Maciej Dziewięcki

Jaguar XJ portfolio

Jaguar czwarta motoryzacyjna zabawka głównego bohatera „11 KOBIET czyli Krótki traktat o PIĘKNIE”. Jaguar i wszystko w temacie. Zapewne marzenie wielu, albo bardzo wielu. Dla większości niemożliwe do spełnienia. Ale dlaczego miałoby się nie marzyć? A marzenia się czasami spełniają. Tego życzę każdemu marzycielowi.
Jaguar XJ portfolio
Jaguar XJ portfolio

Jaguar XJ portfolio w „11 KOBIET …”

„– A widziałeś ten garaż na cztery bryki? W nim bentley mulsanne speed, jaguar XJ portfolio diesel, maserati ghibli S Q4 granlusso i na dokładkę land rover range rover IV autobiography, wszystkie z automatycznymi skrzyniami biegów ósemkami.”

Drugi rozdział z cyklu „W dwadzieścia lat później”, strona 53, I część tomu „Czerwiec”

„Wsiadłem do mojego jaguara i pojechałem do centrum Warszawy, by po zaparkowaniu być pod jej domem mniej więcej wpół do czwartej.”
„Wyszliśmy z domu. Otworzyłem jej drzwi jaguara. – To jest twój samochód? Niezły i raczej drogi albo bardzo drogi. Tak naprawdę nic o tobie nie wiem. Opowiesz mi po drodze o sobie: co robisz, gdzie pracujesz.”
„- … A ten jaguar to taka zabawka, o której marzyłem. Stać mnie było, to sobie sprawiłem.”

Pierwszy rozdział z cyklu „Agata”, strony 248, 286-287, 289 I część tomu „Czerwiec”

„Szósta rano. Przyjechała Bella. Była ubrana w dżinsy 7/8 i błękitną bluzeczkę, letni kapelusz i sandałki na szpilce. Wyglądała jak wytworna, piękna, seksowna kobieta w drodze na wakacje. Przerzuciłem jej pokaźną walizkę do jaguara.

- … Słuchaj, czy ty zmieniłeś samochód?
– To moja druga zabawka.
– Dużo jeszcze ich masz?
– Może tak, może nie. To nieistotne.”

Czwarty rozdział z cyklu „Bibiana Isabelle”, strona 49, II część tomu „Czerwiec”

„Pierwszy komentarz usłyszałem, gdy pokazywałem garaż, w którym akurat stał mój perłowy jaguar.
– Na moje oko to jaguar. I to jakiś z tych bardziej ekskluzywnych i wypasionych. Po domu tego tak nie widać, ale bryka sugeruje, że musi ci się nieźle powodzić.
– Powiem tak: nie narzekam. Dom został kupiony, gdy tylko przyzwoicie zarabiałem i w uproszczeniu ze spadku po mojej mamie. Potem mogę powiedzieć, że nawet biedowałem, ba, byłem na skraju bankructwa. A później w kwestii finansowej niezwykle mi się poszczęściło. Stać mnie na taki samochód. Stać mnie na wiele, ale czy to jest takie istotne?
Dobrze, że tu miałem garaż tylko na jeden samochód. Dobrze, że nie widziała trzech pozostałych. Dobrze, że nie widziała końcowych etapów budowy mojego nowego domu. Nieważne, czy jesteś biedakiem, czy bogaczem, ludzie do skrajnych przypadków różnie podchodzą i na ogół negatywnie.”

Piąty rozdział z cyklu „Dorota”, strony 170-171, II część tomu „Czerwiec”

„- … Ale jaguar jest ekstra. Chyba jednak jest drogocenny.
– Proszę bez takich komentarzy.
– Po prostu jest super. Chciałabym kiedyś takim się przejechać.
– Obiecuję ci, że to może być dodatkowym bonusem.”

Trzeci rozdział z cyklu „Matylda”, strona 202, II część tomu „Czerwiec”

Ostatni, czwarty samochód, zabawka Marcina, który widzieli jego przyjaciele u niego w garażu. Czy faktycznie ostatni, czy jest jeszcze posiadaczem jakiegoś innego będzie się można przekonać po przeczytaniu wszystkich tomów powieści. Na razie możemy zrobić założenie, że miał ich właśnie cztery. I oprócz jednego czyli Maserati wszystkie mają coś wspólnego. Także z zabawką Doroty czyli Mini Coutrymanem. To brytyjska klasyka motoryzacyjna, nawet jeżeli aktualnie należą do niebrytyjskich korporacji motoryzacyjnych, a przede wszystkim niemieckich i hinduskich. Maserati też jest klasyką, włoskich usportowionych luksusowych samochodów i włoskiego dizajnu. Zaś te cztery brytyjskie, choć każdy z innej półki i innego rodzaju to też wyróżniający się dizajn. Trochę retro, a jednocześnie nadążający za czasami. To samochody wyróżniające właścicieli, nie tylko zasobnością portfela, ale gustem i pozytywną elitarnością. Bez porównania bardziej niż jakiekolwiek cudo niemieckiej myśli motoryzacyjnej. Nawet takie z najwyższej półki.

Dla mnie Jaguar, niemal na równi z Maserati był od kiedy pamiętam i zawsze marzeniem. Takim topowym i nierealnym w kategorii samochodu. Nie jestem, ani znawcą, ani fanem motoryzacji, więc w tych marzeniach nie było cienia pragmatyki. Większość marzeń niewiele ma wspólnego z pragmatyką. Po prostu ten samochód bardzo mi się podobał. Właśnie za połączenie klasyki z luksusem i walorami technicznymi. Zmieniały się przez lata modele Jaguara, a moje marzenia i zachwyt nad nim pozostały niezmienne.

JAGUAR

Jaguar to marka luksusowych pojazdów firmy Jaguar Land Rover, brytyjskiego międzynarodowego producenta samochodów z siedzibą w Whitley, Coventry, w Anglii. Firma Jaguar została założona jako Swallow Sidecar Company w 1922 roku, początkowo produkując motocyklowe wózki boczne, a następnie opracowując nadwozia do samochodów osobowych. W ramach SS Cars, działalność rozszerzyła się na kompletne samochody produkowane we współpracy ze Standard Motor Company. Jaguar po raz pierwszy pojawił się we wrześniu 1935 roku jako nazwa modelu w sportowej limuzynie SS o pojemności 2,5 litra. Nazwa firmy została zmieniona z SS Cars na Jaguar Cars w 1945 r. W 1966 r. nastąpiła fuzja z British Motor Corporation, a nazwa powiększonej firmy została zmieniona na British Motor Holdings (BMH), który w 1968 r. połączył się z Leyland Motor Corporation i stał się brytyjskim Leylandem, który sam został znacjonalizowany w 1975 roku. Jaguar został wydzielony z British Leyland w 1984 r., aż do przejęcia go przez Forda w 1990 r. Ford zakupił także Land Rovera w 2000 roku. W 2008 roku sprzedał obie te marki Tata Motors. W 2013 roku Jaguar Cars został połączony z Land Rover, tworząc Jaguar Land Rover jako jedną firmę zajmującą się projektowaniem, produkcją, sprzedażą i właścicielem marki zarówno pojazdów Jaguar, jak i Land Rover. Jaguar i Land Rover korzystają ze wspólnych obiektów projektowych w centrach inżynieryjnych w Whitley w Coventry i Gaydon w Warwickshire, a samochody Jaguara są montowane również w fabrykach w Castle Bromwich i Solihull. Najdłużej produkowanym modelem Jagura – jednym z najdłużej produkowanych samochodów na świecie – jest Jaguar XJ. Produkcję rozpoczęto w 1968 roku, a zakończono w 2019 roku. Cztery generacje tego modelu produkowano przez 51 lat. Absolutna klasyka motoryzacji. W swoim segmencie nie mająca na świecie podobnego przypadku.

Marcin bohater mojej powieści właśnie był posiadaczem takiego klasycznego Jaguara XJ z 2019 roku. Można sądzić, że klasyka zadecydowała o jego decyzji co do wyboru modelu Jaguara, bo pragmatyka winna go ukierunkować na współczesny model.

Jaguar Marcina

JAGUAR

XJ X351

Lata produkcji – 2009-2019

Kraj produkcji – Wielka Brytania

Segment – Grupa Podstawowa, Klasa Luksusowe

Wersje nadwoziowe – Sedan

Silniki napędu – Benzyna, Diesel

Rok modelowy: 2019

 

Pełna konfiguracja:

Sedan-4d LWB Diesel 3.0 (300KM) Automatyczna-8 Portfolio (2019)

Dane techniczne

Nadwozie

Typ nadwozia – Sedan

Nazwa nadwozia – LWB

Liczba drzwi – 4

Liczba siedzeń – 5

Wymiary zewnętrzne

Długość całkowita [mm] – 5255

Szerokość całkowita z lusterkami [mm] – 2105

Szerokość całkowita [mm] – 1899

Wysokość całkowita [mm] – 1460

Masy i pojemności

Masa własna [kg] – 1860

Dopuszczalna masa całkowita [kg] – 2450

Maksymalna ładowność [kg] – 590

Standardowa pojemność bagażnika (VDA) [litry] – 478

Maksymalna pojemność bagażnika (VDA) [litry] – 478

Pojemność zbiornika paliwa [litry] – 75

Układ napędowy

Nazwa układu silnikowego – V6

Typ układu silnikowego – Spalinowy

Pojemność [litry] – 3.0

Pojemność skokowa [cm3] – 2993

Paliwo – Diesel

Moc [KM] – 300

Moc [kW] – 221

Rodzaj wtrysku paliwa – Common-Rail

Liczba turbosprężarek – 2

Umiejscowienie – Z przodu

Układ cylindrów – V

Liczba cylindrów – 6

System Start-Stop

Napęd

Typ skrzyni biegów – Automatyczna

Liczba biegów lub predefiniowanych ustawień – 8

Napędzane koła – Tylne

Osiągi

Prędkość maksymalna [km/h] – 250

Przyspieszenie 0-100 km/h [s] – 6.2

Zasięg [km] – 1315

Zużycie paliwa

Zużycie paliwa w mieście [litry/100 km] – 7.0

Zużycie paliwa poza miastem [litry/100 km] – 5.2

Zużycie paliwa średnie według NEDC [litry/100 km] – 5.7

Wyposażenie

Napęd

Wybór trybu jazdy

Układ napędowy

Układ odzyskiwania energii podczas hamowania

Obręcze i opony

Typ felg – Aluminiowe

Awaryjny zestaw dojazdowy – Dojazdowe

Kolory nadwozia

Lakier nadwozia

Niemetalik lub Metalik

Kolor lakieru – Czarny, Zielony, Niebieski, Czerwony, Szary, Srebrny lub Biały

Wyposażenie zewnętrzne

Automatyczne domykanie drzwi

Okno dachowe z roletą przeciwsłoneczną

Bezpieczeństwo

Tryb pełzania

Czołowa poduszka powietrzna kierowcy

Czołowa poduszka powietrzna pasażera

Boczne poduszki powietrzne dla pasażerów pierwszego rzędu siedzeń

Kurtyny powietrzne dla pasażerów pierwszego rzędu siedzeń

Kurtyny powietrzne dla pasażerów drugiego rzędu siedzeń

Przednie czujniki parkowania

Tylna kamera ułatwiająca parkowanie

Tempomat

Ostrzeganie przed kolizją

Zatrzymanie przy niskich prędkościach

Hamowanie przy dużych prędkościach

Centralny zamek

Centralny zamek z czujnikiem zbliżeniowym

Uruchamianie pojazdu za pomocą przycisku

Alarm antywłamaniowy

Zdalna obsługa drzwi garażu

Widoczność i oświetlenie

Typ świateł mijania – LED

Typ świateł drogowych – LED

Reflektory adaptacyjne

Reflektory kierunkowe

Funkcja Follow me Home

Czujnik zmierzchu

Czujnik deszczu

Światła do jazdy dziennej – LED

Statyczne doświetlanie zakrętów

Lampy oświetlające podłoże w lusterkach bocznych

Zintegrowane lampki do czytania przód

Zintegrowane lampki do czytania tył

Oświetlenie przestrzeni na nogi

Przednia szyba podgrzewana elektrycznie

Dodatkowo przyciemniane szyby tylne

Roleta przeciwsłoneczna na tylnej szybie – Regulowana elektrycznie

Roleta przeciwsłoneczna na bocznych tylnych oknach

Szyby w drugim rzędzie – Otwierane elektrycznie

Lusterko wsteczne samościemniające

Lusterka boczne samościemniające

Regulacja lusterka bocznego po stronie kierowcy – Elektryczna

Lusterka boczne składane elektrycznie

Lusterka boczne z pamięcią ustawienia

Lusterka boczne podgrzewane

Lusterka boczne z wbudowanymi kierunkowskazami

Wykończenie wnętrza

Tapicerka skórzana – naturalna

Tapicerka skórzana pikowana

Skórzane wykończenie kierownicy

Drewniane wykończenie kierownicy

Skórzane wykończenie deski rozdzielczej

Drewniane wykończenie deski rozdzielczej

Metalowe wykończenie gałki dźwigni zmiany biegów

Skórzane wykończenie drzwi

Wykończenie drzwi drewnem

Wykończenie drzwi metalem

Wyposażenie wewnętrzne

Regulacja wysokości kolumny kierownicy

Regulacja głębokości kolumny kierownicy

Regulacja elektryczna kolumny kierownicy

Kierownica podgrzewana

Kierownica wielofunkcyjna

Gniazdko 12V dla pierwszego rzędu siedzeń

Gniazdko 12V dla drugiego rzędu siedzeń

Gniazdko 12V w bagażniku

Typ klimatyzacji – Automatyczna

Liczba stref nawiewu klimatyzacji – 4

Panel sterowania dla pasażerów tylnych siedzeń

Stoliki dla pasażerów tylnego rzędu siedzeń

Uchwyty na napoje dla pasażerów pierwszego rzędu siedzeń

Uchwyty na napoje dla pasażerów drugiego rzędu siedzeń

Elektryczne otwieranie zamka klapy bagażnika

W pełni elektrycznie otwierana klapa bagażnika

W pełni elektrycznie zamykana klapa bagażnika

Zaczepy do mocowania bagażu

Schowek pod podłogą bagażnika

Connectivity

Obsługa telefonu komórkowego

Systemy audio-info

Typ wyświetlacza wielofunkcyjnego – Kolorowy

Przekątna ekranu wyświetlacza wielofunkcyjnego – 10.2

Ekran dotykowy

Współdzielony ekran kierowca/pasażer

Marka premium systemu audio-info – Własna marka

Radio

Odtwarzacz CD

Odtwarzacz DVD przód

Sterowany głosem

Gniazdo wejściowe AUX

Gniazdo wejściowe USB

Gniazdo wejściowe HDMI

Głośniki – 10, 14, 20 lub 26

Wzmacniacz

Subwoofer

Dysk twardy do przechowywania plików

System nawigacji satelitarnej

Tuner TV

Panel sterowania audio dla pasażerów tylnych siedzeń

Ekrany w tylnej części pojazdu – 2

Ekrany multimedialne w zagłówkach

Przekątna ekranu multimedialnego – 10.2

Siedzenia

Liczba siedzeń w pierwszym rzędzie – 2

Liczba siedzeń w drugim rzędzie – 3

Typ foteli w drugim rzędzie – Kanapa

Podgrzewane fotele w drugim rzędzie

Wentylowane fotele w drugim rzędzie

Podłokietnik centralny w drugim rzędzie

Siedzenia w pierwszym rzędzie

Podłokietnik centralny z przodu

Podgrzewany fotel kierowcy

Podgrzewany fotel pasażera

Wentylowany fotel kierowcy

Wentylowany fotel pasażera

Funkcja masażu fotela kierowcy – oparcie

Funkcja masażu fotela pasażera – oparcie

Aktywne przednie zagłówki

Aktywne zagłówki – 2

Fotel kierowcy

Regulacja odległości fotela kierowcy – Elektryczna

Regulacja wysokości fotela kierowcy – Elektryczna

Regulacja kąta nachylenia siedziska fotela kierowcy – Elektryczna

Regulacja kąta nachylenia oparcia fotela kierowcy – Elektryczna

Regulacja podparcia lędźwiowego fotela kierowcy – Elektryczna lub Elektryczna regulacja poziom i pion

Regulacja długości siedziska fotela kierowcy – Elektryczna

Regulacja podparcia bocznego fotela kierowcy – Elektryczna

Możliwość obracania fotela kierowcy – Elektryczna

Regulacja wysokości zagłówka fotela kierowcy – Manualna lub Elektryczna

Regulacja kąta nachylenia zagłówka fotela kierowcy – Elektryczna

Wielokonturowy aktywny fotel kierowcy

Fotel pasażera

Regulacja odległości fotela pasażera – Elektryczna

Regulacja wysokości fotela pasażera – Elektryczna

Regulacja kąta nachylenia siedziska fotela pasażera – Elektryczna

Regulacja kąta nachylenia oparcia fotela pasażera – Elektryczna

Regulacja podparcia lędźwiowego fotela pasażera – Elektryczna lub Elektryczna regulacja poziom i pion

Regulacja długości siedziska fotela pasażera – Elektryczna

Regulacja podparcia bocznego fotela pasażera – Elektryczna

Regulacja wysokości zagłówka fotela pasażera – Manualna lub Elektryczna

Regulacja kąta nachylenia zagłówka fotela pasażera – Elektryczna

Wielokonturowy aktywny fotel pasażera

Spodobało się - udostępnij

Newsletter

Mój newsletter to najlepszy sposób by nie przegapić niczego co dzieje się wokół „11 KOBIET …” i co ma do powiedzenia autor powieści. 

Przeczytaj z cyklu Jeść, pić ...

Warzywa z grilla

Warzywa z grilla

Nie jestem jaroszem. A warzywa z grilla bardzo lubię. Przede wszystkim jako dodatek w daniu głównym. Ale różnorodny i bogaty ich zestaw może być samodzielnym

rzeczywistość miesza się z fantazją

zapisz się do newslettera

Mój newsletter to najlepszy sposób by nie przegapić niczego co dzieje się wokół „11 KOBIET …” i co ma do powiedzenia autor powieści.