Maciej Dziewięcki

Fiat Panda

Najmniejsza i najbardziej podstawowa ze wszystkich dotychczasowych samochodowych zabawek. A przez właścicielkę zupełnie nie postrzegana jako zabawka. Bardziej jako funkcjonalne małe urządzenie pomagające w przemieszczaniu się po mieście. A Pandę po prostu lubię. Najbardziej właśnie jedną konkretną czerwoną, choć poprzedniej generacji i starszą niż ta w powieści. Można jednocześnie lubić i Maserati, i Bentleya i Pandę.
Fiat Panda
Fiat Panda

Fiat Panda w „11 KOBIET …”

„Już z oddali zobaczyłem czerwoną pandę na moim podjeździe. Kto, do cholery, tam zaparkował? Żadnych gości się nie spodziewałem i nie znałem żadnego posiadacza czerwonej pandy. Gdy podjechałem bliżej, ujrzałem Annę siedzącą na moich schodkach.”

Drugi rozdział z cyklu „Anna”, strona 238, część I tomu „Czerwiec”

„Dochodziła szósta po południu, gdy głód pokierował mnie z tarasu do kuchni. Postanowiłem zjeść smażone na maśle z zieloną pietruszką krewetki tygrysie. Zastanawiałem się, czy mam do nich raczyć się rieslingiem, który najbardziej pasował, anjou rose czy czerwonym burgundem Clos Vougeot, który w zasadzie nie pasował, gdy kątem oka przez okno w kuchni dostrzegłem na mojej uliczce czerwoną pandę. Czyżby znów niezapowiedziana wizyta Anny? Panda zatrzymała się na moim podjeździe i za chwilę Anna była w moim domu.”

Trzeci rozdział z cyklu „Anna”, strona 23, część II tomu „Czerwiec”

Panda pojawia się jeszcze dwa razy w tym samym rozdziale, podczas pewnej opowieści Anny, którą przedstawia Marcinowi. Ta opowieść jest kluczowa w stosunku do zagadki dlaczego spotkali się w takich, a nie innych okolicznościach i kluczowa w każdym aspekcie ich relacji. Oczywistym jest, że nie mogę zacytować tych fragmentów, gdyż kluczowe zagadnienia dostępne są wyłącznie w mojej powieści jako całości. Albo w wersji drukowanej, albo e-booku.

Dlaczego Anna i Panda? Czy do Miss Świata pasuje Fiat Panda? Czy taka kobieta chciałaby jeździć takim niepozornym miejskim samochodem klasy Mini?

Analizując wszystko co wiemy o Annie z opowieści Marcina, można by dojść do sprzeczności w odpowiedziach na te pytania. Bo przecież Anna pracowała w elitarnej korporacji z elitarnej branży, na kierowniczym stanowisku, w snobistycznym środowisku. Czyli jej zarobki winny być relatywnie wysokie. Bo przecież ubierała się w markowe ciuchy, czyli teoretycznie drogie. Przynajmniej takie wrażenie miał Marcin. I tych „bo” można by znaleźć jeszcze kilka. Ale jednocześnie była skromną dziewczyną, a na dodatek bardzo pragmatyczną. Była właścicielką mieszkania w jednej z lepszych, a co za tym idzie droższych lokalizacji w Warszawie, które częściowo kupiła z własnych oszczędności, a częściowo w kredycie, który spłacała. Prawdopodobne jest, że droższy samochód mógłby stanowić dla niej zbyt duże obciążenie finansowe. Możemy również założyć, że samochód był dla niej koniecznością by dojeżdżać do pracy, robić zakupy i spotykać się z przyjaciółkami. I tylko tyle. Możemy założyć, że niemal wyłącznie jeździła nim po mieście. Możemy założyć, że w relacji, w której była do spotkania z Marcinem, jej partner posiadał samochód ze znacznie wyższej półki i ten samochód służył do dalszych podróży. Można by jeszcze założyć, po jej kluczowej opowieści, że w tej relacji funkcjonował w praktyce polski stereotyp dotyczący samochodów dla kobiet i mężczyzn. Na tym etapie Anny, mały samochód miejski najbardziej do niej pasuje. I właśnie włoski. Włoskie maluchy, szczególnie relatywnie do ceny, są najciekawsze i najładniejsze. Zapewne ciekawszy stylistycznie jest Fiat 500, ale jest mniej funkcjonalny i chyba jak dla Anny zbyt snobistyczny. Niezależnie jakim samochodem jeździ muza postaci Anny, to ja po prostu Annę widzę w tym samochodzie. A do Anny pasuje jeszcze pochodzenie nazwy tego fiacika.

Fiat Panda

Fiat Panda to samochód miejski produkowany i sprzedawany przez Fiata od 1980 roku, obecnie w trzeciej generacji.

Pierwsza generacja Pandy (dwie linie 1980–1986 i 1986–2003) była dwuczęściowym, trzydrzwiowym hatchbackiem zaprojektowanym przez Giorgetto Giugiaro i Aldo Mantovaniego z Italdesign. SEAT of Spain sprzedawał odmianę Pandy pierwszej generacji na licencji Fiata, początkowo jako Panda, a następnie jako Marbella (1986–1998).

Drugą generację wprowadzono na rynek w 2003 roku jako 5-drzwiowy hatchback. Została zaprojektowana przez Giuliano Biasio z Bertone i zdobyła tytuł Europejskiego Samochodu Roku w 2004 roku.

Panda trzeciej generacji zadebiutowała na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie we wrześniu 2011 roku, została zaprojektowana w Fiat Centro Stilo pod kierunkiem Roberto Giolito i pozostaje w produkcji we Włoszech w Pomigliano d’Arco.

W ciągu 40 lat produkcja Pandy osiągnęła ponad 7,8 miliona egzemplarzy, z czego około 4,5 miliona stanowiła pierwsza generacja. Na początku 2020 roku jego 23-letnia produkcja została uznana przez magazyn Autocar za dwudziesty dziewiąty najdłużej żyjący samochód jednej generacji w historii.

W początkowej fazie projektowania firma Italdesign określała samochód jako il Zero. Później Fiat zaproponował nazwę Rustica. Ostatecznie Panda została nazwana na cześć Empandy, rzymskiej bogini i patronki podróżników.

Inna wersja mitologii mówi, że Empanda był to jeden z przydomków bogini Junony, opiekunki życia kobiet, w tym życia seksualnego i macierzyństwa. Mianem iuno określano też półboską, śmiertelną istotę opiekującą się kobietą i towarzyszącą jej od narodzin aż do śmierci. Uważano, że każda kobieta miała swoją indywidualną iuno. Męskim odpowiednikiem iuno był geniusz.

Wersja Pandy Anny

Fiat Panda III

Segment – Grupa Podstawowa,

Klasa – Mini

Wersje nadwoziowe – Hatchback

Silnik benzynowy

Cena ok. 72.800 zł

Kolor – CZERWONY

DANE TECHNICZNE

Konfiguracja

  • Fiat Panda III Hatchback-5d Benzyna 1.0 (70KM) Manualna-6 (RED)

Nadwozie

  • Typ nadwozia – Hatchback
  • Liczba drzwi – 5
  • Liczba siedzeń – 5

Wymiary zewnętrzne

  • Długość całkowita [mm] – 3653
  • Szerokość całkowita z lusterkami [mm] – 1882
  • Szerokość całkowita [mm] – 1643
  • Wysokość całkowita [mm] – 1551
  • Rozstaw osi [mm] – 2300
  • Średnica zawracania pomiędzy krawężnikami [m] – 9.7

Masy i pojemności

  • Masa własna [kg] – 980
  • Masa pojazdu z kierowcą [kg] – 1055
  • Dopuszczalna masa całkowita [kg] – 1440
  • Maksymalna ładowność [kg] – 460
  • Standardowa pojemność bagażnika (VDA) [litry] – 225
  • Maksymalna pojemność bagażnika (VDA) [litry] – 870
  • Pojemność zbiornika paliwa [litry] – 38

Układ napędowy

  • Nazwa układu silnikowego – Hybrid
  • Typ układu silnikowego – Spalinowy
  • Moc układu silnikowego [KM] – 70
  • Moc układu silnikowego [kW] – 51
  • Pojemność skokowa [cm3] – 999
  • Paliwo – Benzyna
  • Rodzaj wtrysku paliwa – Wielopunktowy
  • Umiejscowienie – Z przodu
  • Układ cylindrów – R
  • Liczba cylindrów – 3
  • System Start-Stop – mHEV

Napęd

  • Typ skrzyni biegów – Manualna
  • Liczba biegów – 6
  • Napędzane koła – Przednie

Osiągi

  • Prędkość maksymalna [km/h] – 164
  • Przyspieszenie 0-100 km/h [s] – 13.9
  • Zasięg [km] – 950
  • Zasięg na 1 litrze [km] – 25.0

Emisja | Zużycie paliwa

  • Norma emisji – EU6
  • Emisja CO2 według NEDC [g/km] – 89
  • Zużycie paliwa w mieście [litry/100 km] – 4.7
  • Zużycie paliwa poza miastem [litry/100 km] – 3.5
  • Zużycie paliwa średnie według NEDC [litry/100 km] – 4.0

Zawieszenie

  • Konstrukcja przedniego zawieszenia – Kolumny McPhersona
  • Konstrukcja tylnego zawieszenia – Belka skrętna

WYPOSAŻENIE

Układ napędowy

  • Układ odzyskiwania energii podczas hamowania

Obręcze i opony

  • Typ felg – Stalowe

Kolory nadwozia

  • Lakier nadwozia Nie metalik
  • Kolor lakieru – Czerwony

Wyposażenie zewnętrzne

  • Relingi dachowe – Czarne

Bezpieczeństwo

  • Czołowa poduszka powietrzna kierowcy
  • Czołowa poduszka powietrzna pasażera
  • Kurtyny powietrzne dla pasażerów pierwszego rzędu siedzeń
  • Kurtyny powietrzne dla pasażerów drugiego rzędu siedzeń
  • System mocowania fotelika dziecięcego ISOFIX dla drugiego rzędu siedzeń
  • Centralny zamek
  • Sterowanie centralnym zamkiem – Zdalne

Widoczność i oświetlenie

  • Typ świateł mijania – Halogenowe
  • Typ świateł drogowych – Halogenowe
  • Światła do jazdy dziennej – Halogenowe
  • Reflektory przeciwmgielne przód
  • Zintegrowane lampki do czytania przód
  • Oświetlenie przestrzeni bagażowej
  • Wycieraczka szyby tylnej
  • Szyby w drugim rzędzie – Otwierane manualnie
  • Regulacja lusterka bocznego po stronie kierowcy – Manualna

Wykończenie wnętrza

  • Tapicerka tkaninowa
  • Skórzane wykończenie kierownicy
  • Wykończenie podsufitki – Tkanina
  • Skórzane wykończenie gałki dźwigni zmiany biegów

Wyposażenie wewnętrzne

  • Zestaw zegarów – Analogowy
  • Komputer pokładowy
  • Regulacja wysokości kolumny kierownicy
  • Kierownica wielofunkcyjna
  • Gniazdko 12V dla pierwszego rzędu siedzeń
  • Gniazdko USB-A dla pierwszego rzędu siedzeń
  • Typ klimatyzacji – Automatyczna
  • Liczba stref nawiewu klimatyzacji – 1
  • Uchwyty na napoje dla pasażerów pierwszego rzędu siedzeń
  • Uchwyty na napoje dla pasażerów drugiego rzędu siedzeń
  • Elektryczne otwieranie zamka klapy bagażnika
  • Otwieranie pilotem zamka klapy bagażnika
  • Zaczepy do mocowania bagażu

Connectivity

  • Obsługa telefonu komórkowego

Systemy audio-info

  • Typ wyświetlacza wielofunkcyjnego – Monochromatyczny lub Kolorowy
  • Przekątna ekranu wyświetlacza wielofunkcyjnego – 7.0
  • Ekran dotykowy
  • Radio
  • Gniazdo wejściowe USB
  • Głośniki – 6

Fotel kierowcy

  • Regulacja odległości fotela kierowcy – Manualna
  • Regulacja kąta nachylenia oparcia fotela kierowcy – Manualna
  • Regulacja wysokości zagłówka fotela kierowcy – Manualna

Fotel pasażera

  • Regulacja odległości fotela kierowcy – Manualna
  • Regulacja kąta nachylenia oparcia fotela kierowcy – Manualna
  • Regulacja wysokości zagłówka fotela kierowcy – Manualna

Siedzenia

  • Typ foteli w drugim rzędzie – Kanapa

I jeszcze trochę o różnych Pandach na filmikach. Na ostatnim o projekcie najnowszej nowości.

Spodobało się - udostępnij

Newsletter

Mój newsletter to najlepszy sposób by nie przegapić niczego co dzieje się wokół „11 KOBIET …” i co ma do powiedzenia autor powieści. 

Przeczytaj z cyklu Jeść, pić ...

Warzywa z grilla

Warzywa z grilla

Nie jestem jaroszem. A warzywa z grilla bardzo lubię. Przede wszystkim jako dodatek w daniu głównym. Ale różnorodny i bogaty ich zestaw może być samodzielnym

rzeczywistość miesza się z fantazją

zapisz się do newslettera

Mój newsletter to najlepszy sposób by nie przegapić niczego co dzieje się wokół „11 KOBIET …” i co ma do powiedzenia autor powieści.