Maciej Dziewięcki

Kobiece głosy w muzyce – The Corrs – Andrea, Caroline i Sharon Corr

Z rodziną podobno najlepiej wychodzi się na zdjęciu. W tym wypadku to część prawdy, bo trzy siostry Corr, stanowiące ¾ zespołu Corrs, w 100% rodzinnego, gdyż czwartym członkiem zespołu jest ich brat Jim. Na zdjęciach wyglądają rewelacyjnie. Nie tylko na zdjęciach. To piękne kobiety. Nie tylko piękne, ale również świetne muzycznie. Marketingowo zapewne też. Stąd olbrzymi sukces. W przeciwieństwie do poprzednich czterech kobiecych głosów nie ma w nich typowego rockowego brzmienia. Owszem częściowo jest to muzyka rockowa, ale przede wszystkim pop z mocnymi akcentami irlandzkiego folku. Nawet jeśli muzyka jest częściowo rockowa, to aranżacje i wokal nie mają rockowego pazura, ale mają przede wszystkim delikatność, urok, ciepło. A także świeżość, tajemniczość i magię.
Kobiece głosy w muzyce – The Corrs
The Corrs - Andrea, Sharon, Caroline

Kobiece głosy w muzyce w „11 KOBIET …”

„Dalsza część drogi przebiegła niemal w ciszy i zadumie, nie licząc dobiegającej z głośników muzyki. Tym razem wybrałem składankę damskich głosów: Texas, Fleetwood Mac, Pretenders, Cranberries, Corrs, Katie Melua, Joss Stone, Norah Jones, Adele oraz Amy Winehouse.”

Pierwszy rozdział z cyklu „Bibiana Isabelle” z pierwszej części tomu „Czerwiec” strona 136.

Taką muzykę Marcin wybrał na powrotną drogę z Bellą ze SPA. Poprzednio do SPA, drogę umilały im piosenki Roda Stewarta. Do tego momentu powieści można by mieć wrażenie, że Marcin jest olbrzymim fanem Roda Stewarta, jego ulubiony gatunek muzyczny to klasyczny rock, oscylujący przede wszystkim ku hardrockowi, ale czasami zahaczający o pop-rock. A emocjonalnie najbliżej mu do Janis Joplin, którą kocha nieskończoną miłością. A tym razem muzyka delikatniejsza, bo kobiece głosy i bardzo różne gatunki. Owszem są i bardzo mocne ekspresyjne głosy jak choćby Adele i są typowo rockowe jak choćby Chrissie Hynde z zespołu Pretenders, ale nawet w skali głosu, kobiece różnią się od męskich. Nawet jeśli śpiewają rockowo, czy bardziej wyraziście, ekspresyjnie, z trzewi, to w ich śpiewie więcej jest uczuć i emocji. To słodsze, bardziej czułostkowe, baśniowe, romantyczne śpiewanie. Całkiem niezły podkład pod klimat, który wytworzył się między bohaterami przez trzy dni szaleńczego, również w sferze emocjonalnej weekendu.

Tych różnych głosów było 10. Jest jeszcze przynajmniej kilka, jeżeli nie kilkanaście, które bardzo lubię posłuchać. Ale albo nie pasowały do klimatu, albo nagrały niewiele dobrych piosenek, albo nie mieściły się w konwencji. Bo ten zestaw zawierał anglojęzyczne wykonawczynie. Nie ma wśród nich przede wszystkim polskich wokalistek, nie ma francuskich (choćby Dalidy, ale nie tylko), nie ma włoskich. Nie ma Joan Jett, Palomy Faith, Helene Fisher, Caro Emerald, Melissy Etheridge, dziewczyn z Nouvelle Vague, czy z Pink Martini, oraz takich gwiazd jak choćby Tina Turner, Celine Dion, Whitney Houston czy dziewczyn z ABBY. Chyba najbardziej żałuję, że na liście kobiecych głosów z cytatu z mojej powieści zabrakło Nouvelle Vague.

Rodzinne zespoły muzyczne

W historii muzyki rozrywkowej wspólne granie i śpiewanie członków rodziny nie było zjawiskiem wyjątkowym. W muzyce klasycznej też takie przypadki się zdarzały.

Najbardziej znana muzyczna rodzina na świecie to niewątpliwie Jacksonowie, z której część tworzyła zespół The Jacksons lub Jackson Five, a część w tym Michael Jackson i jego siostry Janet i La Toya krótko lub sporadycznie byli członkami zespołu ze swoimi braćmi, a przede wszystkim byli solistami.

W latach 70-tych niezmiernie popularny był również amerykański zespół popowy The Osmond Brothers, a następnie The Osmonds. Początkowo kwartet, a następnie kwintet i sekstet, gdy do czwórki starszych braci dołączyli dwaj najbardziej znani, śpiewający również jako soliści Donny i Jimmy. Donny wraz z ich siostrą, również solistką, tworzyły także duet Donny & Marie.

Kelly Family zespół popowy i folkowy. Największy i najdziwniejszy rodzinny zespół muzyczny. W sumie, choć nie w jednym czasie zespół tworzyło szesnaścioro członków rodziny. Ojciec, jego dwie żony, a przede wszystkim większość z jego 12 dzieci, czworga z pierwszą żoną i ośmiorga z drugą, oraz kuzyni. Grupa odniosła głównie w Europie kontynentalnej – przede wszystkim w Niemczech, oraz w krajach Beneluksu, Skandynawii, Polsce, Słowacji, Hiszpanii i Portugalii – a także w Irlandii. Nie była znana w USA. Przez wiele lat grupa prezentowała obdarty wizerunek i włóczęgowski styl życia, podróżując po Europie piętrowym autobusem i łodzią mieszkalną . Ich wizerunek wzmacniały eklektyczne i często domowej roboty ubrania oraz bardzo długie włosy.

Jednakże zespołem rodzinnym, który odniósł największy sukces był niewątpliwie Bee Gees. Czyli trzej bracia Gibb: Barry, Robin i Maurice (plus 3 członków zespołu spoza rodziny). The Bee Gees sprzedali ponad 120 milionów płyt na całym świecie, choć szacunki sięgają ponad 225 milionów płyt co czyni ich jednymi z najlepiej sprzedających się artystów muzycznych wszechczasów. Zostali wprowadzeni do Rock and Roll Hall of Fame w 1997 roku. Tylko Elvis Presley, The Beatles, Michael Jackson, Garth Brooks (muzyk country) i Paul McCartney sprzedali więcej niż Bee Gees”. Z dziewięcioma hitami numer jeden na liście Billboard Hot 100, Bee Gees to trzeci zespół odnoszący największe sukcesy w historii list przebojów Billboardu, zaraz za Beatlesami i Supremes. Bee Gees byli królami dyskotek lat 70-tych i wczesnych 80-tych.

To cztery najbardziej znane i najbardziej rodzinne zespoły muzyczne. Jest ich znacznie więcej. W Polsce najbardziej rodzinnym zespołem jest Pectus, czyli czterech braci Szczepaników oraz Golec uOrkiestra, w skład którego wchodzą przede wszystkim dwaj bracia Golcowie i żona jednego z nich,

 

Dla mnie najciekawszym zespołem rodzinnym jest bez wątpienia The Corrs. Zespół, w którego skład wchodzi wyłącznie rodzeństwo. Rewelacyjne głosy i piękne dziewczyny.

The CORRS

The Corrs to irlandzki zespół rodzinny, który w swojej muzyce łączy pop rock z tradycyjnymi irlandzkimi motywami. Grupa składa się z rodzeństwa Corr, Andrea (główny wokal, flażolet, mandolina, ukulele), Sharon (skrzypce, instrumenty klawiszowe, wokal), Caroline (perkusja, fortepian, bodhrán (rodzaj irlandzkiego bębna), wokal) i Jim (gitara, fortepian, instrumenty klawiszowe , wokal). Pochodzą z Dundalk w hrabstwie Louth w Irlandii.

The Corrs wydali siedem albumów studyjnych i wiele singli, które osiągnęły platynę w wielu krajach i sprzedali 40 milionów albumów na całym świecie. „Talk on Corners” , jak dotąd ich najbardziej udany album, osiągnął status multi-platyny w Australii, a w Wielkiej Brytanii był najlepiej sprzedającym się albumem roku. Zespół jest jednym z nielicznych wykonawców, którzy jednocześnie zajmowali dwie najwyższe pozycje na brytyjskich listach przebojów, z „Talk on Corners” na pierwszym miejscu i „Forgiven, Not Forgotten” na drugim miejscu. Ten ostatni był trzecim najlepiej sprzedającym się albumem roku w Australii. Ich trzeci album studyjny, „In Blue”, zajął pierwsze miejsce w siedemnastu krajach.

Corrowie aktywnie angażują się w działalność filantropijną. Występowali na wielu koncertach charytatywnych, takich jak impreza The Prince’s Trust w 2004 roku i Live 8 w 2005 roku.

Zespół był nieaktywny przez prawie dziesięć lat (między 2006, a 2015), ponieważ Jim i Caroline zakładali rodziny, podczas gdy Andrea i Sharon realizowali kariery solowe, wychowując własne rodziny.

Ich szósty album studyjny, „White Light”, został wydany w listopadzie 2015 roku. Po dwóch latach ich siódmy album studyjny, „Jupiter Calling” , ukazał się w listopadzie 2017 roku.

Występowali na żywo w Unplugged MTV w październiku 1999. Powstały w ten sposób CD i DVD zatytułowane „Unplugged”, które sprzedały się w 2,7 miliona egzemplarzy.

Zespołowi na trasach koncertowych i na wielu nagraniach studyjnych towarzyszyli Anthony Drennan (gitara prowadząca) i Keith Duffy (gitara basowa) oraz w zastępstwie za Drennana Conor Brady również gitarzysta, zaś w trakcie ciąży Caroline perkusista Jason Duffy, brat Keitha. Ci muzycy nigdy nie byli formalnymi członkami zespołu.

The Corrs wydali siedem albumów studyjnych:

  • Forgiven, Not Forgotten (1995)
  • Talk on Corners (1997)
  • In Blue (2000)
  • Borrowed Heaven (2004)
  • Home (2005)
  • White Light (2015)
  • Jupiter Calling (2017)

oraz 3 albumy „Live”, w tym wcześniej wspomniany doskonały „Unplugged”, a także 3 oficjalne albumy kompilacyjne. Plus 29 singli.

Najlepsze utwory Corrs

W zasadzie tytuł powinien brzmieć najchętniej słuchane utwory przez autora artykułu. Lub, utwory, które najprawdopodobniej zamieścił Marcin na składance „kobiecych głosów w muzyce”. Można by jeszcze rozszerzyć ten tytuł do wersji najchętniej słuchane utwory w najchętniej oglądanych klipach przez autora artykułu. Bo waloru estetycznego dziewczyn nie da się pominąć. Pewnie w większości będą się one pokrywać z najbardziej popularnymi utworami zespołu, ale zapewne będą też odstępstwa od tej reguły. Wielce prawdopodobne jest, że na tej liście winny się znaleźć wszystkie utwory z płyty „Unplugged”, bo Corrs na żywo w wersji akustycznej są rewelacyjni.

Piosenek The Corrs można słuchać wszędzie i przy każdej okazji – w pracy jeśli muzyka Ci w niej nie przeszkadza, w samochodzie, przy domowym robótkach, na tanecznej zabawie, dla poprawy nastroju.

1. One Night z płyty In Blue. Pewnie dla wielu, tych co dobrze znają piosenki zespołu zaskoczeniem będzie, że tę piosenkę umieściłem na topie. Niektórzy powiedzą, że to nudna piosenka. Dla mnie genialnie, z ciepłem i delikatnością, a jednocześnie ze zmysłowością zaśpiewana przez Andreę. Bo to jak najbardziej zmysłowa piosenka. Tak to jest w porządku! Jedna noc wystarczy. Serce, dusza i ciało. Sharon i Caroline w flaszowych ujęciach rewelacyjne.

Długi dzień i jestem gotowa
Czekam aż się odezwiesz
Ponieważ podjęłam decyzję.
Moje serce jest obolałe z pragnienia.
I chcę byś był mój.
Nie, ja nie potrafię zaprzeczyć.

Więc przez jedną noc
jest to w porządku?
Że Ci daję:

Moje serce
Moją miłość
Moje serce
tylko przez jedną noc
Moje ciało
Moją duszę
tylko przez jedna noc
Moją miłość
Moją miłość
Przez jedną noc
Jedną noc
Jedną noc

Kiedy poranek obudzi mnie
Ja wiem będę dalej
i czuję, że będzie dobrze
Więc nie martw się o mnie
Nie jestem pusta w sobie
W środku jestem żywa.
Przez jedną noc
To było w porządku
Że dałam Ci..

Piosenka ma również wersję hiszpańskojęzyczną Una Noche zaśpiewaną wspólnie z hiszpańskim piosenkarzem Alejandro Sanzem. Ta wersja ukazała się jako bonus tylko w amerykańskiej edycji albumu. Ma inne słowa. Mniej proste, ale równie zmysłowe.


Kiedy pomyślałam
Kiedy zobaczyłam
jak mój ból odchodzi
nad morską wodę
Spokojna jasność
którą zobaczyłam
jak mija moją ulicę
nie wiedząc co robić
czy czujesz czy myślisz
że jeszcze tylko dziś
jeszcze trwa, jeszcze dziś
ciągle przywiązuje się do ciebie

Jeszcze dziś
moje kochanie
tobie daję
moje ciało razem z duszą
chowa się
przed słońcem
w noc ucieka
jeszcze dziś
tobie daję
moje ciało razem z duszą
jeszcze dziś
jeszcze tu

Co ukrywa noc
zapamięta
między nami dwojgiem
czy czujesz czy myślisz
noc napełniła mnie światłem
to dlatego, że zobaczyłem
delfiny pływające w twoim głosie
i czuć nie myśląc
że tylko
jeszcze dziś, jeszcze trwa
jeszcze dziś nadal zakochuję się w tobie

Jeszcze dziś, moje kochanie
jeszcze tu
dwa ciała razem z duszą
chowają się przed słońcem
w noc uciekają
w nocy się sobie oddadzą
dwa ciała, dwie dusze
jeszcze dziś
jeszcze tu

Tylko jeszcze dziś nadal trwa
jeszcze dziś nadal zakochuję się w tobie
zakochuję się w tobie
jeszcze dziś, moje kochanie
jeszcze tu
dwa ciała razem z duszą
chowają się przed słońcem
w noc uciekają
w nocy się sobie oddadzą
ciała, dusze
jeszcze dziś
jeszcze tu

Jeszcze dziś jeszcze tu
jeszcze tu

2. Catch Me When I Fall z płyty White Light. Piękna nastrojowa piosenka. A w niej przede wszystkim czysty kobiecy głos, jak dla mnie niczym głos syreny uwodzący marynarzy. Za dziewczyną tak śpiewającą, a jeszcze dla faceta, można by pójść do piekła, albo gdziekolwiek indziej. Głos który śpiewa o miłości do faceta, ale również o nadziei i wierze w doskonałość tego faceta. Świetna delikatna rytmika. Zapewne drugie zaskoczenie, że przed największymi przebojami zespołu.


Zakochując się (w Tobie) w swojej głowie
Wyrwana, wyrwana ze swojej głębi
Szukając swojej drogi, czuję się zagubiona
Więc kręcę się tylko w kółko obok tego wszystkiego

Zamykam, zamykam swe oczy
Spała, spała dziś będę
Znoszona falami Twego oceanu, nie mam jak się ukryć
Już dosyć kręcenia się w kółko na jeden moment

Czy złapiesz mnie, kiedy będę spadała?
Czy wybawisz mnie od tego wszystkiego?
Czy położysz mnie na złocie jak swą laleczkę?
I bądź moim światłem w ciemności
Bądź moją nadzieją, gdy wszystko będzie szło źle
Bądź moim żołnierzem walczącym za mnie
Czy będziesz mnie kochał w tym wszystkim?
Czy będziesz tam, by mnie złapać, kiedy będę spadała?

Przywołując, przywołując Twe imię
Uratuj, uratuj mnie znowu
Dryfując na falach Twojego oceanu, nic nie widzę
Już nie będę kręciła się w kółko w swoich myślach

Czy złapiesz mnie, kiedy będę spadała?
Czy wybawisz mnie od tego wszystkiego?
Czy położysz mnie na złocie jak swą laleczkę?
I bądź moim światłem w ciemności
Bądź moją nadzieją, gdy wszystko będzie szło źle
Bądź moim żołnierzem walczącym za mnie
Czy będziesz mnie kochał w tym wszystkim?
Czy będziesz tam, by mnie złapać, kiedy będę spadała?

Znoszona falami Twego oceanu, nic nie widzę
Już dość kręcenia się w kółko we własnych myślach

Czy mnie złapiesz, kiedy będę spadała?
Czy wybawisz mnie od tego wszystkiego?
Czy położysz mnie na złocie jak swą laleczkę?
I bądź moim światłem w ciemności
Bądź moją nadzieją, gdy wszystko będzie szło źle
Bądź moim żołnierzem walczącym za mnie
Czy będziesz mnie kochał w tym wszystkim?
Czy będziesz tam, by mnie złapać, kiedy będę spadała?

Czy nadal będziesz mnie kochał przy tym wszystkim?
Czy będziesz tam, by mnie złapać, kiedy będę spadała?
Czy nadal będziesz mnie kochał przy tym wszystkim?
Czy będziesz tam, by mnie złapać, kiedy będą spadała?

3. Only When I Sleep z płyty Talk on Corners. Świetny kawałek utrzymany w typowym klimacie dla rockowej ballady z charakterystycznymi zmianami ekspresji wokalu. Oczywiście nie zabrakło wstawek z irlandzkim folkiem. Piosenka o miłości, jak niemal każda zespołu. O kobiecych marzeniach i reakcjach na zauroczenie. Dziewczyny na klipie zjawiskowe. Niemożliwością jest wybranie najbardziej zjawiskowej. Chociaż, śpiewająca kobieta, kobieta z gitarą, czy za perkusją, czy z saksofonem to malowniczy obraz, to jednak skrzypce dodają niesamowitego powabu, baśniowo-lirycznie upojnego. Tym mocniej jeśli gra na nim piękna Sharon. Singiel osiągnął 10. miejsce na irlandzkiej liście singli , 34. miejsce na australijskiej liście singli i 58. miejsce na brytyjskiej liście singli. Jedna z recenzji brzmiała „elegancka i przyjemna dźwiękowo ballada wykonana w stylu pomiędzy Roxette i Heart . Przyjemne harmonie rodziny są plusem, podobnie jak nieco irlandzkie skrzypce.”


Jesteś tylko senną łódką
Pływającą w mojej głowie
Przepływasz moje sekretne oceany
Pełne koralowego błękitu i czerwieni
Twój zapach jak tlące się kadzidło
Twój dotyk jedwabny
Dreszczem przeszywa mnie
Wychodząc z głębi mojej gdzieś I moich piersi chwyta się

Ale tylko kiedy śpię
Widzę cię we śnie
Sprawiasz że wiruję cała
Wszystko zmienia się
Ale słyszę tylko oddech twój
Z głębi mego snu
Sprawiasz że wiruję cała
Wszystko zmienia się
Ale tylko kiedy śpię

A gdy się budzę z drzemki
Twój cień już dawno znikł
Twój oddech jest tylko tą morską mgiełką
Otaczającą ciało me
Pracuję gubiąc cały dzień
Lecz gdy odpocząć czas
W łóżeczku leżę mym
Słucham oddechu swojego
Spadając w przepaść
Ale tylko kiedy śpię

Dreszczem przeszywa mnie
Wychodząc z głębi mojej gdzieś
I piersi mojej chwyta się
ale tylko kiedy śpię...

Do nieba chcę
Gdzie anioły latają
Nie umrę już
Hawajski wyż
W łóżeczku mym leżę
Nie ma sensu płakać już
Mój cichnący płacz
Hawajski wyż

4. Runaway z płyty Forgiven Not Forgotten. Pierwszy wielki przebój zespołu. Klasyka The Corrs melodyjny głos Andrei, świetna wsparcie skrzypcami Sharon, gitarą Jima, chórkami Caroline i irlandzkie folkowe tło do popowego hitu. Piosenka odniosła średni sukces na listach przebojów, z wyjątkiem Irlandii i Australii, osiągając szczyt na 10-tym miejscu, na UK Singles Chart pierwotnie osiągnął 49 miejsce, ale ponowne wydanie w 1999 roku sprawiło, że singiel osiągnął nowy szczyt, drugie miejsce. Piosenkę napisały wszystkie trzy siostry wspólnie . K​kiedy ja po raz pierwszy Andrea zaśpiewała ją przed rodzicami, była zawstydzona wersem „Kochaj się ze mną przez całą noc”. Wiedziała, że ​​jej matka pomyśli „gdzie się tego nauczyła?!”. Piosenka o miłości, o zakochaniu, które nie są pełnią bez fizycznego ich aspektu.


Powiedz że to prawda, nie ma nikogo takiego jak ja i ty
nie jestem sama, powiedz mi że też czujesz to samo

I chcę uciec, chcę uciec tak,
Chcę uciec, chcę uciec razem z tobą
Bo zakochałam się w tobie
Nigdy, nigdy nie przestanę zakochiwać się w tobie

Zamknij drzwi, połóż się na podłodze
i przy świetle świec kochaj się ze mną przez całą noc

Bo uciekłam, uciekłam ja uciekłam,
ja uciekłam razem z tobą
Ponieważ zakochałam się w tobie
Nigdy, nigdy nie przestanę zakochiwać się w tobie ...

I chcę uciec, chcę uciec tak,
Chcę uciec, chcę uciec razem z Tobą
Bo zakochałam się w tobie
Nigdy, nigdy nie przestanę zakochiwać się w tobie
Zakochiwać się, zakochiwać się
Nigdy, nigdy nie przestanę zakochiwać się w tobie

5. What Can I Do z płyty Talk on Corners. Piosenka z gatunku folk-pop w stylu doo-woop, gatunek muzyki rytmicznej i bluesowej, społeczności afroamerykańskich, z harmonią grup wokalnych, która przenosi wciągającą linię melodyczną do prostego rytmu z niewielką ilością instrumentów lub bez nich. Piosenka została zremiksowana na bardziej gitarową z dodatkiem orkiestrowych smyczków i  wówczas osiągnęła trzecie miejsce w Wielkiej Brytanii. Ja jednak preferuję pierwotną lżejszą wersję. Teledysk do niej był kręcony w Nowej Zelandii. Tym razem szczególną uwagę zwraca Caroline. Co nie jest zaskoczenie, to piosenka o miłości, z bardzo pragmatycznie pozytywnym zakończeniem.


Nie spałam przez te wszystkie dni
Tak długo już nie rozmawialiśmy
A byłam tu już wiele razy
I po prostu nie wiem, co robię źle

Co mogę zrobić, żebyś mnie kochał
Co mogę zrobić, byś o mnie dbał
Co mogę powiedzieć, żebyś to poczuł
Co mogę zrobić, byś tutaj był

Jeszcze tak wiele mogę znieść
I chyba muszę przez to przejść
A kto wie, czy nie byłoby lepiej
Gdybym nie próbowała i nie miała nadziei

Koniec z czekaniem, koniec cierpienia
Koniec z walką, koniec ze staraniami

Może już nie ma nic więcej do powiedzenia
To zabawne, jak jestem spokojna
Bo nic nie mogę zrobić
Po prostu pozwolę uczuciom odfrunąć...

Co mogę zrobić, żebyś mnie kochał
Co mogę zrobić, byś o mnie dbał
Co mogę powiedzieć, żebyś to poczuł
Co mogę zrobić, byś tutaj był

Kochaj mnie...

6. Irresistible z płyty In Blue. Piosenka została napisana przez rodzeństwo, a jej współautorem i producentem jest Robert John „Mutt” Lange. To popowa piosenka z tekstem o pragnieniu miłości na całe życie. Otrzymała mieszane recenzje od krytyków muzycznych; niektórzy nazywali ją popowym hitem, podczas gdy inni uważali ją za słabą. Piosenka odniosła umiarkowany sukces, osiągając ósme miejsce w Nowej Zelandii, 20-ste w Wielkiej Brytanii. Ten singiel został mniej spopularyzowany od pozostałych z tej płyty. Dla mnie jest fajniejszy. To piosenka o chęci posiadania drugiego człowieka na własność, o miłości, która na ogół bywa zaborcza, a wówczas potrafi dać więcej niż wiele.


Jesteś nie do odparcia, jesteś mó-ó-ój

Nie chcę cię na weekend
Nie chcę cię na dzień
Nie chcę miłości podzielonej
Nie chcę czuć w ten sposób
Widzisz, chcę, abyś mnie potrzebował, tak jak ja cię potrzebuję
Tak jak cię potrzebuję, tak, jak cię widzę
I chcę, abyś mnie widział
Jak nikogo wcześniej

Nieodparty - naturalny, fizyczny
To nieokreślane – magiczne, nielogiczne
Chcę sprawić, abyś mógł być mój, jesteś mój

Więc nie widzisz jak jestem torturowana
Och nie słyszysz mojego bólu
Jeśli pozwolisz mi pokazać sobie
Będę twym letnim deszczem
Wtedy poczujesz, że mnie potrzebujesz, tak jak ja czuję
Tak jak ja chcę abyś, abyś czuł
A ty wiesz, że nie ma nic lepszego
To jak nic, co wcześniej było

Nieodparty - naturalny, fizyczny
To nieokreślane – magiczne, nielogiczne
Chcę sprawić, abyś mógł być mój, jesteś mój

Teraz czujesz to, co ja czuję, czyż nie czujesz, tego, co ja
Czyż nie wiesz, że to więcej, mogę cię zabrać w miejsca,
mogę cię zabrać w miejsca
Jak nigdy wcześniej

7. Summer Sunshine z płyty Borrowed Heaven. Singiel z piosenką osiągnął 12 miejsce w Irlandii i szóste na brytyjskiej liście singli. Według głównego wokalisty Andrei Corr, „Summer Sunshine” to radośnie brzmiąca piosenka z melancholijnym tekstem. Wyjaśniła, że ​​​​piosenka opowiada o „sekretnej miłości, której nigdy nie możesz przezwyciężyć, zakazanej miłości, która żyje w twojej głowie”. Bardzo przyjemna przebojowa piosenka. Miłość to lato. Lato to miłość. A zima … Jak cudownie mają ci, u których okres jesienno-zimowy nie trwa ¾ roku. To takie moje impresje z tej piosenki.


Czuję, że się zmienia, a ja pozostaję sobą
jestem... solową wiolonczelą przed chórem
mam tajemnicę
nadszedł czas, żebyś wiedział, że rozgrzewasz mnie

I tylko słodkie początki i gorzkie końce
w mieście kawy, użyczono nam nieba
nie oddam tego, nigdy nie czułam takiego niedosytu
czy zabierzesz mnie do domu?

Mówisz, że musisz iść....

W żarze letniego
słońca tęsknie za Tobą, jak nikt inny
W żarze letniego słońca
całuję Cię i nikt nie musi tego wiedzieć

Teraz, gdy mnie zostawiłeś, nie ma powrotu
ciągle porównuję Ciebie z innymi, są bez szans
Staram się być silna, ale nikt nie będzie Ciebie bardziej pragnął,
czy odwieziesz mnie do domu?

Nie mów , że musisz iść...
W żarze letniego słońca
tęsknie za Tobą, jak nikt inny
W żarze letniego słońca
całuję Cię i nikt nie musi tego wiedzieć

Ya da....ya da....ya da

Do słodkich początków i gorzkich zakończeń
w mieście kawy użyczono nam nieba
nie oddam tego
nadchodzi zima, a ja potrzebuję ciepła

W żarze....

W żarze letniego słońca
tęsknie za Tobą, jak nikt inny
W żarze letniego słońca
całuję Cię i nikt nie musi tego wiedzieć

8. Radio z płyty In Blue. Piosenka była pierwotnie przeznaczona na ich poprzedni album Talk on Corners. Został wydana najpierw  w 1999 roku na koncertowym albumie Unplugged, nagranym podczas występu w MTV Unplugged. Ta aranżacja pojawiła się rok później po dodaniu syntezatorów i gitary elektrycznej. Singiel dotarł do pierwszej dwudziestki w Irlandii, Nowej Zelandii i Wielkiej Brytanii. Dla mnie to po prostu bardzo przyjemny  popowy hit. Czyż miłość to nie otumanienie zdrowego myślenia? Wszystko dzieje się w głowie. A słuchanie piosenek … Podobno nic tak nie kojarzy się z drugą osobą jak usłyszenie piosenki, którą wcześniej razem się słuchało.


Jest późna noc, czuję się przygnębiona
Na ulicy stoją pary dzieląc
Letnie pocałunki i śmieszne dźwięki
Więc wchodzę, nalewam lampkę wina
Pełny kieliszek i puste serce
Szukam kogoś, aby zająć mój umysł
Bo jesteś w mojej głowie
Pływając na zawsze w mojej głowie
Zaplątany w moich snach
Pływając na zawsze...

Więc słucham radia
I wszystkich piosenek, które znaliśmy
Więc słucham radia
Przypominam sobie, gdzie zwykliśmy chodzić

Teraz widzę poranne światło, a na dworze jest zimno
Złapana w odległy sen
Odwracam się i wydaje mi się, że jesteś przy mnie
Więc wstaję z łóżka i próbuję się ubrać
Zastanawiam się czemu umysł płata mi figle
I każe mi myśleć, że tu jesteś
Bo nadal jesteś w mojej głowie
Pływając na zawsze w mojej głowie
Nie leżąc w łóżku
Pływając w nieskończoność

Więc słucham radia
I wszystkich piosenek, które znaliśmy
Więc słucham radia
Przypominam sobie, gdzie zwykliśmy chodzić
Więc słucham radia
I wszystkich piosenek, które znaliśmy
Więc słucham radia
Przypominam sobie, gdzie zwykliśmy chodzić

Jesteś w mojej głowie
Pływając na zawsze w mojej głowie
Zaplątany w moich snach
Pływając na zawsze
Pływając na zawsze
Więc słucham radia
I wszystkich piosenek, które znaliśmy
Więc słucham radia
Przypominam sobie, gdzie zwykliśmy chodzić

9. Breathless z płyty In Blue. Popowa piosenka z tekstem o uwodzeniu. Breathless osiągnął pierwsze miejsce w Czechach i Wielkiej Brytanii – jak dotąd ich jedyne brytyjskie miejsce na szczycie list przebojów. Dotarł także do pierwszej piątki w Irlandii, Włoszech, Nowej Zelandii, Hiszpanii i Szwecji. Teledysk został nakręcony na pustyni Mojave na lotnisku Trona w Kalifornii. Piosenka została napisana przez The Corrs (Andrea , Caroline , Sharon i Jim) oraz Roberta „Mutta” Lange, który również wyprodukował ten utwór. „To był piękny, słoneczny dzień, kiedy to pisaliśmy, myślę, że jest to bardzo ważne w tej piosence, ponieważ jest słoneczna i letnia, i jest to piosenka o miłości. Jest o uwodzeniu i kiedy się zakochujesz, po prostu zachęcasz tę osobę, by poszła o krok dalej. To dobra, dobra zabawa.” – tak o piosence mówiła Andrea. Krytycy muzyczni mieli o piosence skrajne opinie. „Piosenka toczy się w tempie Blondie, po czym przechodzi w zawodzącą imitację Dolores O’Riordan”, „Jeden z najlepszych utworów na albumie”, „Jeden ze słabszych utworów na albumie”, „Niewiarygodnie piękna Andrea , która w zasadzie błaga cię, żebyś się z tym pogodził i bzykał ją „Bez tchu”, „Andrea robi fantastyczne rzeczy w stylu jodłowania swoim głosem”, „Sacharyną”, „Popowy hit” – to kilka ich opinii. Dla mnie ostatnia opinia jest najbardziej trafna. Czy tylko kobiety pragną by mężczyzna zostawił je bez tchu? A może bardziej pragną tego mężczyźni, by kobieta przy nich go straciła?


Dalej, dalej
Zostaw mnie bez tchu
No dalej...

Światło dnia blednie powoli
Ale czas z tobą stoi w miejscu
Czekam wyłącznie na ciebie
Najdelikatniejszy dotyk i już mi słabo

Nie mogę kłamać
Nie mogę się przed tobą ukryć
I tracę chęć, by próbować
Nie mogę tego ukryć, nie mogę z tym walczyć

Więc dalej, dalej
No dalej, zostaw mnie bez tchu
Kuś mnie, drażnij mnie
Aż nie będę mogła wyprzeć się tego miłosnego uczucia
Spraw, że zatęsknię za twoim pocałunkiem
Dalej, dalej
Tak, no dalej...

A jeżeli nie ma jutra
I wszystko, co mamy, jest tu i teraz
Do szczęścia wystarcza mi to, że mam ciebie
Z jakiegoś powodu jesteś całą miłością, której potrzebuję

To jest jak sen
Chociaż nie śpię
I nigdy nie chcę się obudzić
Nie trać tego, nie porzucaj tego

Więc dalej, dalej
No dalej, zostaw mnie bez tchu
Kuś mnie, drażnij mnie
Aż nie będę mogła wyprzeć się tego miłosnego uczucia
Spraw, że zatęsknię za twoim pocałunkiem
Dalej, dalej
Tak, no dalej...

I nie mogę kłamać
Nie mogę się przed tobą ukryć
I straciłam już chęć, by próbować
Nie mogę tego ukryć, nie mogę z tym walczyć

Więc dalej, dalej
No dalej, zostaw mnie bez tchu
Kuś mnie, drażnij mnie
Aż nie będę mogła wyprzeć się tego miłosnego uczucia
Spraw, że zatęsknię za twoim pocałunkiem
Dalej, dalej
No dalej, zostaw mnie bez tchu
Dalej, dalej
No dalej, zostaw mnie bez tchu
Dalej, dalej
No dalej, zostaw mnie bez tchu
Dalej, dalej...

10. So Young z płyty Talk on Corners. Została napisana przez Sharon Corr i jest piosenką o jej rodzicach, Jeanie i Gerrym Corr, których uważała za „wiecznie młodych”. W wersji remix osiągnąła numer 29 na irlandzkiej liście singli i numer sześć w Wielkiej Brytanii. Wersja remix zawiera dodatkowo pierwszą zwrotkę, która została usunięta z wersji albumowej. „Piosenka z piękną linią melodii w szybkim tempie, wyrazistymi harmoniami, właściwą produkcją i refrenem , który może po prostu utkwić w sercach słuchaczy” jak głosiła jedna z recenzji. Teledysk wersji remix. Zawsze jesteśmy tacy młodzi. Biegajmy dzicy i wolni. Nocami śmiejmy się i całujmy. A jutro róbmy znowu to samo.


Traktujemy to lekko
Jasno i świeżo
Podrywamy to w górę
Tylko w porządku i ślicznie

Gonimy księżyc
Po prostu biegając dzicy i wolni
Podążamy za
Każdym marzeniem i każdą potrzebą

I tak serio to nie ważne że nie jemy
I tak serio to nie ważne że nie śpimy
I tak serio to nie ważne, to serio nie jest ważne naprawdę

Ponieważ jesteśmy tak młodzi wtedy
Jesteśmy tak młodzi, teraz tak młodzi
A gdy przychodzi jutro
Po prostu zrobimy to wszystko znowu

Jesteśmy złapani we mgle
W tych leniwych letnich dniach
Spędzamy wszystkie nasze noce tylko
Śmiejąc się i całując

I tak serio to nie ważne że nie jemy
I tak serio to nie ważne że nie śpimy
I tak serio to nie ważne, to serio nie jest ważne naprawdę

Ponieważ jesteśmy tak młodzi wtedy
Jesteśmy tak młodzi, teraz tak młodzi
A gdy przychodzi jutro
Po prostu zrobimy to wszystko znowu

11. Angel z płyty Borrowed Heaven. Piosenka jest hołdem dla matki członków zespołu, Jean, która zmarła w 1999 roku. Utwór osiągnął numer 16 na UK Singles Chart i numer 19 w Irlandii. W klipie The Corrs są kapelą na irlandzkim weselu w otoczeniu niesamowicie zielonych wzgórz Irlandii. Radosna piosenka z nutami irlandzkimi. Znów zjawiskowe dziewczyny. Piosenka niesamowicie radosna melodią, aranżacją i wykonaniem, a tekst… Jeżeli epitafium może być radosne, to w tej piosence jest takie. A przecież jednocześnie do granic to trudne i bolesne. Która matka nie chciałaby usłyszeć od swoich córek „Będę dumna, mogąc być taka jak Ty”.


Żyła tak, jakby wiedziała, że nic nie może trwać wiecznie
Nie dbała o to, by jej życie wyglądało jak innych
I była tak bardzo piękna, tak piękna
Cały czas słyszę jej śmiech - jakby tu była (wciąż)

Psiknij swym deszczem na wszystkich młodych
To nic złego - zabawić się w ten sposób...

Na zawsze, Aniele
Mam nadzieję, że (one) kochają cię tak jak my
Na zawsze, Aniele
Będę dumna, mogąc być taka jak Ty
Taka jak Ty
(Będę dumna, mogąc być taka jak Ty)

Czy słońce świeci na ciebie, kiedy spoglądasz w dół?
Czy dogadujesz się z innymi wokół?

Teraz powinno być lepiej niż przedtem
Nie musisz się już martwić, przecież odeszłaś

Na zawsze, Aniele
Mam nadzieję, że (one) kochają cię tak jak my
Na zawsze, Aniele
Będę dumna, mogąc być taka jak Ty
Taka jak Ty
Po prostu taka jak Ty

I kiedy wieczorem będę kładła się spać
Będę Ci dziękowała za każdą cudowną rzecz, która mnie otacza
Za każdy pokonany upadek
Za oddech każdej z chwil, których chcę smakować
Pewność i świadomość
Niemoralną rozrzutność
Niekończącą się pieczę, opatrzność
Za miłość, gdy miałam szansę kochać
Na zawsze, Aniele
Mam nadzieję, że (one) kochają cię tak jak my
Na zawsze, Aniele
Będę dumna, mogąc być taka jak Ty
Na zawsze, Aniele
Będę dumna, mogąc być taka jak Ty
Taka jak Ty
Będę dumna, mogąc być taka jak Ty

12. Bring On the Night z płyty White Light. Może to nie typowo hitowy kawałek. Ale bardzo dobra ambitnie zaśpiewana popowa piosenka. Ma wszystko co powinien mieć ambitny pop. Doskonałą linię melodyczną, ekspresję śpiewania, emocjonalną, zmienność instrumentalną, klimat od delikatności do mocy, dojrzałość muzyczną, magię, zagadkowość. Tekst – jeden z najczęstszych motywów – tęsknota za ukochanym, który odszedł. Dlaczego? Gdzie? Co było powodem? Każdy pewnie zinterpretuje to trochę inaczej.


Przeczytałam te same książki co Ty
Smakowałam wypowiedziane przez Ciebie słowa
Nasza historia ginie w mroku czasu
pewnego blaknącego popołudnia.

Wysuszone liście w twojej filiżance
Niezrozumiały obraz
A ja czuję ,że zapłaczę
Wszystko przede mną ukryłeś.

Zawsze będę za Tobą tęsknić
Przynajmniej zawsze mieliśmy lato.

Przynieś tę noc, nieważne
Zamień w mrok ,którego się nie boję
Wypowiedz zaklęcie
Spytaj , czy jeszcze Cię zobaczę?
Przynieś tę noc, nieważne
Zamień w mrok, którego się nie boję
Cokolwiek to znaczy
Zostawiłeś mnie
Podążę za Tobą
Ścieżką złamanego serca

Kwiaty przy Edith Grove
Więdną jak miłosny list
Codziennie ,kiedy tam przechodzę
Zmawiam krótką modlitwę.

Zawsze będę za Tobą tęsknić
Przynajmniej mieliśmy lato

13. Dreams z płyty Talk on Corners. W stosunku do tej piosenki mam mieszane uczucia. Nie dlatego, żeby piosence można było cokolwiek zarzucić. Ale to cover. A na dodatek Fleetwood Mac i pierwotnie śpiewany przez Stevie Nicks. Jeden z jej najlepszych utworów. Nikt nie może się równać głosem ze Stevie. Nawet Andrea Corr. No może jedynie Janis Joplin, ale też nie głosem, a sposobem śpiewania. Główny atut piosenki był nie do uzyskania przez The Corrs. Postawiły więc na maksymalną melodyjność, gładkość i błogość w tanecznym stylu. Uzupełnienie skrzypcami, blaszanym irlandzkim gwizdkiem grającymi z drobnymi akcentami irlandzkiego folku nie dało wybuchowego porywającego utworu, ale piękny i chyba najlepszy cover piosenki Fleetwood Mac. Dreams stał się pierwszym wielkim hitem The Corrs w Wielkiej Brytanii, osiągając szóste miejsce na brytyjskiej liście singli i pozostając na liście przez 10 tygodni. The Corrs wykonali „Dreams” z Mickiem Fleetwoodem z Fleetwood Mac na swoim koncercie w Royal Albert Hall w Dzień Świętego Patryka w 1998 roku (który był również 25. urodzinami Caroline Corr). Słowa nietypowe jak na The Corrs, bo to tekst napisany przez Stevie Nicks z zespołu Fleetwood Mac. Ci co czytali odcinek „Kobiecych głosów w muzyce” poświęcony Fleetwood Mac zapewne zauważą, że to tłumaczenie jest nieco inne niż tamto. Nie wiem, które trafniejsze. Ale z tekstami piosenek na ogół jest tak, że „mission impossible” jest tłumaczenie, które by ją oddało w 100%.


Znowu się „tu” pojawiasz. Mówisz, że chcesz swojej wolności.
Proszę… Kim ja jestem, bym miała wziąć za to odpowiedzialność?
- Prawdą jest, że powinno się żyć w zgodzie ze swoimi uczuciami.
- ale słuchaj! Powinno się również słuchać swojego JA.
Które przemawia w samotności.

Ciągłe zmiany w życiu doprowadzają cię do szału.
Tkwisz w zawieszeniu i pamięci o tym, co odeszło, co straciłeś..
Co straciłeś, achhhhh co straciłeś…
Co straciłeś, achhhhh co straciłeś…

Tak, grzmot uderza podczas ulewy.
Gracze są ze sobą tylko wtedy, gdy grają (udają)
Tak… Kobiety przychodzą i odchodzą.
Ale kiedy deszcz cię oczyści będziesz lepiej to widział.
Będziesz to wiedział…

Teraz znowu widzę wszystko wyraźnie.
Przyjemnie jest doświadczać twoich projekcji (wyobrażeń).
Biorę te wizję jako swoje.
Masz może jeszcze jakieś marzenia które chcesz sprzedać?
To marzenia o byciu samym ze sobą.

Życie doprowadza cię do szału, przez rozpamiętywanie tego co było..
Namiętności… straty… Ciągle wracasz do tego.
Namiętności… straty… Ciągle wracasz do tego.

Wstrząs przyjdzie podczas ulewy smutku.
Gracze są ze sobą tylko wtedy, gdy grają (udają).
Miłość istnieje tylko wtedy gdy oni obcują ze sobą.
Aaach!...
Kobiety tylko przychodzą i odchodzą…

Grzmot uderzy podczas deszczu.
Partnerzy "kochają" tylko wtedy kiedy grają (udają).
Miłość istnieje tylko wtedy, gdy są dla siebie.
Aaaaach! tak
Kobiety tylko przychodzą i odchodzą…

Kiedy w końcu smutek cię oczyści, będziesz to rozpoznawać.
Będziesz to widzieć.

Dowiesz się - bicie serca cię napędzi.
Poznasz - pamiętaj co przeżyłeś.
Aaaach…
Rozpoznasz - miłość doda ci sił.
Aaaaach..
Będziesz wiedział - pamiętaj co doświadczyłeś.

14. Summer Wine z płyty VH1 Presents: The Corrs, Live in Dublin. Płyta na żywo nagrana z akompaniamentem Irish Film Orchestra. Piosenka zaśpiewana z Bono z U2. Cover duetu Lee Hazlewood & Nancy Sinatra z 1967 roku, a dokładniej duetu Lee Hazlewood & Suzi Jane Hokom z 1966 roku, ale ten pierwszy duet ją rozsławił. Po raz drugi mieszane moje odczucia. Jedna z moich ulubionych piosenek z muzyki rozrywkowej. Genialna piosenka w tym niemal pierwotnym wykonaniu. Świetna muzyka. Rewelacyjny tekst. Czy można ją równie rewelacyjnie zaśpiewać? Tak. I oni, czyli Corrs z Bono to zrobili. Jednocześnie ją unowocześnili, czyli brak tego cudownego klimatu lat 60-tych. Być może to najlepszy cover tej świetnej piosenki spośród dziesiątek innych. A letnie wino smakuje najpełniejszym hedonizmem i najdoskonalszą głębią rozkoszy.


Truskaweczki, wisieneczki
Pocałunek anioła na wiosnę
Moje letnie wino zrobione jest
Z tych wszystkich rzeczy
Przechadzałem się po mieście
W srebrnych dzwoniących ostrogach
Piosenka którą zaśpiewałem dla nielicznych
Ona zobaczyła moje srebrne ostrogi I powiedziała:
"Niech minie trochę czasu,
A podaruje Ci letnie wino"

Och..Letnie wino

Truskaweczki, wisieneczki
Pocałunek anioła na wiosnę
Moje letnie wino zrobione jest
Z tych wszystkich rzeczy
Zdejmij srebrne ostrogi i
Pomóż mi zabić czas
A ja podaruje Ci letnie wino

Och...Letnie wino
Oczy mi się kleją, a usta milczą
Próbowałem wstać, ale nogi odmówiły mi posłuszeństwa
Ona zapewniła mnie w niespotykany sposób
I właśnie wtedy dała mi
Więcej letniego wina

Och...Letniego wina

Truskaweczki, wisieneczki
Pocałunek anioła na wiosnę
Moje letnie wino zrobione jest
Z tych wszystkich rzeczy
Zdejmij srebrne ostrogi i
Pomóż mi zabić czas
A ja podaruje Ci letnie wino

Och...Letnie wino
Kiedy obudziłem się
Słońce świeciło mi prosto w oczy
Moje srebrne ostrogi zniknęły
A głowa pękała mi w szwach
Zabrała srebrne ostrogi
Dolary a nawet moniaki
Zostawiła mnie spragnionego letniego wina

Och...Letnie wino

Czternaście, a w zasadzie piętnaście piosenek uzbierało się na mój top topów zespołu The Corrs. Kolejne trzynaście niewiele mniej lubię. Też są fajne. Też warto ich posłuchać.

Forgiven Not Forgotten z płyty Forgiven Not Forgotten. Jeden z pierwszych hitów zespołu. Może to nie top, ale warto popatrzeć na teledysk, by zobaczyć jak zmieniły się dziewczyny. W tym utworze Caroline gra na bodhranie, co dokładnie widać. Utwór tytułowy i zespół pojawili się w odcinku Beverly Hills 90210 zatytułowanym „Turn Back the Clock”.

The Right Time z płyty Forgiven Not Forgotten. Trzeci singiel grupy. Piosenka radośnie melodycznie młodzieńcza muzycznie. Jej największa wartość to skrzypce Sharon w nucie irlandzkiego folku i perkusja Caroline.

I Never Loved You Anyway z płyty Talk on Corners. Nawet jeżeli muzycznie są ich lepsze piosenki i to sporo, to tej trzeba obejrzeć teledysk ze względu na Sharon w intro.

Give Me a Reason z płyty In Blue. Taneczno-popowa piosenka z irlandzkimi folkowymi wstawkami.

Long Night z płyty Borrowed Heaven. Melodyjna delikatnie zaśpiewana piosenka, z mocniejszym refrenem.

Time Enough for Tears z płyty Borrowed Heaven. Utwór napisany przez Bono z U2, pojawił się w filmie In America z 2002 roku, za który był nominowany do Złotego Globu w kategorii Najlepsza Oryginalna Piosenka. Bardzo spokojna, melancholijna piosenka.

Spancill Hill z płyty Home. Spancil Hill lub w oryginalnej pisowni Spancilhill to tradycyjna irlandzka ballada ludowa skomponowana przez Michaela Considine’a (1850–73), który urodził się w Spancil Hill i wyemigrował do Stanów Zjednoczonych. Opłakuje trudną sytuację irlandzkich emigrantów, którzy tak tęsknili za domem po nowym życiu w Ameryce. Tę piosenkę śpiewa mężczyzna, który tęskni za domem w Spancill Hill w hrabstwie Clare, za przyjaciółmi i miłością, którą tam zostawił. Wszystkie postacie i miejsca w tej piosence są prawdziwe. Wersja The Corrs zawiera instrumentalny „Rakes of Kildare” od 3:37. Piosenkę tę śpiewało mnóstwo irlandzkich wykonawców w tym zespół Dubliners. To zupełnie inna piosenka niż te znane z list przebojów. Bardzo ją lubię. Nawet się wahałem czy nie umieścić jej w wyższej kategorii, być może nawet na samym topie.

I Do What I Like z płyty White Light. Utwór nagrany po 10-cio letniej przerwie, a brzmi tak jakby był normalną kontynuacją kariery zespołu i był nagrany bezpośrednio po utworach z płyty Borrowed Heaven. Muzycznie The Corrs nic nie stracili. Warto popatrzeć na klip, by zobaczyć jak siostry wyglądają 10 lat później, a 20 lat po wydaniu debiutanckiego albumu, jako matki siedmiorga dzieci. Moje wrażenia – szałowe dziewczyny, warte grzechu.

Stay z płyty White Light. Piosenka w stylu folkowego irlandzkiego popowego przeboju. Taka powodująca uśmiech na twarzy i promienny nastrój.

SOS z płyty Jupiter Calling. To piosenka o Syrii. Tytuł „SOS”  to „Song of Syria”. To ich najbardziej „otwarta politycznie i sugestywną” piosenką, jak sami o niej mówią. Piosenka o Syrii, a typowe irlandzkie nuty w niej.

Would You Be Happier? z płyty Best of The Corrs z 2001 roku. Piosenka nie pojawiła się na żadnej płycie studyjnej. Kolejny dobry popowy przebój.

All I Have to Do Is Dream z płyty Dreams: The Ultimate Corrs Collection z 2006 roku. Nie wydana na żadnym albumie studyjnym. Zaśpiewana z francuskim piosenkarzem Laurentem Voulzy. Cover doskonałego utworu Everly Brothers z 1958 uznawanego za jedną z najlepszych piosenek wszechczasów.

Ruby Tuesday z płyty VH1 Presents: The Corrs, Live in Dublin. Cover jednego z największych hitów The Rolling Stones wykonany z ich gitarzystą basowym Ronnie Woodem. Wykonany świetnie.

Inne przyjemne piosenki (klikając na tytuł uruchomicie link do piosenki na YouTube):

Heaven Knows, Toss the Feathers (tradycyjna irlandzka melodia ludowa, wersja instrumentalna, jeden z najbardziej rockowo zagranych utworów przez zespół), Love to Love You z płyty Forgiven Not Forgotten, Rainy Day (B-side singla „Love to Love You”).

Somebody for Someone, All the Love in the World, At Your Side z płyty In Blue oraz Judy bonusowa ścieżka z edycji amerykańskiej i australijskiej.

Hideaway, Goodbye z płyty Borrowed Heaven, Miracle bonusowa ścieżka z japońskiej i australijskiej edycji.

Old Town z płyty Home.

Kiss of Life, Unconditional, With Me Stay (akustyczna wersja Stay) z płyty White Light.

Bulletproof Love, Hit My Ground Running z płyty Jupiter Calling.

Make You Mine z płyty Best of Corrs, nienagrana na żadnej płycie studyjnej, Lifting Me bonusowa ścieżka tylko na japońskiej i australijskiej edycji płyty.

Gdyby nie jeszcze jedna płyta zespołu, to mógłbym powiedzieć, że to już wszystkie najlepsze utwory The Corrs. Ta płyta to Unplugged z 1999 roku, czyli akustyczny koncert dla MTV. Na niej jest większość najlepszych piosenek zespołu nagranych na wcześniejszych płytach. Plus dwie tylko tam nagrane i jedna, która najpierw była nagrana w wersji akustycznej. To zupełnie inne wersje. Każda piosenka rewelacyjna. Na akustycznych koncertach można usłyszeć i zobaczyć prawdziwy muzyczny kunszt wykonawców. Ten jest niesamowity. Nie będę powielać wcześniej zaprezentowanych piosenek. Poniżej cały koncert, a wcześniej wykaz wszystkich utworów. (Niestety film z całym koncertem zniknął z YouTube już po napisaniu tego tekstu. Po edycji, pod tytułem piosenek linki do nich.)

  1. Only When I Sleep” 0:00 – 4:50
  2. What Can I Do” 4:51 – 9:37
  3. Radio” 9:38 – 14:15
  4. Toss the Feathers” 14:16 – 17:43
  5. Everybody Hurts” 17:44 – 23:39
  6. Dreams” 23:40 – 27:35
  7. Runaway” 27:36 – 32:36
  8. Forgiven Not Forgotten” 32:37 – 38:00
  9. At Your Side” 38:01 – 42:40
  10. Little Wing” 42:41 – 47:55
  11. No Frontiers” 47:56 – 52:44
  12. Queen of Hollywood” 52:45 – 57:36
  13. Old Town (This Boy Is Cracking Up)” 57:37 – 1:00:01
  14. (Lough) Erin Shore” 1:00:02 – 1:05:36
  15. So Young” 1:05:37 – 1:10:30

Śpiewająca Andrea jest fantastyczna. Każda piosenka zaśpiewana koncertowo. Równy maksymalny poziom. Dziewczyna ma rewelacyjną dykcję. Słychać dobrze każde słowo przez nią zaśpiewane. Ileż emocji jest w jej śpiewaniu, a w ostatniej piosence „So Young” ileż radości. Bo każda kobieta jest bardzo młoda. No i ten, ekstremalnie kobiecy gest, poprawiania włosów…

Sharon na skrzypcach boska i już w pierwszym utworze. A później w kolejnych, No i mistrzyni drugiego głosu. Czy zauważyliście, że skrzypaczki mają najzgrabniejsze ręce, począwszy od dłoni, a skończywszy na ramionach?

Caroline to pełnia radosnej energii na perkusji, choćby początek drugiego utworu czy w ósmym, a w 14-stym popisowa solówka. Tym razem to ona wygląda najbardziej zjawiskowo. Zaobserwujcie ten uśmiech. W niektórych utworach też idealne chórki i pianino.

Na wydaniach płytowych kolejność utworów bywa inna, a „Dreams” występuje jako bonusowa ścieżka tylko na niektórych.

Czwarty utwór Toss the Feathers” to irlandzki popis instrumentalny całego rodzeństwa. To trzeba i zobaczyć i posłuchać. Bajka. Piąty utwór Everybody Hurts, to właśnie ten, który nie znalazł się na żadnym albumie to cover grupy R.E.M. w przepięknym wykonaniu. Znów genialne skrzypce, bębenki i gitara Jima.

Dziesiąty utwór „Little Wing” to piosenka Jimiego Hendrixa. Nie dość, że zaśpiewana przez kobietę to jeszcze w wersji bez prądu, oprócz solówki gitarowej. I jeszcze irlandzki akcent. Niesamowite. I wspaniałe.

Jedenasty utwór „No Frontiers” też jest coverem. Też na żadnej innej płycie nie został wydany. Jest niezwykły. W nim nie śpiewa Andrea. To duet wokalny Sharon i Caroline tylko z fortepianem Jima. Obie dziewczyny śpiewają rewelacyjnie i idealnie. Szkoda, że tak rzadko jako główne wokalistki. Być może to najlepiej zaśpiewana piosenka na tym koncercie.

Słuchając 14-stego utworu „(Lough) Erin Shore” przenosimy się do zielonych łąk na irlandzkich wzgórzach. Ja je widzę i czuję podczas słuchania tego utworu.

A całość została okraszona fenomenalnym wsparciem orkiestry symfoników. Bez tego urok i piękno tej muzyki byłoby niewspółmiernie mniejsze.

Wszystkie siostry mają coś wspólnego. Jest podobieństwo. Ale każda jest inna. Andrea to wdzięk gracji, Sharon to urok dystyngowanej elegancji, a Caroline to piękno zwykłej dziewczyny.

Sharon Corr

Na ogół najbardziej widoczną osobą w zespole jest główny wokalista. W wypadku Corrs główna wokalistka. Ale ja zacznę od Sharon Corr. Po pierwsze jest najstarsza, z trzech kobiecych głosów w zespole. Po drugie bez jej gry na skrzypcach brzmienie zespołu straciłoby cały urok. A po trzecie przez wiele lat uważałem ją za najładniejszą z sióstr, a dokładniej z najciekawszą i z najbardziej powabną urodą.

Sharon Helga Corr (ur. 1970) to irlandzka piosenkarka i autorka tekstów, muzyczka i osobowość telewizyjna. W zespole gra na skrzypcach, pianinie i gitarze oraz śpiewa na ogół w chórkach. Nagrała również trzy solowe płyty:

  • Dream of You (2010)
  • The Same Sun (2013)
  • The Fool and the Scorpion (2021)

Uczestniczyła również w koncertach Jeff’ Becka. Nagrała partie skrzypiec do utworu Jeana Michela Jarre’a „Rendez-vous à Paris”, który ukazał się na jego płycie Métamorphoses. Nagrała także dwa utwory z walijską śpiewaczką operową Bryn Terfel oraz „Amarrado a Ti” z hiszpańskim piosenkarzem Alexem Ubago. Nagrywała również utwory ze swoją siostrą Caroline.

W 2001 roku Sharon poślubiła adwokata z Belfastu Roberta Gavina Bonnara. Szła do ołtarza przy dźwiękach „Along with the Girls”, tradycyjnego irlandzkiego utworu instrumentalnego, który znalazł się na pierwszym albumie The Corrs, Forgiven, Not Forgotten. Jej ślub stał się przyczynkiem do „żałoby narodowej” w Irlandii. Co ciekawe doświadczali jej nie tylko męscy fani jej muzyki i urody, ale również w dużej mierze kobiecy. Ma dwoje dzieci syna Cathala („Cal”) Roberta Gerarda, ur. w  2006 r. i córkę Flori Jean Elizabeth, ur. w 2007 r. Rozwiodła się w 2019 roku. Po urodzeniu dzieci walczyła z fobią społeczną.

Caroline Corr

Perkusiści na ogół są w cieniu innych członków zespołu, nawet jeśli są świetni. Perkusja niemal zawsze jest z tyłu, perkusista siedzi i jest nią częściowo zasłonięty. Bardzo rzadko bywa wokalistą. Najmocniejszym odstępstwem od tej reguły był Phil Collins z zespołu Genesis, który stał się głównym wokalistą i przebojowym solistą. Caroline Corr jest jeszcze mocniejszym wyjątkiem od tej reguły, ale innym.

Caroline Georgina Corr (ur. 17 marca 1973), znana fanom jako „Chick with the Stick” („Laska z pałką”), to irlandzka piosenkarka i perkusistka. W The Corrs gra na perkusji oraz na bodhranie (specyficzny tradycyjny irlandzki bęben), cajonie (peruwiański instrument perkusyjny) i pianinie oraz śpiewa przede wszystkim w chórkach.

Jako jedyna z sióstr nie wydała solowego albumu. Nagrała kilka piosenek ze swoją siostrą Sharon.

Caroline poślubiła Franka Woodsa, dewelopera i wieloletniego chłopaka w 2002 r. Ma troje dzieci: Jake Gerarda Woodsa, ur. w 2003 roku (został nazwany na cześć tragicznie zmarłego w wieku 3 lat brata Caroline, Gerarda Corr Jr.), córkę Georginę Woods, ur. w 2004 roku i drugą córkę, Ryanne Andrea Wood sur. w 2006 roku. Para rozstała się w 2020 roku.

To właśnie, być może analogicznie jak to było z Ringo Starrem z zespołu The Beatles, Caroline miała największą liczbę swoich fanów spośród sióstr. Jej ślub stał się przyczynkiem do kolejnej i jeszcze większej „żałoby narodowej” w Irlandii niż jej siostry Sharon. Równie piękna dziewczyna jak siostra, niemniej uroku, a przy tym perkusistka czyli „a priori” najbardziej odlotowa.

Andrea Corr

Andrea to właśnie ten cudowny kobiecy głos w muzyce. Jeden z ciekawszych w muzyce rozrywkowej. Bardziej ciepły, niż drapieżno-rockowy. Bardzo melodyjny. Ale również ekspresyjny. A na dokładkę z nutą irlandzkiego folku, który jest najbardziej fascynującym folkiem na świecie.

Andrea Jane Corr (ur. 1974) to irlandzka piosenkarka, autorka tekstów, muzyczka i aktorka. W The Corrs oprócz śpiewania głównego wokalu, gra na blaszanym gwizdku, mandolinie, ukulele i pianinie.

Oprócz albumów z zespołem wydała również trzy solowe:

  • Ten Feet High (2007)
  • Lifelines (2011)
  • The Christmas Album EP (2022, 2 grudnia)

Jest również aktorką filmową. Zagrała w następujących filmach: The Commitments (1991), Evita (1996 – kochankę Perona), Year of the Chimpanzee – Rok szympansa (2001), The Boys from County Clare – Paczka z County Clare (2003), The Bridge (2005), Broken Thread – Zerwana nić (2007), Off the Rails (2021). Występowała również jako aktorka teatralna w teatrze The Old Vic w Londynie i w Gate Theatre w Dublinie.

Andrea poślubiła Bretta Desmonda w 2009 roku. Sharon Corr i Caroline Corr zaśpiewały „No Frontiers” na jej weselu. Ma córkę Jean ur. w 2012 r. i syna Bretta Jr. ur. w 2014 r. Jej ślub również stał się powodem do „żałoby narodowej”. Najmniejszej. Być może dlatego, że był trzeci i fani zdążyli przywyknąć, że siostry wychodzą za mąż.

Andrea jest niewątpliwie twarzą zespołu i jego podstawowym głosem, Caroline jest ulubienicą publiczności, Sharon duszą zespołu, a ich brat Jim (ur. w 1964), najstarszy z nich, muzycznym liderem.

Spodobało się - udostępnij

Newsletter

Mój newsletter to najlepszy sposób by nie przegapić niczego co dzieje się wokół „11 KOBIET …” i co ma do powiedzenia autor powieści. 

Przeczytaj pozostałe Inspiracje

Wakacyjne destynacje - grecka wyspa

Wakacyjne destynacje – grecka wyspa

Grecka Wyspa. Morze, ciepłe. Plaże, też piaszczyste. Wodne jaskinie. Knajpki z doskonałym jedzeniem, ouzo i winami. Skaliste tereny. Koloryt zabudowy, tradycyjnie biały z błękitem. Małe

Spływ kajakowy Wkrą

Spływ kajakowy Wkrą

Woda, natura, trochę niezbyt trudnego wysiłku fizycznego, spora dawka relaksu, mazowieckie pola, łąki, lasy, wioski. Całkiem niezła alternatywa na spędzenie jednego dnia letniego weekendu. Tylko

rzeczywistość miesza się z fantazją

zapisz się do newslettera

Mój newsletter to najlepszy sposób by nie przegapić niczego co dzieje się wokół „11 KOBIET …” i co ma do powiedzenia autor powieści.