Jaguar XJ portfolio w „11 KOBIET …”
„– A widziałeś ten garaż na cztery bryki? W nim bentley mulsanne speed, jaguar XJ portfolio diesel, maserati ghibli S Q4 granlusso i na dokładkę land rover range rover IV autobiography, wszystkie z automatycznymi skrzyniami biegów ósemkami.”
Drugi rozdział z cyklu „W dwadzieścia lat później”, strona 53, I część tomu „Czerwiec”
„Wsiadłem do mojego jaguara i pojechałem do centrum Warszawy, by po zaparkowaniu być pod jej domem mniej więcej wpół do czwartej.”
„Wyszliśmy z domu. Otworzyłem jej drzwi jaguara. – To jest twój samochód? Niezły i raczej drogi albo bardzo drogi. Tak naprawdę nic o tobie nie wiem. Opowiesz mi po drodze o sobie: co robisz, gdzie pracujesz.”
„- … A ten jaguar to taka zabawka, o której marzyłem. Stać mnie było, to sobie sprawiłem.”
Pierwszy rozdział z cyklu „Agata”, strony 248, 286-287, 289 I część tomu „Czerwiec”
„Szósta rano. Przyjechała Bella. Była ubrana w dżinsy 7/8 i błękitną bluzeczkę, letni kapelusz i sandałki na szpilce. Wyglądała jak wytworna, piękna, seksowna kobieta w drodze na wakacje. Przerzuciłem jej pokaźną walizkę do jaguara.
…
- … Słuchaj, czy ty zmieniłeś samochód?
– To moja druga zabawka.
– Dużo jeszcze ich masz?
– Może tak, może nie. To nieistotne.”
Czwarty rozdział z cyklu „Bibiana Isabelle”, strona 49, II część tomu „Czerwiec”
„Pierwszy komentarz usłyszałem, gdy pokazywałem garaż, w którym akurat stał mój perłowy jaguar.
– Na moje oko to jaguar. I to jakiś z tych bardziej ekskluzywnych i wypasionych. Po domu tego tak nie widać, ale bryka sugeruje, że musi ci się nieźle powodzić.
– Powiem tak: nie narzekam. Dom został kupiony, gdy tylko przyzwoicie zarabiałem i w uproszczeniu ze spadku po mojej mamie. Potem mogę powiedzieć, że nawet biedowałem, ba, byłem na skraju bankructwa. A później w kwestii finansowej niezwykle mi się poszczęściło. Stać mnie na taki samochód. Stać mnie na wiele, ale czy to jest takie istotne?
Dobrze, że tu miałem garaż tylko na jeden samochód. Dobrze, że nie widziała trzech pozostałych. Dobrze, że nie widziała końcowych etapów budowy mojego nowego domu. Nieważne, czy jesteś biedakiem, czy bogaczem, ludzie do skrajnych przypadków różnie podchodzą i na ogół negatywnie.”
Piąty rozdział z cyklu „Dorota”, strony 170-171, II część tomu „Czerwiec”
„- … Ale jaguar jest ekstra. Chyba jednak jest drogocenny.
– Proszę bez takich komentarzy.
– Po prostu jest super. Chciałabym kiedyś takim się przejechać.
– Obiecuję ci, że to może być dodatkowym bonusem.”
Trzeci rozdział z cyklu „Matylda”, strona 202, II część tomu „Czerwiec”
Ostatni, czwarty samochód, zabawka Marcina, który widzieli jego przyjaciele u niego w garażu. Czy faktycznie ostatni, czy jest jeszcze posiadaczem jakiegoś innego będzie się można przekonać po przeczytaniu wszystkich tomów powieści. Na razie możemy zrobić założenie, że miał ich właśnie cztery. I oprócz jednego czyli Maserati wszystkie mają coś wspólnego. Także z zabawką Doroty czyli Mini Coutrymanem. To brytyjska klasyka motoryzacyjna, nawet jeżeli aktualnie należą do niebrytyjskich korporacji motoryzacyjnych, a przede wszystkim niemieckich i hinduskich. Maserati też jest klasyką, włoskich usportowionych luksusowych samochodów i włoskiego dizajnu. Zaś te cztery brytyjskie, choć każdy z innej półki i innego rodzaju to też wyróżniający się dizajn. Trochę retro, a jednocześnie nadążający za czasami. To samochody wyróżniające właścicieli, nie tylko zasobnością portfela, ale gustem i pozytywną elitarnością. Bez porównania bardziej niż jakiekolwiek cudo niemieckiej myśli motoryzacyjnej. Nawet takie z najwyższej półki.
Dla mnie Jaguar, niemal na równi z Maserati był od kiedy pamiętam i zawsze marzeniem. Takim topowym i nierealnym w kategorii samochodu. Nie jestem, ani znawcą, ani fanem motoryzacji, więc w tych marzeniach nie było cienia pragmatyki. Większość marzeń niewiele ma wspólnego z pragmatyką. Po prostu ten samochód bardzo mi się podobał. Właśnie za połączenie klasyki z luksusem i walorami technicznymi. Zmieniały się przez lata modele Jaguara, a moje marzenia i zachwyt nad nim pozostały niezmienne.
JAGUAR
Jaguar to marka luksusowych pojazdów firmy Jaguar Land Rover, brytyjskiego międzynarodowego producenta samochodów z siedzibą w Whitley, Coventry, w Anglii. Firma Jaguar została założona jako Swallow Sidecar Company w 1922 roku, początkowo produkując motocyklowe wózki boczne, a następnie opracowując nadwozia do samochodów osobowych. W ramach SS Cars, działalność rozszerzyła się na kompletne samochody produkowane we współpracy ze Standard Motor Company. Jaguar po raz pierwszy pojawił się we wrześniu 1935 roku jako nazwa modelu w sportowej limuzynie SS o pojemności 2,5 litra. Nazwa firmy została zmieniona z SS Cars na Jaguar Cars w 1945 r. W 1966 r. nastąpiła fuzja z British Motor Corporation, a nazwa powiększonej firmy została zmieniona na British Motor Holdings (BMH), który w 1968 r. połączył się z Leyland Motor Corporation i stał się brytyjskim Leylandem, który sam został znacjonalizowany w 1975 roku. Jaguar został wydzielony z British Leyland w 1984 r., aż do przejęcia go przez Forda w 1990 r. Ford zakupił także Land Rovera w 2000 roku. W 2008 roku sprzedał obie te marki Tata Motors. W 2013 roku Jaguar Cars został połączony z Land Rover, tworząc Jaguar Land Rover jako jedną firmę zajmującą się projektowaniem, produkcją, sprzedażą i właścicielem marki zarówno pojazdów Jaguar, jak i Land Rover. Jaguar i Land Rover korzystają ze wspólnych obiektów projektowych w centrach inżynieryjnych w Whitley w Coventry i Gaydon w Warwickshire, a samochody Jaguara są montowane również w fabrykach w Castle Bromwich i Solihull. Najdłużej produkowanym modelem Jagura – jednym z najdłużej produkowanych samochodów na świecie – jest Jaguar XJ. Produkcję rozpoczęto w 1968 roku, a zakończono w 2019 roku. Cztery generacje tego modelu produkowano przez 51 lat. Absolutna klasyka motoryzacji. W swoim segmencie nie mająca na świecie podobnego przypadku.
Marcin bohater mojej powieści właśnie był posiadaczem takiego klasycznego Jaguara XJ z 2019 roku. Można sądzić, że klasyka zadecydowała o jego decyzji co do wyboru modelu Jaguara, bo pragmatyka winna go ukierunkować na współczesny model.
Jaguar Marcina
JAGUAR
XJ X351
Lata produkcji – 2009-2019
Kraj produkcji – Wielka Brytania
Segment – Grupa Podstawowa, Klasa Luksusowe
Wersje nadwoziowe – Sedan
Silniki napędu – Benzyna, Diesel
Rok modelowy: 2019
Pełna konfiguracja:
Sedan-4d LWB Diesel 3.0 (300KM) Automatyczna-8 Portfolio (2019)
Dane techniczne
Nadwozie
Typ nadwozia – Sedan
Nazwa nadwozia – LWB
Liczba drzwi – 4
Liczba siedzeń – 5
Wymiary zewnętrzne
Długość całkowita [mm] – 5255
Szerokość całkowita z lusterkami [mm] – 2105
Szerokość całkowita [mm] – 1899
Wysokość całkowita [mm] – 1460
Masy i pojemności
Masa własna [kg] – 1860
Dopuszczalna masa całkowita [kg] – 2450
Maksymalna ładowność [kg] – 590
Standardowa pojemność bagażnika (VDA) [litry] – 478
Maksymalna pojemność bagażnika (VDA) [litry] – 478
Pojemność zbiornika paliwa [litry] – 75
Układ napędowy
Nazwa układu silnikowego – V6
Typ układu silnikowego – Spalinowy
Pojemność [litry] – 3.0
Pojemność skokowa [cm3] – 2993
Paliwo – Diesel
Moc [KM] – 300
Moc [kW] – 221
Rodzaj wtrysku paliwa – Common-Rail
Liczba turbosprężarek – 2
Umiejscowienie – Z przodu
Układ cylindrów – V
Liczba cylindrów – 6
System Start-Stop
Napęd
Typ skrzyni biegów – Automatyczna
Liczba biegów lub predefiniowanych ustawień – 8
Napędzane koła – Tylne
Osiągi
Prędkość maksymalna [km/h] – 250
Przyspieszenie 0-100 km/h [s] – 6.2
Zasięg [km] – 1315
Zużycie paliwa
Zużycie paliwa w mieście [litry/100 km] – 7.0
Zużycie paliwa poza miastem [litry/100 km] – 5.2
Zużycie paliwa średnie według NEDC [litry/100 km] – 5.7
Wyposażenie
Napęd
Wybór trybu jazdy
Układ napędowy
Układ odzyskiwania energii podczas hamowania
Obręcze i opony
Typ felg – Aluminiowe
Awaryjny zestaw dojazdowy – Dojazdowe
Kolory nadwozia
Lakier nadwozia
Niemetalik lub Metalik
Kolor lakieru – Czarny, Zielony, Niebieski, Czerwony, Szary, Srebrny lub Biały
Wyposażenie zewnętrzne
Automatyczne domykanie drzwi
Okno dachowe z roletą przeciwsłoneczną
Bezpieczeństwo
Tryb pełzania
Czołowa poduszka powietrzna kierowcy
Czołowa poduszka powietrzna pasażera
Boczne poduszki powietrzne dla pasażerów pierwszego rzędu siedzeń
Kurtyny powietrzne dla pasażerów pierwszego rzędu siedzeń
Kurtyny powietrzne dla pasażerów drugiego rzędu siedzeń
Przednie czujniki parkowania
Tylna kamera ułatwiająca parkowanie
Tempomat
Ostrzeganie przed kolizją
Zatrzymanie przy niskich prędkościach
Hamowanie przy dużych prędkościach
Centralny zamek
Centralny zamek z czujnikiem zbliżeniowym
Uruchamianie pojazdu za pomocą przycisku
Alarm antywłamaniowy
Zdalna obsługa drzwi garażu
Widoczność i oświetlenie
Typ świateł mijania – LED
Typ świateł drogowych – LED
Reflektory adaptacyjne
Reflektory kierunkowe
Funkcja Follow me Home
Czujnik zmierzchu
Czujnik deszczu
Światła do jazdy dziennej – LED
Statyczne doświetlanie zakrętów
Lampy oświetlające podłoże w lusterkach bocznych
Zintegrowane lampki do czytania przód
Zintegrowane lampki do czytania tył
Oświetlenie przestrzeni na nogi
Przednia szyba podgrzewana elektrycznie
Dodatkowo przyciemniane szyby tylne
Roleta przeciwsłoneczna na tylnej szybie – Regulowana elektrycznie
Roleta przeciwsłoneczna na bocznych tylnych oknach
Szyby w drugim rzędzie – Otwierane elektrycznie
Lusterko wsteczne samościemniające
Lusterka boczne samościemniające
Regulacja lusterka bocznego po stronie kierowcy – Elektryczna
Lusterka boczne składane elektrycznie
Lusterka boczne z pamięcią ustawienia
Lusterka boczne podgrzewane
Lusterka boczne z wbudowanymi kierunkowskazami
Wykończenie wnętrza
Tapicerka skórzana – naturalna
Tapicerka skórzana pikowana
Skórzane wykończenie kierownicy
Drewniane wykończenie kierownicy
Skórzane wykończenie deski rozdzielczej
Drewniane wykończenie deski rozdzielczej
Metalowe wykończenie gałki dźwigni zmiany biegów
Skórzane wykończenie drzwi
Wykończenie drzwi drewnem
Wykończenie drzwi metalem
Wyposażenie wewnętrzne
Regulacja wysokości kolumny kierownicy
Regulacja głębokości kolumny kierownicy
Regulacja elektryczna kolumny kierownicy
Kierownica podgrzewana
Kierownica wielofunkcyjna
Gniazdko 12V dla pierwszego rzędu siedzeń
Gniazdko 12V dla drugiego rzędu siedzeń
Gniazdko 12V w bagażniku
Typ klimatyzacji – Automatyczna
Liczba stref nawiewu klimatyzacji – 4
Panel sterowania dla pasażerów tylnych siedzeń
Stoliki dla pasażerów tylnego rzędu siedzeń
Uchwyty na napoje dla pasażerów pierwszego rzędu siedzeń
Uchwyty na napoje dla pasażerów drugiego rzędu siedzeń
Elektryczne otwieranie zamka klapy bagażnika
W pełni elektrycznie otwierana klapa bagażnika
W pełni elektrycznie zamykana klapa bagażnika
Zaczepy do mocowania bagażu
Schowek pod podłogą bagażnika
Connectivity
Obsługa telefonu komórkowego
Systemy audio-info
Typ wyświetlacza wielofunkcyjnego – Kolorowy
Przekątna ekranu wyświetlacza wielofunkcyjnego – 10.2
Ekran dotykowy
Współdzielony ekran kierowca/pasażer
Marka premium systemu audio-info – Własna marka
Radio
Odtwarzacz CD
Odtwarzacz DVD przód
Sterowany głosem
Gniazdo wejściowe AUX
Gniazdo wejściowe USB
Gniazdo wejściowe HDMI
Głośniki – 10, 14, 20 lub 26
Wzmacniacz
Subwoofer
Dysk twardy do przechowywania plików
System nawigacji satelitarnej
Tuner TV
Panel sterowania audio dla pasażerów tylnych siedzeń
Ekrany w tylnej części pojazdu – 2
Ekrany multimedialne w zagłówkach
Przekątna ekranu multimedialnego – 10.2
Siedzenia
Liczba siedzeń w pierwszym rzędzie – 2
Liczba siedzeń w drugim rzędzie – 3
Typ foteli w drugim rzędzie – Kanapa
Podgrzewane fotele w drugim rzędzie
Wentylowane fotele w drugim rzędzie
Podłokietnik centralny w drugim rzędzie
Siedzenia w pierwszym rzędzie
Podłokietnik centralny z przodu
Podgrzewany fotel kierowcy
Podgrzewany fotel pasażera
Wentylowany fotel kierowcy
Wentylowany fotel pasażera
Funkcja masażu fotela kierowcy – oparcie
Funkcja masażu fotela pasażera – oparcie
Aktywne przednie zagłówki
Aktywne zagłówki – 2
Fotel kierowcy
Regulacja odległości fotela kierowcy – Elektryczna
Regulacja wysokości fotela kierowcy – Elektryczna
Regulacja kąta nachylenia siedziska fotela kierowcy – Elektryczna
Regulacja kąta nachylenia oparcia fotela kierowcy – Elektryczna
Regulacja podparcia lędźwiowego fotela kierowcy – Elektryczna lub Elektryczna regulacja poziom i pion
Regulacja długości siedziska fotela kierowcy – Elektryczna
Regulacja podparcia bocznego fotela kierowcy – Elektryczna
Możliwość obracania fotela kierowcy – Elektryczna
Regulacja wysokości zagłówka fotela kierowcy – Manualna lub Elektryczna
Regulacja kąta nachylenia zagłówka fotela kierowcy – Elektryczna
Wielokonturowy aktywny fotel kierowcy
Fotel pasażera
Regulacja odległości fotela pasażera – Elektryczna
Regulacja wysokości fotela pasażera – Elektryczna
Regulacja kąta nachylenia siedziska fotela pasażera – Elektryczna
Regulacja kąta nachylenia oparcia fotela pasażera – Elektryczna
Regulacja podparcia lędźwiowego fotela pasażera – Elektryczna lub Elektryczna regulacja poziom i pion
Regulacja długości siedziska fotela pasażera – Elektryczna
Regulacja podparcia bocznego fotela pasażera – Elektryczna
Regulacja wysokości zagłówka fotela pasażera – Manualna lub Elektryczna
Regulacja kąta nachylenia zagłówka fotela pasażera – Elektryczna
Wielokonturowy aktywny fotel pasażera