – z płyty Little Broken Hearts. Bardzo ciepło zaśpiewana ballada. Jones także na gitarze i pianinie, a Burton na syntezatorze. Świetny podkład instrumentalny.
I kocha cię
Ale nigdy się nie dowiesz, jak mnie to smuci
Czy to cię uszczęśliwia?
Wciąż wierzę w coś,
W co nie powinnam
Bo do siebie nie pasujemy
Ale lubisz moje piosenki
I mnie uszczęśliwiasz
Czy jesteś z nią szczęśliwy?
Możesz odrzucić
Każde moje słowo
Stoję w bezruchu
Na tym ukrytym wzgórzu
I rozglądam się
Za drogą w dół
Do twojej odległej doliny
Twoje kwiaty rosną na zmrożonym śniegu
I chciałabym wiedzieć czy to tylko na pokaz
Bo wyglądasz na szczęśliwego
Czy naprawdę jesteś szczęśliwy?
Odrzucisz
Każde moje słowo
Możesz odrzucić
Ooo ooo...
Czy jesteś z nią szczęśliwy?
Czy jesteś z nią szczęśliwy?
Czy jesteś z nią szczęśliwy?
Chciałabym ujrzeć cię szczęśliwym
Out on the Road – z płyty Little Broken Hearts. Chyba przy tej piosence musiałbym powtórzyć wszystko co już napisałem przy innych z tej płyty. Jedna z najżwawszym tempem dzięki czemu ma wydźwięk popowy.
Lecz teraz czuję się tak opuszczona
Więc nie obchodzi mnie gdzie pójdę
Odchodzę
Tak, odchodzę.
Zostało mi gdzieś pół baku
Wystarczy, ale tylko jeśli jestem szczęściarą
A w innym wypadku
Odchodzę
Tak, odchodzę.
Na mojej drodze do raju
Cichy głos mówi
,,Nie zastanawiaj się dwa razy
I nie odwracaj się, jeśli chcesz coś zmienić"
Ah, ah
Zgaduję, że będę musiała kochać Cię z oddali, ah
W porządku, bo wszystko czego potrzebuję to mój samochód
Na drodze, na drodze,
na drodze, na drodze którą podążam.
Na drodze, na drodze
Na drodze, na drodze
Zajmie mi tydzień, by się tam dostać
Może dwa, jeśli zatrzymam się by odespać
Ale nie mogę spać
Więc odchodzę
Tak, odchodzę.
Stale jadąc nocą
Znalazłam sobie kawałek życia
By pokazać sobie, że ruszam we właściwą drogę
I oh, oh
Zgaduję, że będziesz musiał kochać mnie z oddali, ah
W porządku, bo wszystko czego potrzebuję to mój samochód
Na drodze, na drodze
Na drodze, którą podążam.
Na drodze, na drodze
Na drodze, na drodze którą podążam.
Na drodze, na drodze
Na drodze, na drodze.
All a Dream – z płyty Little Broken Hearts. Nic nowego nie umiem wymyśleć na temat tego utworu. Mocny, a nawet bardzo mocny w wyrazie z świetną gitarą elektryczną. Nowoczesna ballada rockowa.
I poszliśmy w stronę słonecznego dnia
Patrząc na Twoją twarz widzę,
że wszystko będzie dobrze.
Bo Ty nigdy nie zraniłeś
Kogoś, kto chciał się nauczyć
jak być Twoim niewolnikiem.
Noc jest tak jasna
Chmury już nie wrócą
Ale nie ma księżyca
I wszystkie drzewa wyglądają dziwnie.
I czując ciepło Twojego oddechu
na mojej skórze
Mam nadzieję,
że to więcej niż sen.
Biegniemy więc do kościoła
Wszyscy ludzie wyglądają tak samo
A słońce jest w moich oczach
Bardzo staram się wykrzyczeć Twoje imię.
W moim żołądku zaczyna buzować
A zasłony wiatru płoną
I teraz wiem,
że to tylko sen.
Wróg śpi ze mną w dzień czy w nocy
Wróg dokucza mi cały czas w głowie
On jest w mojej głowie.
Wróg wyrzuca wszystkie moje pieniądze
Wróg wie, jak zmusić mnie zawsze do płacenia
Ja zawsze płacę.
Kłamstwa nie przeszywają mojego umysłu
Wróg mówi, mówiąc tak miło i grzecznie
Tak miło i grzecznie.
Jak długo zajmie
Zwalczenie tej słabości?
Mówię mu
By mnie chronił
Bo Bóg wie, że mi przykro.
Mmm
Ooo
I’m Alive – z płyty Pick Me Up Off the Floor. Pierwszy singiel z płyty. Kompozycja Jones i Jeffa Tweedy amerykańskiego muzyka najbardziej znanego jako członek zespołu Wilco. Głównie fortepian i gitara akustyczna plus oczywiście śpiew Norah. Bardzo dobra ballada w najbardziej klasycznym formacie dla wokalistki. Muzycznie może ta piosenka za wysoko na mojej liście. Ale w wersji tekstowej to chyba najbardziej wartościowa jej piosenka. Świetny tekst.
nie ruszaj się, tylko wahaj się
możesz mieć nadzieję i módl się
możesz jęczeć
może sprawy się zmienią
Czujesz swoją duszę
wydrążyłeś ją
podczas gdy świat się załamuje
po prostu żyj bez...
Ona idzie, biegnie
ona walczy, niemal jako jedyna
i znajduje swój głos
będzie maszerować
ona nie ma wyboru
Jest zdruzgotana nocnymi
myślami mężczyzny
który chce jej praw
i zwykle wygrywa
Ale ona żyje
oh, żyje
ona żyje
oh, żyje
On krzyczy, wrzeszczy
głowy na telewizyjnym łuku
biorą przynętę
odzwierciedlają fale nienawiści
Oni burzą mury
aby uwolnić swoje grzechy
a potem ich serca
wchodzą do jaskini
Oh, patrzę, myślę
tańczę i czasami piję
śpiewam swoje piosenki
mam nadzieję, że ktoś zaśpiewa ze mną
Gdybym miała złamać
mój okres ciszy
czy noże wyjdą
aby zadać mi cios w policzek?
Oh, ja żyję, żyję
ale ja żyję, oh, ja żyję
żyję, oh, ja żyję
tak, ja żyję, tak, ja żyję
Bardzo mi zależy
znam rzeczy, którymi nie jestem
w porządku, okay
i nie jest w porządku
może sprawy się zmienią
I Dream of Christmas z płyty I Dream of Christmas. Drugi singiel z płyty. Piosenka, której współautorką jest Norah Jones. Druga bardzo fajna „świeża” świąteczna piosenka. Każda świąteczna piosenka powinna być przede wszystkim radosna i ta taka jest. Nie musi zawierać głębokich treści. Wystarczy sama radość, bo święta winny być ciągiem radosnych przyjemności.
Płatki śniegu w powietrzu
Marzę o Świętach Bożego Narodzenia
Pięknie wszędzie
Fa la la la la la la la
Fa la la la la la la la
Fa la la la La la la la la
Marzę o Świętach Bożego Narodzenia
Za każdym razem gdy jesteś blisko
Marzę o Świętach Bożego Narodzenia
Pojawiają się przyszłe wspomnienia
Fa la la la la la la la
Fa la la la la la la la
Fa la la la La la la la la
Marzę marzę
Marzę marzę
Marzę marzę
Marzę o Świętach Bożego Narodzenia
Czerwiec i lipiec
Marzę o Świętach Bożego Narodzenia
Dzwonki sanek na niebie
Marzę marzę
Marzę marzę
Marzę marzę
Marzę marzę
Też bardzo dobre piosenki
*klikając tytuł uruchamia się link do piosenki w YouTube
Seven Years* – z płyty Come Away with Me. Piosenka Lee Alexander.
Cold Cold Heart – z płyty Come Away with Me. Piosenka country i pop napisana i nagrana po raz pierwszy przez Hanka Williamsa . Ta bluesowa ballada jest zarówno klasyką honky-tonk, jak i standardem w Great American Songbook. Norah Jones umieściła zmysłową swingową wersję na swoim albumie, która była postrzegana jako „ponowne wprowadzenie” współczesnej publiczności do piosenki.
Shoot the Moon – z płyty Come Away with Me. Piosenka napisana przez Jessego Harrisa.
Turn Me On – z płyty Come Away with Me. Piosenka wydana na czwartym singlu z płyty. Kompozycja Johna Dee Loudermilka Jr. amerykańskiego piosenkarza i autora tekstów popularnego w latach 50 i 60 tych XX wieku. Piosenka została po raz pierwszy nagrana i wydana przez Marka Dinninga w 1961 roku. Wersja Norah Jones pojawiła się również w filmie To właśnie miłość.
The Long Day Is Over – z płyty Come Away with Me. Piosenka autorstwa Norah Jones i Jessiego Harrisa.
Carnival Town – z płyty Feels Like Home. Kompozycja spółki Jones – Alexander. W tej piosence bardzo lubię dźwięk głosu i sposób śpiewania Norah. Słuchając bez rozumienia słów nigdy bym nie wpadł na to o czym jest ta piosenka.
Creepin’ In – z płyty Feels Like Home. Duet z Dolly Parton. Piosenka country. Kompozycja Lee Alexander’a. Nominowana, do nagrody Grammy w kategorii Best Country Collaboration with Vocals.
Not Too Late – z płyty Not Too Late. Drugi tytułowy singiel z albumu. Piosenka napisana przez Norah Jones i Lee Alexandra. Not Too Late był jednym z ostatnich utworów nagranych na albumie. Jones napisała większość tekstów i muzyki na początku 2005 roku, a Alexander pomógł jej dokończyć go pod koniec nagrywania albumu.
Broken – z płyty Not Too Late. Jedna z siedmiu kompozycji duetu Jones + Alexander. W tym jednym utworze na płycie Norah Jones gra na elektrycznej gitarze. Ciekawe brzmienie wiolonczeli pizzicato czyli szarpanej za struny, a nie granej przy pomocy smyczka.
You’ve Ruined Me – z płyty The Fall. Jedna z dziesięciu na płycie samodzielnych kompozycji Norah Jones. Balladowa piosenka.
Her Red Shoes – z płyty The Fall. Jedna z dziesięciu na płycie samodzielnych kompozycji Norah Jones. Balladowo-popowa piosenka z mocną rytmiką i wyraźnymi wybijającymi się klawiszami. Ścieżka bonusowa w japońskiej edycji albumu.
Say Goodbye – z płyty Little Broken Hearts. Tak jak wszystkie piosenki z tej płyty kompozycja Norah Jones + Brian Burton. Trochę w stylu Kate Bush.
Little Broken Hearts – z płyty Little Broken Hearts. W klimacie trochę mroczna piosenka. Nowofalowa muzyka.
After the Fall – z płyty Little Broken Hearts. Trochę jak reggae w nowoczesnej wersji.
It’s a Wonderful Time for Love – z płyty Day Breaks. Kompozycja Jones i Sarah Oda. Retro ballada jazzowa.
Don’t Be Denied – z płyty Day Breaks. Cover piosenki Neila Younga. Bardzo ciekawie zaśpiewany w sposób balladowy z mocnym akcentowaniem każdego dźwięku.
Once I Had a Laugh – z płyty Day Breaks. Druga samodzielna kompozycja Jones na płycie. Mocno jazzowa ballada. Doskonale to słychać w brzmieniu instrumentów, przede wszystkim fortepianu, na którym gra Jones, ale także saksofonu, puzonu i trąbki. Bardzo fajne chórki. Ale jednocześnie lekkie nuty popowe.
How I Weep – z płyty Pick Me Up Off the Floor. Drugi singiel z płyty. Jedna z siedmiu samodzielnych kompozycji Jones na płycie. Norah śpiewa w taki sposób, że można mieć wrażenie, że zwraca się indywidualnie do słuchacza i że wypowiada swoje kwestie rozmawiając z nim. Urzekająca wiolonczela i inne smyczki.
Flame Twin – z płyty Pick Me Up Off the Floor. Piąty singiel z płyty. Tej piosenki Norah jest współautorką. Zarówno w śpiewie, tekście jak i klipie jest coś mrocznie intrygującego.
White Christmas – z płyty I Dream of Christmas. Świąteczny standard Irvinga Berlina, jeden z najbardziej znanych świątecznych, w miłej i ciekawej wersji Norah Jones.
Winter Wonderland – z płyty I Dream of Christmas. Świąteczny standard Richarda B. Smitha i Felixa Bernarda z 1934 roku. Klasyk muzyki świątecznej. Piękna wersja i taka wprowadzająca w stan niemal błogości.
The Story. Ta piosenka nie została zamieszczona na żadnym studyjnym albumie Norah Jones. To soundtrack z filmu My Blueberry Nights z 2007 roku.