Kobiece głosy w muzyce w „11 KOBIET …”
„Dalsza część drogi przebiegła niemal w ciszy i zadumie, nie licząc dobiegającej z głośników muzyki. Tym razem wybrałem składankę damskich głosów: Texas, Fleetwood Mac, Pretenders, Cranberries, Corrs, Katie Melua, Joss Stone, Norah Jones, Adele oraz Amy Winehouse.”
Pierwszy rozdział z cyklu „Bibiana Isabelle” z pierwszej części tomu „Czerwiec” strona 136.
Taką muzykę Marcin wybrał na powrotną drogę z Bellą ze SPA. Poprzednio do SPA, drogę umilały im piosenki Roda Stewarta. Do tego momentu powieści można by mieć wrażenie, że Marcin jest olbrzymim fanem Roda Stewarta, jego ulubiony gatunek muzyczny to klasyczny rock, oscylujący przede wszystkim ku hardrockowi, ale czasami zahaczający o pop-rock. A emocjonalnie najbliżej mu do Janis Joplin, którą kocha nieskończoną miłością. A tym razem muzyka delikatniejsza, bo kobiece głosy i bardzo różne gatunki. Owszem są i bardzo mocne ekspresyjne głosy jak choćby Adele i są typowo rockowe jak choćby Chrissie Hynde z zespołu Pretenders, ale nawet w skali głosu, kobiece różnią się od męskich. Nawet jeśli śpiewają rockowo, czy bardziej wyraziście, ekspresyjnie, z trzewi, to w ich śpiewie więcej jest uczuć i emocji. To słodsze, bardziej czułostkowe, baśniowe, romantyczne śpiewanie. Całkiem niezły podkład pod klimat, który wytworzył się między bohaterami przez trzy dni szaleńczego, również w sferze emocjonalnej weekendu.
Tych różnych głosów było 10. Jest jeszcze przynajmniej kilka, jeżeli nie kilkanaście, które bardzo lubię posłuchać. Ale albo nie pasowały do klimatu, albo nagrały niewiele dobrych piosenek, albo nie mieściły się w konwencji. Bo ten zestaw zawierał anglojęzyczne wykonawczynie. Nie ma wśród nich przede wszystkim polskich wokalistek, nie ma francuskich (choćby Dalidy, ale nie tylko), nie ma włoskich. Nie ma Joan Jett, Palomy Faith, Helene Fisher, Caro Emerald, Melissy Etheridge, dziewczyn z Nouvelle Vague, czy z Pink Martini, oraz takich gwiazd jak choćby Tina Turner, Celine Dion, Whitney Houston czy dziewczyn z ABBY. Chyba najbardziej żałuję, że na liście kobiecych głosów z cytatu z mojej powieści zabrakło Nouvelle Vague.
Playlista Marcina
Droga z Głęboczka do Milanówka zgodnie z Google Maps winna trwać około 3 godzin, plus minus 5 minut. Nasi bohaterowie ruszyli koło niedzielnego południa. Jechali Maserati czyli szybkim sportowym samochodem. Za kierownicą siedziała Bella, która lubiła szybką jazdę. I zapewne tak jechała, mimo pewnej asekuracji o bardzo drogi, jak dla niej niebotycznie, nie swój samochód. Mimo zjazdu na posiłek tę drogę powinni przebyć w czasie nieco poniżej3 godzin. 3 godziny, to mniej więcej około 45 piosenek, takich o średnio statystycznej długości. Czyli z każdej z 11 wokalistek, a nawet 13 bo przecież śpiewały trzy siostry Corr, aczkolwiek dwie przede wszystkim w chórkach, więc potraktujmy je jako jedną – siostry Corr,
Marcin winien mieć w składance po 4 piosenki. Każda z tych wokalistek tych najcudowniejszych piosenek ma od 6 do 12. Ograniczenie ich liczby do 4 to mission imposible. Chyba, że Marin na swojej liście umieścił je wszystkie, a później w drodze nastawił odtwarzanie losowe, z pełną świadomością, że dużej części nie wysłuchają. Ale przyjmijmy pierwszą koncepcję, że jednak ograniczył się do trzech godzin. Jakie kryteria nim kierowały w wyborze. Niewątpliwie dostosował swój wybór do ich nastroju, który zawczasu musiał antycypować, co nie było trudne. Po pierwsze oboje byli w radosnym nastroju. Czyli piosenki winny być radosne, melodyjne, rytmiczne. Po drugie byli w romantycznym nastroju więc piosenki winny być właśnie takie, o miłości. A po trzecie kipiała z nich gorąca bezkresna lawa pożądania i zmysłowości. Akcent zmysłowości także winien być w piosenkach. Nie zawsze to były największe hity poszczególnych wokalistek, najbardziej znane przeboje, czy te, które umieściłem na topie moich ulubionych, bo część nie spełniała powyższych założeń. Poniżej znajdziecie listę tych 44 piosenek, które są najlepsze na podróż Marcina i Belli, podróż powrotną po ich weekendzie. Kolejność losowa. W tabeli numer na liście odtwarzania, wokalistka, tytuł piosenki, płyta z której pochodzi piosenka.
1 | Joss Stone | Miracle Worker | SuprHeavy |
2 | Katie Melua | Market Day in Guernica | Piece by Piece |
3 | The Pretenders – Chrissie Hynde | Hymn to Her | Get Close |
4 | Norah Jones | Sunrise | Feels Like Home |
5 | Fleetwood Mac – Stevie Nicks | Sara | Tusk |
6 | Adele | Set Fire to the Rain | 21 |
7 | Fleetwood Mac – Christine McVie | Everywhere | Tango in the Night |
8 | Fleetwood Mac – Stevie Nicks | Seven Wonders | Tango in the Night |
9 | Amy Winehouse | Amy Amy Amy | Frank |
10 | The Cranberries – Dolores O’Riordan | Just My Imagination | Bury the Hatchet |
11 | Texas – Sharleen Spiteri | In Our Lifetime | The Hush |
12 | Fleetwood Mac – Christine McVie | Little Lies | Tango in the Night |
13 | The Cranberries – Dolores O’Riordan | Ode to My Family | No Need to Argue |
14 | Joss Stone | Oh to Be Loved by You | Never Forget My Love |
15 | Texas – Sharleen Spiteri | Halo | White on Blonde |
16 | Amy Winehouse | Back to Black | Back to Black |
17 | Norah Jones | Sinkin’ Soon | Not Too Late |
18 | The Corrs – Andrea, Caroline i Sharon Corr | Una Noche | In Blue |
19 | Amy Winehouse | You Know I’m No Good | Back to Black |
20 | Norah Jones | Come Away with Me | Come Away with Me |
21 | Adele | Someone Like You | 21 |
22 | Norah Jones | Happy Pills | Little Broken Hearts |
23 | The Cranberries – Dolores O’Riordan | Dreams | Everybody Else Is Doing It, So Why Can’t We? |
24 | Katie Melua | Idiot School | Ketevan |
25 | Joss Stone | Pillow Talk | The Soul Sessions Vol. 2 |
26 | The Pretenders – Chrissie Hynde | Kid | Pretenders |
27 | Adele | Rolling in the Deep | 21 |
28 | Katie Melua | Nine Million Bicycles | Piece by Piece |
29 | Fleetwood Mac – Christine McVie | Mystified | Tango in the Night |
30 | The Corrs – Andrea, Caroline i Sharon Corr | Catch Me When I Fall | White Light |
31 | Amy Winehouse | Wake Up Alone | Back to Black |
32 | Adele | Send My Love (To Your New Lover) | 25 |
33 | Fleetwood Mac – Stevie Nicks | Dreams | Rumours |
34 | Texas – Sharleen Spiteri | Say What You Want | White on Blonde |
35 | The Pretenders – Chrissie Hynde | You Can’t Hurt a Fool | Hate for Sale |
36 | Fleetwood Mac – Stevie Nicks | Gypsy | Mirage |
37 | Texas – Sharleen Spiteri | I Don’t Want a Lover | Southside |
38 | The Pretenders – Chrissie Hynde | I Go to Sleep | Pretenders II |
39 | The Corrs – Andrea, Caroline i Sharon Corr | Only When I Sleep | Talk on Corners |
40 | The Cranberries – Dolores O’Riordan | When You’re Gone | To the Faithful Departed |
41 | Fleetwood Mac – Christine McVie | Only Over You | Mirage |
42 | Joss Stone | Love Me | Water for Your Soul |
43 | Katie Melua | A Moment of Madness | The House |
44 | The Corrs – Andrea, Caroline i Sharon Corr | Summer Wine | VH1 Presents: The Corrs, Live in Dublin |
Te 44 piosenki umieściłem w 4 playlistach po 11, tak by jedna trwała około 45 minut i by można było je odsłuchać na raty w 4 odsłonach.