Fiat Panda w „11 KOBIET …”
„Już z oddali zobaczyłem czerwoną pandę na moim podjeździe. Kto, do cholery, tam zaparkował? Żadnych gości się nie spodziewałem i nie znałem żadnego posiadacza czerwonej pandy. Gdy podjechałem bliżej, ujrzałem Annę siedzącą na moich schodkach.”
Drugi rozdział z cyklu „Anna”, strona 238, część I tomu „Czerwiec”
„Dochodziła szósta po południu, gdy głód pokierował mnie z tarasu do kuchni. Postanowiłem zjeść smażone na maśle z zieloną pietruszką krewetki tygrysie. Zastanawiałem się, czy mam do nich raczyć się rieslingiem, który najbardziej pasował, anjou rose czy czerwonym burgundem Clos Vougeot, który w zasadzie nie pasował, gdy kątem oka przez okno w kuchni dostrzegłem na mojej uliczce czerwoną pandę. Czyżby znów niezapowiedziana wizyta Anny? Panda zatrzymała się na moim podjeździe i za chwilę Anna była w moim domu.”
Trzeci rozdział z cyklu „Anna”, strona 23, część II tomu „Czerwiec”
Panda pojawia się jeszcze dwa razy w tym samym rozdziale, podczas pewnej opowieści Anny, którą przedstawia Marcinowi. Ta opowieść jest kluczowa w stosunku do zagadki dlaczego spotkali się w takich, a nie innych okolicznościach i kluczowa w każdym aspekcie ich relacji. Oczywistym jest, że nie mogę zacytować tych fragmentów, gdyż kluczowe zagadnienia dostępne są wyłącznie w mojej powieści jako całości. Albo w wersji drukowanej, albo e-booku.
Dlaczego Anna i Panda? Czy do Miss Świata pasuje Fiat Panda? Czy taka kobieta chciałaby jeździć takim niepozornym miejskim samochodem klasy Mini?
Analizując wszystko co wiemy o Annie z opowieści Marcina, można by dojść do sprzeczności w odpowiedziach na te pytania. Bo przecież Anna pracowała w elitarnej korporacji z elitarnej branży, na kierowniczym stanowisku, w snobistycznym środowisku. Czyli jej zarobki winny być relatywnie wysokie. Bo przecież ubierała się w markowe ciuchy, czyli teoretycznie drogie. Przynajmniej takie wrażenie miał Marcin. I tych „bo” można by znaleźć jeszcze kilka. Ale jednocześnie była skromną dziewczyną, a na dodatek bardzo pragmatyczną. Była właścicielką mieszkania w jednej z lepszych, a co za tym idzie droższych lokalizacji w Warszawie, które częściowo kupiła z własnych oszczędności, a częściowo w kredycie, który spłacała. Prawdopodobne jest, że droższy samochód mógłby stanowić dla niej zbyt duże obciążenie finansowe. Możemy również założyć, że samochód był dla niej koniecznością by dojeżdżać do pracy, robić zakupy i spotykać się z przyjaciółkami. I tylko tyle. Możemy założyć, że niemal wyłącznie jeździła nim po mieście. Możemy założyć, że w relacji, w której była do spotkania z Marcinem, jej partner posiadał samochód ze znacznie wyższej półki i ten samochód służył do dalszych podróży. Można by jeszcze założyć, po jej kluczowej opowieści, że w tej relacji funkcjonował w praktyce polski stereotyp dotyczący samochodów dla kobiet i mężczyzn. Na tym etapie Anny, mały samochód miejski najbardziej do niej pasuje. I właśnie włoski. Włoskie maluchy, szczególnie relatywnie do ceny, są najciekawsze i najładniejsze. Zapewne ciekawszy stylistycznie jest Fiat 500, ale jest mniej funkcjonalny i chyba jak dla Anny zbyt snobistyczny. Niezależnie jakim samochodem jeździ muza postaci Anny, to ja po prostu Annę widzę w tym samochodzie. A do Anny pasuje jeszcze pochodzenie nazwy tego fiacika.
Fiat Panda
Fiat Panda to samochód miejski produkowany i sprzedawany przez Fiata od 1980 roku, obecnie w trzeciej generacji.
Pierwsza generacja Pandy (dwie linie 1980–1986 i 1986–2003) była dwuczęściowym, trzydrzwiowym hatchbackiem zaprojektowanym przez Giorgetto Giugiaro i Aldo Mantovaniego z Italdesign. SEAT of Spain sprzedawał odmianę Pandy pierwszej generacji na licencji Fiata, początkowo jako Panda, a następnie jako Marbella (1986–1998).
Drugą generację wprowadzono na rynek w 2003 roku jako 5-drzwiowy hatchback. Została zaprojektowana przez Giuliano Biasio z Bertone i zdobyła tytuł Europejskiego Samochodu Roku w 2004 roku.
Panda trzeciej generacji zadebiutowała na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie we wrześniu 2011 roku, została zaprojektowana w Fiat Centro Stilo pod kierunkiem Roberto Giolito i pozostaje w produkcji we Włoszech w Pomigliano d’Arco.
W ciągu 40 lat produkcja Pandy osiągnęła ponad 7,8 miliona egzemplarzy, z czego około 4,5 miliona stanowiła pierwsza generacja. Na początku 2020 roku jego 23-letnia produkcja została uznana przez magazyn Autocar za dwudziesty dziewiąty najdłużej żyjący samochód jednej generacji w historii.
W początkowej fazie projektowania firma Italdesign określała samochód jako il Zero. Później Fiat zaproponował nazwę Rustica. Ostatecznie Panda została nazwana na cześć Empandy, rzymskiej bogini i patronki podróżników.
Inna wersja mitologii mówi, że Empanda był to jeden z przydomków bogini Junony, opiekunki życia kobiet, w tym życia seksualnego i macierzyństwa. Mianem iuno określano też półboską, śmiertelną istotę opiekującą się kobietą i towarzyszącą jej od narodzin aż do śmierci. Uważano, że każda kobieta miała swoją indywidualną iuno. Męskim odpowiednikiem iuno był geniusz.
Wersja Pandy Anny
Fiat Panda III
Segment – Grupa Podstawowa,
Klasa – Mini
Wersje nadwoziowe – Hatchback
Silnik benzynowy
Cena ok. 72.800 zł
Kolor – CZERWONY
DANE TECHNICZNE
Konfiguracja
- Fiat Panda III Hatchback-5d Benzyna 1.0 (70KM) Manualna-6 (RED)
Nadwozie
- Typ nadwozia – Hatchback
- Liczba drzwi – 5
- Liczba siedzeń – 5
Wymiary zewnętrzne
- Długość całkowita [mm] – 3653
- Szerokość całkowita z lusterkami [mm] – 1882
- Szerokość całkowita [mm] – 1643
- Wysokość całkowita [mm] – 1551
- Rozstaw osi [mm] – 2300
- Średnica zawracania pomiędzy krawężnikami [m] – 9.7
Masy i pojemności
- Masa własna [kg] – 980
- Masa pojazdu z kierowcą [kg] – 1055
- Dopuszczalna masa całkowita [kg] – 1440
- Maksymalna ładowność [kg] – 460
- Standardowa pojemność bagażnika (VDA) [litry] – 225
- Maksymalna pojemność bagażnika (VDA) [litry] – 870
- Pojemność zbiornika paliwa [litry] – 38
Układ napędowy
- Nazwa układu silnikowego – Hybrid
- Typ układu silnikowego – Spalinowy
- Moc układu silnikowego [KM] – 70
- Moc układu silnikowego [kW] – 51
- Pojemność skokowa [cm3] – 999
- Paliwo – Benzyna
- Rodzaj wtrysku paliwa – Wielopunktowy
- Umiejscowienie – Z przodu
- Układ cylindrów – R
- Liczba cylindrów – 3
- System Start-Stop – mHEV
Napęd
- Typ skrzyni biegów – Manualna
- Liczba biegów – 6
- Napędzane koła – Przednie
Osiągi
- Prędkość maksymalna [km/h] – 164
- Przyspieszenie 0-100 km/h [s] – 13.9
- Zasięg [km] – 950
- Zasięg na 1 litrze [km] – 25.0
Emisja | Zużycie paliwa
- Norma emisji – EU6
- Emisja CO2 według NEDC [g/km] – 89
- Zużycie paliwa w mieście [litry/100 km] – 4.7
- Zużycie paliwa poza miastem [litry/100 km] – 3.5
- Zużycie paliwa średnie według NEDC [litry/100 km] – 4.0
Zawieszenie
- Konstrukcja przedniego zawieszenia – Kolumny McPhersona
- Konstrukcja tylnego zawieszenia – Belka skrętna
WYPOSAŻENIE
Układ napędowy
- Układ odzyskiwania energii podczas hamowania
Obręcze i opony
- Typ felg – Stalowe
Kolory nadwozia
- Lakier nadwozia Nie metalik
- Kolor lakieru – Czerwony
Wyposażenie zewnętrzne
- Relingi dachowe – Czarne
Bezpieczeństwo
- Czołowa poduszka powietrzna kierowcy
- Czołowa poduszka powietrzna pasażera
- Kurtyny powietrzne dla pasażerów pierwszego rzędu siedzeń
- Kurtyny powietrzne dla pasażerów drugiego rzędu siedzeń
- System mocowania fotelika dziecięcego ISOFIX dla drugiego rzędu siedzeń
- Centralny zamek
- Sterowanie centralnym zamkiem – Zdalne
Widoczność i oświetlenie
- Typ świateł mijania – Halogenowe
- Typ świateł drogowych – Halogenowe
- Światła do jazdy dziennej – Halogenowe
- Reflektory przeciwmgielne przód
- Zintegrowane lampki do czytania przód
- Oświetlenie przestrzeni bagażowej
- Wycieraczka szyby tylnej
- Szyby w drugim rzędzie – Otwierane manualnie
- Regulacja lusterka bocznego po stronie kierowcy – Manualna
Wykończenie wnętrza
- Tapicerka tkaninowa
- Skórzane wykończenie kierownicy
- Wykończenie podsufitki – Tkanina
- Skórzane wykończenie gałki dźwigni zmiany biegów
Wyposażenie wewnętrzne
- Zestaw zegarów – Analogowy
- Komputer pokładowy
- Regulacja wysokości kolumny kierownicy
- Kierownica wielofunkcyjna
- Gniazdko 12V dla pierwszego rzędu siedzeń
- Gniazdko USB-A dla pierwszego rzędu siedzeń
- Typ klimatyzacji – Automatyczna
- Liczba stref nawiewu klimatyzacji – 1
- Uchwyty na napoje dla pasażerów pierwszego rzędu siedzeń
- Uchwyty na napoje dla pasażerów drugiego rzędu siedzeń
- Elektryczne otwieranie zamka klapy bagażnika
- Otwieranie pilotem zamka klapy bagażnika
- Zaczepy do mocowania bagażu
Connectivity
- Obsługa telefonu komórkowego
Systemy audio-info
- Typ wyświetlacza wielofunkcyjnego – Monochromatyczny lub Kolorowy
- Przekątna ekranu wyświetlacza wielofunkcyjnego – 7.0
- Ekran dotykowy
- Radio
- Gniazdo wejściowe USB
- Głośniki – 6
Fotel kierowcy
- Regulacja odległości fotela kierowcy – Manualna
- Regulacja kąta nachylenia oparcia fotela kierowcy – Manualna
- Regulacja wysokości zagłówka fotela kierowcy – Manualna
Fotel pasażera
- Regulacja odległości fotela kierowcy – Manualna
- Regulacja kąta nachylenia oparcia fotela kierowcy – Manualna
- Regulacja wysokości zagłówka fotela kierowcy – Manualna
Siedzenia
- Typ foteli w drugim rzędzie – Kanapa
I jeszcze trochę o różnych Pandach na filmikach. Na ostatnim o projekcie najnowszej nowości.